Var får man tag på fluorescerande färg/bläck?

follo
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 april 2007, 18:35:37
Ort: Linköping

Var får man tag på fluorescerande färg/bläck?

Inlägg av follo »

Är det någon som vet var man kan köpa den typ av färg (eller vad det nu är) som sitter på insidan av ett bildrör? Hur får man färgen (-||-) att fästa på glaset?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det är ingen färg det är en fosfor förening och den lär knappast gå att köpa i en affär, dessutom är den inte så hälsosam vad jag läst.
follo
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 april 2007, 18:35:37
Ort: Linköping

Inlägg av follo »

Det låter ju inte bra att det är giftigt. Ingår inte fosforföreningar i mat - typ fisk? Antar att giftigheten beror på vad fosforen är förenad med :?

Wikipedia har några inressanta artiklar
CRT - http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_ray_tube
Phosphor - http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphor

Den senare länken innehåller massor med olika föreningar som kan användas beroende på vilken färg man vill ha etc. Frågan är hur man får dit det på glas, och hur man får tag på det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

pulveret är väl ungefär samma som sportfiskarna har på krokarna, finns att köpa som pulver, ganska finkornigt med, dom plandar det med epoxylim

men sen beror det väl på vad och hur du ska annvända det ??
follo
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 april 2007, 18:35:37
Ort: Linköping

Inlägg av follo »

Det lät intressant! Det skall jag kolla upp men jag undrar om det är rätt typ av fluorescens. Jag misstänker att den är fotoninducerad[1] medan jag är ute efter elektroninducerad[2].

Vad jag skall ha det till?
Antagligen har jag för mycket fritid. Jag tänkte göra en egen bildrörsprototyp i labbet.
Varför? - Kul och lärorikt.
Användbart? - Nej antagligen inte.
Genomförbart? - Under utredning. Det finns några knäckfrågor, detta är en av dem.
Men nu börjar vi närma oss ett annat forum (idébanken). Jag återkommer där med mer detaljer om jag börjar tro att det här är åtminstone nästan genomförbart.

[1]http://en.wikipedia.org/wiki/Photoluminescence
[2]http://en.wikipedia.org/wiki/Cathodoluminescence
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det borde gå att skölja ett bildrör med lämpligt lösningsmedel för att få ut det fluorecerande materialet. Jag gjorde fotoluminicent material på en kemikurs, det var inte särskilt svårt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det skulle jag tro reagerar enbart på elektronbombardemang och inte på tex vanligt ljus skulle jag tro. Sedan skall man ta det väldigt försiktigt med fosforföreningar för dom i vissa fall kan börja brinna spontant i luft om det vill sig illa beroende på typ av fosfor som föreningen består av.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

fosfor kan väl inte vara annat är fosfor. Det är väl snarare beroende på vilken fosforförening det handla om, än om vilken typ av fosfor det är i föreningen.

Känner att jag är på elakt humör i dag. :twisted:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det finns vit och röd fosfor och jag har för mig att det även finns gul men det är givetivs samma grundämne. Den röda är ej giftig, vit är. Sedan är den ena lite mer reaktiv än den andra har jag för mig så det kan mycket väl bero på vilken typ som används för om det tex skall vara farligt eller ej.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Blanda lika mängder luciferin och lucifarens så får du en lysande tillvaro!

Denna vättske blandning är vad eldflugorna har i baken om natten och
som de blandar igenom att skaka på rumpen! :)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Skriv svar