Håltagning av kvadratiska hål i plast

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Skulle jag gjort ett fykantigt hål så hade jag nog skurit ut ett betydligt mindre hål med rakblad eller så och det hade då inte behövt inte vara perfekt. Sedan hade jag använt liten smal fil som hade haft 90 gradiga kanter och som man kan fila med även på sidorna och filar upp resten med den. Borde fungera alldeles utmärkt tycker jag men tar förstås dock lite längre tid än mot en hålpunch.
ansu2723
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 november 2006, 20:54:20
Ort: Tyresö

Inlägg av ansu2723 »

Jag kommer antagligen att göra ca 100 st i år, så det får inte gå för långsamt att göra dem. Har beställning på ca 25 i dagsläget.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Jag brukar borra så stort det går, och sedan fila med en kvadratisk fil, blir jättesnyggt, men kanske lite jobbigt om man ska göra 100st
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Inlägg av Dennis_F »

ansu2723: är det en termoplast? Isåfall tror jag på iden att värma upp ett fyrkantrör. Annars får du skicka iväg grejorna till någon med fräs helt enkelt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Tror du det skulle gå med en stämmborr eller funkar sådana bara i trä."

Hur fungerar en stämmborr?

T.ex:
http://www.toolboxsweden.se/produktlist ... 6n-kat219n
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Hittade en rysk video:

How to drill a square hole

Lite fräsigt tycker jag :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Jimmy:

En borrstäm är en lite stadigare pelarborr som "borrar" fyrkantiga hål. Stämhylsan är fyrkantig ung som fyra stämjärn tillsammans och en borr i mitten som borrar ett runt hål och transporterar bort spånet som stämhylsan skär bort.

Borrstämmen används för att göra rektangulära (flera kvadratiska bredvid varandra) tapphål då man sammanfogar t.ex. möbler. I dag ofta ersatt av långhålsborr, tappar eller kex.

Till problemet:

Jag har gjort en stans för fyrkantiga hål av ohärdat stål som fungerade utmärkt för ett hundratal hål i termoplast. Styrningen och dynan gjordes av plattstång där jag fräste ett spår som var halva hålets area och sedan bultade jag ihop halvorna och kapade upp en slits så jag fick in min plastfront.

Stansen gjordes av fyrkantstång, änden som ska skära gröptes ur så hörnen skär först.

Som press användes pelarborrmaskinen och det gick inte tungt.

Prototypen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jag brukar fräsa mina hål, men det tar ju tid och maskin

fundering, om man körmed en dremmel och en liten pinnfräs gör jigg , ett större fyrkantigt hål som styr mot den plastringen som brukar sitta på fräsarna så borde man kunna fräsa ett fyrkantigt håll snabbt och smidigt , ungefär som man fräser med överhandsfräs

om plasten är mjuk kan man göra en fyrkantig hålpipa, man tar ett massivt fyrkantsjärn, borrar ett relativ stort hål i mitten och sedan annvänder en stor försänkare för att skapa den vassa kanten, funkar hyggligt i papp och gummi och mjuka plaster


eller, glödtråd och en metalljigg som man styr emot
Skriv svar