Ctek laddare bränd mosfet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49
Inlägg: 279
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Ctek laddare bränd mosfet

Inlägg av cittra49 »

Fick en ctek laddare som inte funkade, inget på utgången, men knappen och alla lysdioder fungerade, en säkring på 12V utgången hade gåt och så även en mosfet som heter ncep60t12a
med datasheet https://alltransistors.com/adv/pdfview. ... =_ncepower , finner bara kinesium när jag söker, måste finnas nån på electrokit som förhoppningsvis är bättre?
ConnyK
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Ctek laddare bränd mosfet

Inlägg av ConnyK »

Har inget svar på din fråga men kolla även så elektrolytkondensatorerna är OK.
Det verkar vara ett vanligt fel och jag lyckades rädda min innan den gick sönder när jag skull byta kabel och såg de utbuktande elektrolyterna.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2978
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Ctek laddare bränd mosfet

Inlägg av Danny »

cittra49
Inlägg: 279
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Ctek laddare bränd mosfet

Inlägg av cittra49 »

Det tackar jag för :) :tumupp:
cittra49
Inlägg: 279
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Ctek laddare bränd mosfet

Inlägg av cittra49 »

vill bara rapportera att nu funkar den som den ska igen, tack igen danny :tumupp:

Förresten vad är det man tittar på när man ska leta ersättning? Är det bara volt + ström + storlek? eller är det nån av de andra mystiska siffrorna som står i databladet? Så slipper jag fråga nästa gång :D
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2978
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Ctek laddare bränd mosfet

Inlägg av Danny »

Gott att du fick den att fungera :tumupp: :)

Du var inne på rätt sida :)
https://alltransistors.com/mosfet/crsea ... O220&cf=on
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ctek laddare bränd mosfet

Inlägg av Mindmapper »

cittra49 skrev: 21 maj 2024, 22:39:11 vill bara rapportera att nu funkar den som den ska igen, tack igen danny :tumupp:

Förresten vad är det man tittar på när man ska leta ersättning? Är det bara volt + ström + storlek? eller är det nån av de andra mystiska siffrorna som står i databladet? Så slipper jag fråga nästa gång :D
Spänning, ström, effekt är de viktiga. Tänk på att effekt kan ge en lägre gräns än vad spänning och ström säger.
För bipolära kan ibland förstärkningen vara viktig. MosFet är det också viktigt att hålla koll på gate data. Vissa mosfet behöver hög gatespänning och har ofta drivsteg i kopplingen, vissa har logigegenskaper.
Användningen dvs vilken uppgift den har ger många ledtrådar till vad som är viktigt.
Skriv svar