Rullande LED-skylt på jacka (prjektlogg m. bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Rullande LED-skylt på jacka (prjektlogg m. bilder)

Inlägg av gunne »

Som jag skrivit i tidigare inlägg (här och här) håller jag på att bygga en jacka, eller rättare sagt en frack, men en rullande ljusskylt på ryggen. Eftersom jag inte e så haj på elektronik ska $tiff hjälpa mej att bygga elektroniken och jag skall bara göra LED-matrisen på fracken. Stort tack till $tiff för det...

Jag började genom att skriva ut en mall med prickar där LEDarna skulle sitta och nålade fast mallen på fracken.

Bild

För er som undrar så är det ett maskin-m på ryggen...

På baksidan satte jag en bit glasfiberväv (sån som man normalt har på vägg/i tak) för att skydda ullen vid lödning. Sedan gjorde jag hål för LED-benen med en nål och började trycka i LEDarna.

Bild

Man får in snitsen efter några tycken, så de sista 85 var ganska lätta att få igenom ;)

Därefter böjde jag alla anoder på baksidan så att LEDarna klämdes fast digt mot tyget.

Bild

Ner i källarn å fram med lödkolven! Anoderna löddes fast i varandra, rad för rad.

Bild

Efter att alla rader var lödda rev jag bort pappersmallen på framsidan.

Bild

...och där ligger jag just nu. Ikväll ska jag isolera raderna och löda kolumnerna på samma sätt. Matrisen kommer att bli ganska stel, men det spelar inte så stor roll eftersom ryggen är förhållandevis platt. En variant hade varit att löda fast böjliga sladdar mellan alla dioder, men det verkade för jobbigt...

Mer bilder kommer i takt med att projektet fortskrider!
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Coolt ! Hoppas du syftar på Katoderna istället för anoderna bara..
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Nej det är rätt som han har skrivit, anoderna ska kopplas samman rad för rad, sen kopplas katoderna samman kolumn för kolumn..
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jaha då fattar jag. Tänkte att han skulle styra varje lysdiod varför sig :wall:
Vad ska du driva alla dioderna med? 98Leds på 10mA=Nästan 1A
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Det kommer ju bara vara 7 lysdioder som lyser åt gånen så det blir ju bara typ 70mA den kommer dra..
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tänkte väl det :doh:
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det verkar som om du har koll på bygget mullemeck. Det kan väl inte ha nåt att göra med att du hänger med $tiff? ;f

Det blir inge mer meck idag, sticker till kvarner och svänger några bägare istället... Men imorron kommer det hända grejjer!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Sväng några för mig med, jag jobbar 24/7 känns det som :doubt:
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Jo så är det, blev bara tvungen att själv också göra en matris när jag hörde att $tiff höll på att hjälpa dig.

Mycket snygg och välgjort matris måste jag säga, har själv slängt ihop en för att leka lite men den blev ganska ghetto. Men det ska bli en snyggare sen när jag har fått igång min mjukvara.

Tog en stund innan jag fick rätt på alla lysdioder och styrelektroniken till de..

Lite bilder om nån vill se
http://www.kakmonster.com/mulle/matris/
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Snyggt värre. :tumupp:


Ett litet tips. Om man vill ha kretskort men inte vill etsa dubbelsidigt:

Två experimentkort med raka banor, lagda i 90 graders vinkel.

Såg det nånstans på www eller i AoE (Har för mig att det var ett enkelt LED-oscilloscop eller möjligen en diagnostisk display på en R2D2-replika).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har byggt den dispay på masonit med dendär metoden. Men jag tor inte att det kommer att hålla på tyg. Benen kommer att gå av.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Du kommer få en maffig teckentabell i din matris ialla fall. Nästan hela asciitabellen kommer finnas.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

danei skrev:Jag har byggt den dispay på masonit med dendär metoden. Men jag tor inte att det kommer att hålla på tyg. Benen kommer att gå av.
Ajaj, inte bra. Tror du att lödningarna inte kommer hålla eller kommer benen lossna från dioderna? Det e ju inte kul om skiten pajjar efter första blöta kvällen.. Men nu har jag redan börjat så det är väl lika bra att jag bygger färdigt med den metoden. Är det någon som har förslag på hur man annars skulle kunna göra?
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

Tony
det var VU-meter eller en EQ bargraf som var det första jobbet och man använde sig av ett ex experimentplatta som limmades fast mot ett icke etsat kretskort som användes som jordplan
man kan göra det enklare med att löda en oisolerad tråd på icke foliesidan på ett experimentkort och sedan löda dioderna i ändan mot kortet.
med bena på var sin sida
hoppas att ni förstår vad jag menar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har dioder i revärena på min overall. Det är 3mm dioder som är tryckta genom tyget. Benen är avklippta ett par mm brån dioden. Mellan dioderna har jag Clasohlsons 0,075mm^2 flertrådiga kopplings tråd. Sen är dioderna limmade med smältlimm från baksidan. Det har hållt bra. Det jag tror att händer är att dioderna lossar från benen.
Skriv svar