FLussmedel
FLussmedel
Är det någon som kan rekommendera något flussmedel, gärna på doseringspenna som funkar bra?
Elfa har några olika, men jag vet inte vilket som jag bör välja.
Vad är skillnaden mellan det fluss som är för vanligt tenn och det som är för blyfritt? Är det några problem med att använda till båda typerna av tenn?
Någon kunnig person kanske kan komplettera wikin med info om flussmedel och när, varför och hur!
Elfa har några olika, men jag vet inte vilket som jag bör välja.
Vad är skillnaden mellan det fluss som är för vanligt tenn och det som är för blyfritt? Är det några problem med att använda till båda typerna av tenn?
Någon kunnig person kanske kan komplettera wikin med info om flussmedel och när, varför och hur!
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
- funkis
- Utsparkad, på semester
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
- Ort: Lite här och lite där!
Det finns många olika sorters flussmedel beroende på vad du vill göra
och för vilka material du vill bångla med, för lödning finns tex aggresift
vilket man måste tvätta bort, sen finns det snällt fluss som du lämnar kvar
efter lödning, den skapar en skyddande hinna.
Jag brukar köra med biltemas fluss på burk till förtenning
av kabel ändar den väter välldi bra på korroderad koppar.
och för vilka material du vill bångla med, för lödning finns tex aggresift
vilket man måste tvätta bort, sen finns det snällt fluss som du lämnar kvar
efter lödning, den skapar en skyddande hinna.
Jag brukar köra med biltemas fluss på burk till förtenning
av kabel ändar den väter välldi bra på korroderad koppar.
Är själv ute efter något lämpligt flussmedel för små ytmonterade komponenter.
Är det någon som har erfarenhet av något av följanden som finns hos ELFA?
Flussmedel i doseringspenna (950E)
Flussmedel för blyfritt lod i doseringspenna
Tror ni båda skulle funka för både blyat och blyfritt lod?
Är det någon som har erfarenhet av något av följanden som finns hos ELFA?
Flussmedel i doseringspenna (950E)
Flussmedel för blyfritt lod i doseringspenna
Tror ni båda skulle funka för både blyat och blyfritt lod?
Hej kul att separat fluss användning har kommit på tal.
Hobby lödare gör ofta felet att inte använda separat fluss.
Du blir ingen bra lödare utan separat fluss.
Fluss är som stek fett i stekpannan det hjälper till att leda värmen samt också att skydda det varma tennet mort syret. Funkar likt prime för limm och gör att det binder lättare.
flusset bryter till viss del ner oxid.
Jag använder huvudak två typer av fluss.
Pasta fluss Kester TSF 5602 elfa : 80-841-23 i dispenserins sputa.
Ett fluss som inte dunstar så tidigt och inte kyler som dom tunna flusserna med alkohol som tenderar att kyla lödningen. Pasta fluss leder värmen bättre och hälper dig att göra snygga lödningar.
Jag avänder det också till langa dit BGAer .
Mer om det senare.
Och ett lätt flytande fluss till exempel 1 liters Interflux 8001 kretsteknik säjer denna.
Men det fins flera likvärdiga.
Ett för tunt fluss med för myckett sprit i typ Multicore X32-10i kladdar lite men kyler mest.
Det tunna flusset fyller jag på sprutor med tunna kanyler.
En moddad tandborste med ledare från borsten till hadtaget använder jag till att borsta rent
flussreterna samt T-sprit i sputa med kanyl.
T-sprit är ju bara lagom hälsofarligt.
Suger upp resterande med torklappar Edet kanske tops för att komma åt.
Bra flussanändning ger snygga lödningar.
Vid ymontering är fluss ännu viktigare för här räcker oftast inte flusset i det tunn a tennet.
Dom här pennorna är praktiska vid hålmontering men klumpiga vid pillrig ytmontering.
Tips små målar penslar som doppas i antingen pasta fluss eller tunt fluss.
Frätande fluss typ biltemas tar man bara i yttersta nödfall och med försiktighet till elektronik.
men bör tvättas.
Sten Björnebro Prottotypare
Solderman -=>====----------------------------------------------- Löder bätter än jag stavar.
Hobby lödare gör ofta felet att inte använda separat fluss.
Du blir ingen bra lödare utan separat fluss.
Fluss är som stek fett i stekpannan det hjälper till att leda värmen samt också att skydda det varma tennet mort syret. Funkar likt prime för limm och gör att det binder lättare.
flusset bryter till viss del ner oxid.
Jag använder huvudak två typer av fluss.
Pasta fluss Kester TSF 5602 elfa : 80-841-23 i dispenserins sputa.
Ett fluss som inte dunstar så tidigt och inte kyler som dom tunna flusserna med alkohol som tenderar att kyla lödningen. Pasta fluss leder värmen bättre och hälper dig att göra snygga lödningar.
Jag avänder det också till langa dit BGAer .
Mer om det senare.
Och ett lätt flytande fluss till exempel 1 liters Interflux 8001 kretsteknik säjer denna.
Men det fins flera likvärdiga.
Ett för tunt fluss med för myckett sprit i typ Multicore X32-10i kladdar lite men kyler mest.
Det tunna flusset fyller jag på sprutor med tunna kanyler.
En moddad tandborste med ledare från borsten till hadtaget använder jag till att borsta rent
flussreterna samt T-sprit i sputa med kanyl.
T-sprit är ju bara lagom hälsofarligt.
Suger upp resterande med torklappar Edet kanske tops för att komma åt.
Bra flussanändning ger snygga lödningar.
Vid ymontering är fluss ännu viktigare för här räcker oftast inte flusset i det tunn a tennet.
Dom här pennorna är praktiska vid hålmontering men klumpiga vid pillrig ytmontering.
Tips små målar penslar som doppas i antingen pasta fluss eller tunt fluss.
Frätande fluss typ biltemas tar man bara i yttersta nödfall och med försiktighet till elektronik.
men bör tvättas.
Sten Björnebro Prottotypare
Solderman -=>====----------------------------------------------- Löder bätter än jag stavar.
Jag skulle nog vilja säga att det till stor del inte har så extremt mycket att göra med vilket fluss man använder (såvida det är bra fluss förstås) för att löda riktigt smått utan det beror nog mer på den som löder vid vissa storlekar.
Använder Conrads fluss på penna och det går tex hur bra som helst att manuellt löda 0.2mm pitch kretsar ben för ben.

Vi använder ECOTAC SP-40 från DESAB, det är en sirapslikande flussmedel med plastfibrer i som gör att flussen vandrar mot den heta lödspetsen en smula och inte flyr som de flesta andra flussmedel. Den behöver heller inte tvättas - men går fint bort med isopropanol - T-sprit vägrar jag att använda då det är så mycket vatten och annat skit i som blir kvar även när det torkat... - och får man tag på ren industrietanol eller industrimetanol så är det bara att gratulera. metanolen är inte långt efter tri när det gäller att lösa fluss snabbt, medans isopropanolen upplevs en smula seg - men den är i allafall vattenfri till skillnad från T-spriten.
flussmedlet är tillräkligt fast för att kunna placera ut små ytmonterade komponenter och tex vända på kortet innan lödning utan att allt far runt. man kan också släplöda finepitch-kretsar med den.
en spruta räcker en livstid för hemmapularen och närmare åratal för yrkerrepareraren, ingen hållbarhetsgräns och inget som torkar
flussmedlet underlättar enormt i lödarbetet, ser till att tennet väter på underlaget (gäller speciellt när man löder på hemmaetsade kort) och lämnar en snygg yta på lödningen efter spetsen tagits bort. - när man väl börja arbeta med extra flussmedel och sett fördelarna med den så funderar man på hur fasen fick man ihop sina grejor innan...
När det gäller finepitch-lödning av mångbeningar så är separat fluss närmast en förutsättning för att lyckas med lödningen övh. och dessutom går det fort när man släplöder med lödpennan - flussmedlet ser till att tennets ytspänning jobbar rätt för att underlätta jobbet och inte kämpa emot och kortsluta mellan benen i arbetet. Flusset som fins i lödtennet är både för lite och av fel sort i många fall.
flussmedlet är tillräkligt fast för att kunna placera ut små ytmonterade komponenter och tex vända på kortet innan lödning utan att allt far runt. man kan också släplöda finepitch-kretsar med den.
en spruta räcker en livstid för hemmapularen och närmare åratal för yrkerrepareraren, ingen hållbarhetsgräns och inget som torkar
flussmedlet underlättar enormt i lödarbetet, ser till att tennet väter på underlaget (gäller speciellt när man löder på hemmaetsade kort) och lämnar en snygg yta på lödningen efter spetsen tagits bort. - när man väl börja arbeta med extra flussmedel och sett fördelarna med den så funderar man på hur fasen fick man ihop sina grejor innan...
När det gäller finepitch-lödning av mångbeningar så är separat fluss närmast en förutsättning för att lyckas med lödningen övh. och dessutom går det fort när man släplöder med lödpennan - flussmedlet ser till att tennets ytspänning jobbar rätt för att underlätta jobbet och inte kämpa emot och kortsluta mellan benen i arbetet. Flusset som fins i lödtennet är både för lite och av fel sort i många fall.
Andax: Skall se om jag kan ta några närbilder på den genom någon lupp eller så, för zoomen på kameran räcker garanterat inte till. Det var en 64 bens krets och just denna hade visst 0.23mm pitch mellan benen, var säker på att det var 0.2mm. Var inte ett hemmagjort kretskort utan ett kort från en hårddisk som jag bytte ut denna krets på som hade havererat.
Återkommer med bilder när jag får någon bra bild på det.
Edit: glömde en grej.
Edit 2: Var lite av ett helvete att få till några bra skarpa bilder genom en lupp som inte ville som jag ville och sätta kameran så att den var helt i linje med linsen på luppen för att undvika vissa optiska fel som annars uppkom, vilket gjorde att skärpan och klarheten på bilden försvann helt. Det är därför det tagit sin tid.
Andax, blev du kanske lite svag i knäna innan så är det kanske bäst att du sätter dig ner nu
för här kommer bilderna:
Det är kretskortet från en Maxtor DiamondMax9 80GB där den nedersta kretsen rök (bokstavligt) i våras förra året. Fick efter 2 veckor tag på en uppdaterad krets som Futurlec ordnade till mig för en billig summa, så det är alltså nästan ett år sedan jag gjorde detta. Det är därför det är så dammigt på vissa av närbilderna då hårddisken har legat helt öppen med kortet upp sedan dess.
Så ser den fastlödda kretsen ut, det är alltså en L7250E och den driver allt det mekaniska i hårddisken och även spindelmotorn.
Närbild ovanifrån, komponenten längst till höger är 0402 storlek.
Var inte så lätt att få en skarp bild pga att jag fick ha nästan max digital zoom för att överhuvudtaget kunna se något, detta ger dock nackdelen att bilderna kan bli korniga och inte så skarpa i vissa fall.
Efter mycket fibblande med luppen, kameran och test av olika manuella inställningar på kameran så fick jag efter en hel del jobb denna bästa bild och det gick inte att zooma in mer heller. Men detta var efter nästan 2 timmars jobb med allt detta och jag kände inte precis för att ta likadana bilder på samtliga sidor av kretsen kl 2.40 på morgonen så det fick helt enkelt bara bli på den högra sidan men de andra sidorna ser förstås likadana ut. Ljuset kom annorlunda på denna bild då jag ändrat kameran en del så det är därför som benen inte glänser på ovansidan som dom gör på bilden ovan, som dock faktiskt är exakt samma bild som denna.
Har faktiskt inte själv sett lödningarna i så här kraftig förstoring innan då jag inte lödde kretsen med lupp eller så, dock intressant och se. Gick däremot igenom det hela med lupp efteråt men jag såg det inte i närheten så här bra förstoring med enbart den jag använde, vilket egentligen inte var en riktig lupp utan ett slags förstoringsglas som normalt används till när man syr något för att kanske räkna stygn eller så skulle jag tro. Använde denna lupp till samtliga närbilder.
Tänkte ha en liten storleksjämförelse så man får en liten uppfattning av storleken då jag lödde ben för ben på kretsen. Det nedersta är ett nålhuvud på en vanlig 0.6mm (eller vad dom nu kan vara, hittade inte skjutmåttet) tunn nål och det översta är den 1mm breda allra yttersta delen på lödspetsen som jag använde.
Så ser arrangemanget ut med luppen jag använde när jag tog bilden ovan och de andra närbilderna. Kameran hade jag normalt ca 1.5 dm till höger, tar dock detta kort med den.
Detta är alltså kretsarna, de kostade bara 2.94 dollar st så jag köpte 4 och behöver dom till 2 andra kort som också havererat för ett antal år sedan och en i reserv.
-----
Bilderna lagda tillbaka efter ca 6 år pga önskemål.
Återkommer med bilder när jag får någon bra bild på det.
Edit: glömde en grej.
Edit 2: Var lite av ett helvete att få till några bra skarpa bilder genom en lupp som inte ville som jag ville och sätta kameran så att den var helt i linje med linsen på luppen för att undvika vissa optiska fel som annars uppkom, vilket gjorde att skärpan och klarheten på bilden försvann helt. Det är därför det tagit sin tid.
Andax, blev du kanske lite svag i knäna innan så är det kanske bäst att du sätter dig ner nu

Det är kretskortet från en Maxtor DiamondMax9 80GB där den nedersta kretsen rök (bokstavligt) i våras förra året. Fick efter 2 veckor tag på en uppdaterad krets som Futurlec ordnade till mig för en billig summa, så det är alltså nästan ett år sedan jag gjorde detta. Det är därför det är så dammigt på vissa av närbilderna då hårddisken har legat helt öppen med kortet upp sedan dess.
Så ser den fastlödda kretsen ut, det är alltså en L7250E och den driver allt det mekaniska i hårddisken och även spindelmotorn.
Närbild ovanifrån, komponenten längst till höger är 0402 storlek.
Var inte så lätt att få en skarp bild pga att jag fick ha nästan max digital zoom för att överhuvudtaget kunna se något, detta ger dock nackdelen att bilderna kan bli korniga och inte så skarpa i vissa fall.
Efter mycket fibblande med luppen, kameran och test av olika manuella inställningar på kameran så fick jag efter en hel del jobb denna bästa bild och det gick inte att zooma in mer heller. Men detta var efter nästan 2 timmars jobb med allt detta och jag kände inte precis för att ta likadana bilder på samtliga sidor av kretsen kl 2.40 på morgonen så det fick helt enkelt bara bli på den högra sidan men de andra sidorna ser förstås likadana ut. Ljuset kom annorlunda på denna bild då jag ändrat kameran en del så det är därför som benen inte glänser på ovansidan som dom gör på bilden ovan, som dock faktiskt är exakt samma bild som denna.
Har faktiskt inte själv sett lödningarna i så här kraftig förstoring innan då jag inte lödde kretsen med lupp eller så, dock intressant och se. Gick däremot igenom det hela med lupp efteråt men jag såg det inte i närheten så här bra förstoring med enbart den jag använde, vilket egentligen inte var en riktig lupp utan ett slags förstoringsglas som normalt används till när man syr något för att kanske räkna stygn eller så skulle jag tro. Använde denna lupp till samtliga närbilder.
Tänkte ha en liten storleksjämförelse så man får en liten uppfattning av storleken då jag lödde ben för ben på kretsen. Det nedersta är ett nålhuvud på en vanlig 0.6mm (eller vad dom nu kan vara, hittade inte skjutmåttet) tunn nål och det översta är den 1mm breda allra yttersta delen på lödspetsen som jag använde.
Så ser arrangemanget ut med luppen jag använde när jag tog bilden ovan och de andra närbilderna. Kameran hade jag normalt ca 1.5 dm till höger, tar dock detta kort med den.
Detta är alltså kretsarna, de kostade bara 2.94 dollar st så jag köpte 4 och behöver dom till 2 andra kort som också havererat för ett antal år sedan och en i reserv.
-----
Bilderna lagda tillbaka efter ca 6 år pga önskemål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Henry 8 juni 2013, 07:33:55, redigerad totalt 3 gånger.