Modda/bygga om USB Missile launcher

Berätta om dina pågående projekt.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Modda/bygga om USB Missile launcher

Inlägg av EPG »

Jag köpte mig en USB missile launcher mest som en kul grej.
Tyvärr är jag lite missnöjd med längden den kan skjuta så jag skruvade isär den för att se hur den var konstruerad och om det går att använda elektroniken till nåt kul.

Jag tänkte mig att bygga en USB missile launcher modell större, alltså använda elekroniken som finns med fast "förstärka" upp signalerna med reläer så styrsignalerna till motorerna blir 12 eller 24 volt eller nåt sånt och sen skaffa större motorer, växellådor och så.

Spänningarna som driver motorerna är 4,5 - 5 volt ungefär och dom som driver själva axlarna fungerar genom att spänningen helt enkelt polvänds vid reversering. Dessutom är det en tredje tråd som det ligger en tomgångsspänning på också ungefär 4,5 - 5 volt men där spänningen blir 0 mellan den och den ena styrsignalen vid signal, och mellan den och den andra blir det 0 volt vid reverserad gång.

Nån som har några tips på lämpliga reläer?

För att det ska kunna funka så måste jag ju ha reläer som är normalt stängda (de flesta är väl växlande idag), drivs på 5 volt och som dessutom klarar av att driva 12 eller 24 volt med hyffsat mycket ström.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23640
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ett vanlig 5V 2 poligt relä så kan du själv koppla det att vara NO eller NC.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Glöm inte diod till reläerna.

Ska bygga en likande men då med kombination servo + airsoft + webcam så att man kan se var man skjuter på. Har bestält lite delar från Ebay och fick en webcam idag. Tyvärr funkar den rätt buggit, så jag har mailat säljaren om han vet något.

Väntar på en webcam till, då jag helgarderade mig med två olika och ett par servos. Ska försöka bygga Iscaps servokontroller...

DefCon (augusti / Las Vegas) har en tävling i datorskytte som kan vara spännande. Med lite tur så kan jag få chefen att skicka mig dit.

Hoppas på att vara klar med all hårdvara till sommaren och försöka ragga någon skärpt programerare att skriva koden. Så vinna tävlingen såklart GO SWEDEN!!!
farbrorlarry
Inlägg: 247
Blev medlem: 10 mars 2006, 19:44:31
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Vem blir först med en för potatiskanon då?
Användarvisningsbild
ehf
Inlägg: 1429
Blev medlem: 11 mars 2005, 17:39:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av ehf »

var är bilderna då? inga projekt utan bilder vet du :)
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Bilder...
netrunner eller jag?

Jag har inte börjat något projekt än, bara skruvat isär och kikat.

Funderade också på en webkamera, men den följer ju "rampens" axlar.
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av jockysoft »

Skriv svar