Styra DVD spelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Styra DVD spelare

Inlägg av HåkanO »

Hej
Behöver styra en DVD spelare så att när man sätter på strömmen (sätter i 220v sladden) startar spelaren startar play och repeat så filmen visas i en evig slinga. Har gjort det förr genom att styra knapparna på DVD:n med en PIC. men nu verkar det som man måste trycka på fjärren för att få den funktionen (Först försvinner pottarna nu verkar även knapparna försvinna :cry: )

Har en fundering på att parallellkoppla IR mottagardioden inåt sätta en PIC inuti lådan som sänder ut IR med rätt sekvens för start-play-repeat.

Vet ni någon som gjort det förut? Så slipper man uppfinna ett nytt hjul...

Hälsningar Håkan
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Ja det är utför med världen.

Kan du inte låta din PIC trycka på fjärrens knappar? vänd IR mottagaren inåt och montera fjärren i lådan, brukar finnas mycket luft i dylika apparater.

Prototypen
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

får man fråga varför den ska göra det? :D

//Daniel A
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

liten kontroll

Inlägg av HåkanO »

Ja jag får jaga en liten fjäko som är hyfsat billig att experimentera med.

Skulle man inte kunna använda PIC:en som fjärrkontroll?

Till Daniel. Den ska sitta i ett museum och visa en film hela tiden för besökarna. Ett stående problem i museer är att personalen får gå runt varje morgon när strömmen slagits på med famnen full av fjärrkontroller. Och en lång lista hur de ska riktas och vilka knappar som ska tryckas på.

Med sommarvikarier brukar det bli fullständigt kaos med ett otal omstarter och bara hälften av finesserna fungerande.

Håkan
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

REPEAT!!!!!!!!!! Finns på alla och åter alla dvd-spelare.
eriikh
Inlägg: 258
Blev medlem: 5 maj 2006, 10:52:15

Inlägg av eriikh »

Ja, varför måste man slå av strömmen på natten?
Mindmapper
Inlägg: 6423
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: liten kontroll

Inlägg av Mindmapper »

HåkanO skrev:Ja jag får jaga en liten fjäko som är hyfsat billig att experimentera med.
Skulle man inte kunna använda PIC:en som fjärrkontroll?
Exakt! Vad var det för fel på den första ideen du hade?
Spara in en massa fjärrkontroller att bygga in i apparaterna.

Det är ingen IR-diod, utan en IR-mottagare som tar emot signalerna.
Dessa brukar ha open colector på utgången och isåfall är det inga problem att parallellkoppla. Utan oc är det inte så svårt heller, bara man rent fysiskt kommer åt.
Det borde finnas fjärrkontrollexempel till pic att hitta på internet. Annars är pic nog nästan den enda utan sådana exempel.
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Inlägg av HåkanO »

Tekko skrev:REPEAT!!!!!!!!!! Finns på alla och åter alla dvd-spelare.

Håller med fullständigt :)


De slår av strömmen på natten för att massor av kW lampor inte ska stå på i onödan sen är det nog också en försäkringsfråga....
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

PIC och remote control

Inlägg av HåkanO »

har sökt litet utan att hitta något som ser lovande ut...Ser ni nåt så är jag tacksam för tips...

HO
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Inlägg av HåkanO »

Nu har jag sökt igen och hittat massor måste satva som en kratta :shock:
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om du har ett oscoliscope så kan du ju koppla upp en ir-motagare till osciliscopet så kan du ser hur vågen för varje knapp ser ut, sedan säger du till PICen att skicka ut en likadan våg (utan bärfreqvens) parallelt med motagaren i boxen :)

//Daniel A
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Varför inte "slakta" fjärrkontrollen och låta något (PIC eller hårdvara) trycka på knapparna?

Prototypen

PS
Jag har gjort några sådana jobb och budgeten brukar inte tillåta någon större utveckling av prylar.
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

storlek

Inlägg av HåkanO »

Troligtvis blir det väl en slaktad fjäko. Ska försöka få tag på en billig. Tänkte först att det inte får Plats men man behöver ju inte ha knapparna utan kan såga av kortet vid kretsen bara man håller reda på vilka kopparbanor som går vart. Ser ett problem med en programmerbar fjärr. Kommer den att tappa info om inställd apparat vid spänningsavslag? Får kanske ha batteribackup på den istället för att driva den från någon spänningskälla i DVD:n. Batteriet går väl några år sedan kommer de att beställa en ny (reparation) av mig. Smart :twisted:

Skulle man kunna komma ifrån IR genom att från sändardioden helt enkelt koppla en kabel med lämplig anpassningselektronik direkt till mottagar fotodetektorn

Håkan
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Hade det varit jag och det hade rört sig om ett antal olika koder (olika märken) hade jag gjort ett program som kan "spela upp" IR-signalerna från EEPROM-minnet i PIC'en OCH som kan "spela in" dessa signaler.

Det blir lite mer pyssel med programmet men sedan är det klart.
Skriv svar