förkoppring eller vad det kallas

rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Kopparklorid är ju resultatet vid etsning med saltsyra+väteperoxid. Vid etsning med natriumpersulfat så blir restprodukten gissar jag just kopparsulfat.

Ett annat sätt att "göra" kopparklorid är att först reucera kopparsulfat till CuO med tex Fehlings reaktion eller Benedict's reaktion. Därefter reagera kopparoxiden med saltsyra.

Aluvi>>> jag gissar att du är ute efter genompätterade hål. Hur har du tänkt att lösa problemet med att belägga hålen med ett tunt ledande skikt för att få plätteringen att fungera?

EDIT: Jag får revidera ovanstående reaktion lite. Om man vill ha Cu(II)Cl så görs den från svart koppar oxid och inte röd som blir resultatet av Benedictreaktion.

1) Koka kopparsulfat och natriumhydroxid. Resultatet blir svart kopparoxid.

2) Reagera kopparoxiden med saltsyra.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Inlägg av Limen »

Äntligen någon som (verkar iaf) har koll på läget :)
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag tror att just kopparplättering med kopparklorid + saltsyra kan vara riktigt bra eftersom saltsyran reagerar med eventuell kopparoxid som bildas på kopparn som ska plätteras. Dessutom så kan man ju göra kopparklorid "in situ" genom att lösa upp svart kopparoxid i plätteringsbadet då. Jag tror man kan få tag i kopparoxid där krukmakarna håller till. Jag har för mig att det används som färgämne i glasyrer.
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

rehnmaak skrev:
Ett annat sätt att "göra" kopparklorid är att först reucera kopparsulfat till CuO med tex Fehlings reaktion eller Benedict's reaktion. Därefter reagera kopparoxiden med saltsyra.
Nej jag ska inte hålla på med kretskort med detta, jag ska till och förnickla gamla Mc delar och då ska det vara ett tunnt lager koppar under för att nicklet ska bli bra.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

rehnmaak skrev:plätteringsbadet då. Jag tror man kan få tag i kopparoxid där krukmakarna håller till. Jag har för mig att det används som färgämne i glasyrer.
Ahh, där sa du nått, (fanken, jag hade helt glömt bort detta) nämligen
att hos dessa kan man köpa alla möjliga oxider tex cobolt..
Man kan även hitta annat skojj hos dem.

Tack för den rehnmaak. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Skulle man då samtidigt kunna få tag på tag på zinkoxid så får man ren zinkklorid om man häller det i saltsyra mot vad man kanske skulle kunna får av zink från batterier.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Mjaa, nog är zinket i batterierna bra rent allt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jo men det lär nog inte vara extremt rent för då hade nog batterier med den kemin säkert varit bra dyrare skulle jag tro. Men industriellt tillverkad zinkoxid skulle nog kunna vara aningen snäppet bättre och det är också vad som bla används inom industrin när dom gör ren zinkklorid vad jag läst för en tid sedan. Dom använder däremot också zinkskrot vid tillverkningen så visst fungerar det med zink från batterier men tänkte att som man skall ha det till att plätera något med att man kanske vill ha så bra ingångsämnen som möjligt för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Måste man ha det i klorid form?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Fattar inte var i helsike jag fått zinkklorid ifrån? :? :doh: Det är ju kopparklorid det snackas om för det är ju ingenting som skall förzinkas precis. Så hoppa över allt som jag sagt om zinkklorid innan då det ju inte har med denna tråd att göra..
Skriv svar