Drivrutin DVD?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Drivrutin DVD?

Inlägg av jonas2307 »

Fortsätter med lite datorproblem, man undrar ju om de aldrig tar slut...

På en av mina windowsmaskiner, XP professional, så har plötsligt cd-läsaren "försvunnit".
Kollar man i enhetshanteraren så finns den där, men den är gulmarkerad och drivrutinen hittas inte.
Avinstallerar man den och startar om så kommer den tillbaks, dock utan att man får något meddelande om ny hårdvara, och den är fortfarande gulmarkerad.

Det går inte att installera om drivrutinen, eftersom den inte hittas på maskinen.

Informationen om drivrutinen säger att det är en windowsrutin, minns inte vad den heter ni men det ser ut som det "brukar" göra, förutom att det inte fungerar då...'

Någon som har någon ide?

--- Jonas
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Ta windowsxp i386 till ett usbminne och försöka installera igen.
Förutsatt om nu inte den har tappat bort usb-drivarna också.
Nätverk funkar också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Windows är ganska slarvigt, så man vet aldrig... :wacko:

edit:

jonas2307: Vad gjorde du när enheten försvann?
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Lite svårt att säga exakt vad jag gjorde när cd'n försvann, jag installerade nya drivrutiner till soundblaster kortet, via nätet, och det var efter det som jag upptäckte problemet. Men jag vet inte om det var då det hände eller om det har skett tidigare.

USB fungerar, tangentbordet sitter där.

Vad är windowsxp i386 för fil, och var hittar man den?
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Inlägg av Limen »

Testat att ominstallera den fysiskt?
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Japp, startat om med den urkopplad.
Ingen reaktion, när man startar om igen med den inkopplad så syns den i enhetshanteraren igen, men utan fungerande drivrutin.

Man vill ju inte gärna installera om Windows för att få det att fungera igen...
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Nu har jag meckat lite till, bland annat bytt ut spelaren mot en annan, men det blir samma resultat.
Det verkar som om drivrutinen som finns i Windows har blivit korrupt, den installeras så snart man sätter i en spelare, men den fungerar inte.

Hur byter man den då, och var kan man hämta den?
Finns den tillgänglig på installationsskivan så att man skulle kunna läsa den på en annan maskin och maila över filen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det kan gå om du kopierar filerna från en annan dator.
Titta på vad filerna heter i enhetshanteraren och sedan sök efter dem.

Gå tillbaka till den andra datorn och stäng av återställningskontrollen. Starta i felsäkert läge (eller DOS) och lägg in filerna manuellt från den andra datorn på samma sökvägar som de låg på den andra datorn.

Sedan uppdaterar du enhetens drivrutiner med de som du lagt in.

Ett annat sätt är om du sparar filerna från den andra datorn på en diskett och sedan uppdaterar den bråkiga enhetens drivrutiner med dessa som finns på disketten. Det sättet är nog lättare, men om det inte fungerar så kan du prova det andra sättet.


Fungerar inget av detta så kan du prova att starta med Windows installations-skiva och välja R (Repair) istället för Install. Men innan du gör detta så bör du ta en kopia på mappen "documents and settings". Det kan nämligen bli så att bookmarks, startmenyn och det som ligger på skrivbordet försvinner när man repararer på detta sätt.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Nu känns det snart som om jag har provat allt, utom att installera om.
Vilket vore lite trist att behöva göra.

Jag har tagit de 4 filer som anges i enhetshanteraren från en annan dator, ingen skillnad.
Jag har tagit bort filerna utan att lägga dit några nya, ingen skillnad.
Jag har bytt ut filerna och startat om, ingen skillnad.

Det som händer är att om man försöker uppgradera så säger den antingen att det inte finns några bättre drivrutiner, eller när man tagit bort allt och startat om och ska installera drivrutiner så hittar den inga, oavsett om man pekar ut de nya eller inte.

Datorn startar med windowsskivan och det går att välja repair, men det enda som händer är att man får upp dosprompten, man ser alla diskar, inklusive cd'n, osv, men vad gör man sen?
Det känns inte som om man kan göra något där som man inte kan göra direkt i windows när man bootar som vanligt.

Det verkar ju inte påverka windowsupdate om man kollar efter uppgraderingar när filerna inte ligger där.

Något har man ju missat....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När du kopierade in filerna från den andra datorn, var problem-datorn i felsäkert läge då? Återställningskontrollen var avaktiverad? Fanns samma filer på flera ställen när du sökte efter dem?

På skivan (och på internet) finns hjälpfiler på hur man gör med Repair. Det var länge sedan jag gjorde en repair, så jag minns inte exakt hur man gjorde.


Om du söker efter alla filer som hör till drivrutinerna på problem-datorn och på en annan dator och jämför filstorlekar (antal bytes, inte kilobytes) så ser du om det skiljer något. Är det likadant så är det något annat som är galet.

Har ljudkortet (som du installerade) någon IDE-kontakt?
Du skulle kunna testa att avinstallera ljudkortet, både i enhetshanteraren och rent fysiskt.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Filerna är exakt lika stora, dock var inte maskinen i felsäkert läge.
Vad gör det för skillnad?

Återställningskontroll?

Ska prova att ta bort ljudkortet, det har inte någon IDE-kontakt.
Är ett soundblaster Audigy 2Z.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

"felsäkert läge" är viktigt, annars märker windows vad du gör och flyttar tillbaka dom gamla filerna igen.

I felsäker läge kan man tabort windows-aktivering med en lite patch så att man kan köra flera datorer på en licens. Så så får man inte göra.

Går man i IE även till "verktyg" -> "Internet-alternativ" -> "Avancerat" och bockar ur "Aktivera integrerad windows autoentisering" så funkar även windows automatiska uppdatering aldeles utmäkt... har jag hört i alla fall, för så får man inte göra.

Nä fy för felsäkert läge... :twisted:
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

annars så kan de drivrutinerna finnas i windows\system windows\system32 och i windows katalogen. ange de när den frågar efterdrivrutin vid frågetecknet och se om den inte hittar något. jag kan inte så jättemycket om win xp utan mest win 95 och win 98 men det är ju ungefär samma tillväga gångsätt. kör nu förtiden linux...
Skriv svar