Nytt labb/Verkstad/Garage

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45428
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av TomasL »

Flyttade till nytt garage i höstas, tror jag skrivit om det tidigare.
De senaste veckorna har jag hållit på med att bygga upp Labbet/Elektronikverkstan, eller vad man skall kalla det.
En del av bilderna har varit med tidigare, men jag samlar allt här i projekt i stället.
Rummet blir 2800x4800.
Väggen är 70mm reglar och isolering samt bäverspya
Takbjälklaget är 45x195 med isolering, innertak gips "Yttertak" blir 10mm bäverspya + 12mm spånskiva.
Håller just nu på att bygga en trappa upp till loftet, gissar att den blir klar i morgon. Det blir väl inte världens bekvämaste trappa, men betydligt bättre än en stege, den blir 600mm bred.
Uppe på "loftet" blir det hyllor monterade, typ lagerhyllor, skall också montera ett räcke, så man inte druttar ned.
Belysning är 3 armaturer med 4st 40W rör vardera, samt bänkbelysning under de kommande hyllplanen.
Labb-plan.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2978
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av Danny »

:tumupp:

Fick googla bäverspya. Helt nytt namn för mig :) :D
Haralt
Inlägg: 2530
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av Haralt »

Varför takbjälklag? Det finns ju redan tak ca 1,5 meter upp.
Varför så grovt 45 x 195 mm, är det för snö- och vindlastens skull så det håller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45428
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av TomasL »

Uppe på "loftet" blir det hyllor monterade, typ lagerhyllor, skall också montera ett räcke, så man inte druttar ned.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45428
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av TomasL »

Så, nu är trappan på plats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32610
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av säter »

Ska du ha någon ledstång på trappan?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45428
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av TomasL »

Hade täkt de
MiaM
Inlägg: 10106
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av MiaM »

Trevligt!

Fräs in ett spår på undersidan av ledstången och sätt in led-belysning så att det blir en LED-stång! :) :)

Ett par funderingar:
Vad händer med ventilation osv? Verkar sitta ventilation i vad som kanske blir ett inklämt hörn bland lagerhyllorna.

Fundera på var du eventuellt vill kunna dra kablar som passerar bakom bänkskivan.

Också, vet inte hur bra/dålig du är på att hålla perfekt ordning på smådelar men fundera på nån slags kant som hindrar småsaker från att trilla ned från kanten av bänkskivan. Speciellt om du bygger med avstånd mellan skivan och väggen så sätt t.ex. nån golvlist eller liknande längs bakkanten på hyllan.

I teorin så är det bra med skenor och flyttbara hyllor, men i praktiken kan man nog lika gärna ha fasta hyllor. Annnars kan det vara en vettig idé att köpa ett begagnat litet Lundqvist Lundia Trä hyllsystem och såga av gavlarna på mitten och ställa dem ovanpå bänkskivan eller eventuellt hänga dem i taket. (Jag har faktiskt en sektion av deras största storlek, 120x60, både som hyllor och bänkskiva till min elektronikpysselhörna)

Captain Obvious säker att du lär väl vilja ha massor av eluttag. En bra grej kan vara att ha nödstoppfunktion på uttag åtminstone för pågående projekt. Visst, det går att hålla koll på vad man gör ändå, men jag har för många många år sen provat på att jobba med ett switchnätagg som bestämde sig för att smälla kondingar på sekundärsidan, och detta skedde när switchnätdelen fanns mellan mig och alla rimliga sätt att bryta strömmen. Det var bara att vända på att kondingarna exploderat färdigt och sen vädra ut dimman...

Just ja, utsug eller liknande för lödplatsen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45428
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av TomasL »

Beträffande vägguttagen, så kommer jag att återmontera de 10 4-vägsuttagen jag hade innan, och förmodligen komplimentera med ett par till.
Har en köksfläkt hängande ovanför löd-stationen.
Har redan en massa sparringkonsoller och skenor, så de blir återanvända.
Har dessutom 6 raaco-skåp med lådor, för småpryttlar

Dock skulle jag vilja få tag på en sådan där gammal hederlig dörrmatta i gummi, med en massa fyrkantiga gropar i, har ännu inte hittat någon.
Perfekt att ha som underlag när man skruvar isär saker, då alla skruvar, brickor mm inte kommer någonstans.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1352
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av stenD »

kolla här det är nog vad du söker viewtopic.php?p=1458360#p1458360
MiaM
Inlägg: 10106
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av MiaM »

Dörrmatta av gummi med fyrkantiga gropar = gummimatta för golvet till många gammelbilar, väl?

Raaco må ha sina fördelar men jag propagerar också för att skaffa ett ritningsskåp och lämpliga lådor (av plast eller papp) för hålmonterade passiva komponenter, främst motstånd.
BJ
Inlägg: 8430
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av BJ »

Jag håller med om gummimattorna med vanliga låga rutor som TomasL frågar om.
Jag har provat, och det var jättebra när man t.ex. skruvade isär en video eller något.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5994
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av pi314 »

TomasL:

Bygget
Jag tycker ditt bygge ser fint ut! Jag tror att du får en fin verkstad!

Matta på arbetsbordet
"Rutiga" gummimattor har jag sett i flera elektronikverkstäder. Med flera syften, som jag uppfattat det.
– Att förhindra att smådelar, som skruv, studsar iväg och blir svåra att hitta, när man tappar dom.
– Att utgöra ett mönster där man kan lägga skruvar "på rad" i den ordning som man tar ur dom.

Jag har använt en alternativ lösning som jag tycker fungerar. Jag använder en fin frotteduk som underlag. Den hindrar småskruv från att studsa iväg. Sedan använder jag något med småfack för att sortera borttagna skruvar, brickor, m.m. i. Jag har bl.a. använt "insatser" från chokladkartonger till att lägga skruv i. En fördel med att ha något "löst" med småfack är att man kan flytta det åt sidan om ett annat projekt kommer emellan.

En tanke kan också vara att ha ett underlägg som är halvledande och jordat. För att minska risken för skador av statisk elektricitet.

BJ
Inlägg: 8430
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av BJ »

Jag använde rutorna för att lägga skruvar i i rätt ordning.
Där jag var så gjordes det inget annat än just det som jag höll på med.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30083
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Nytt labb/Verkstad/Garage

Inlägg av MadModder »

Jag har en gummimatta liknande denna på garagebänken.
Mycket bra att rada upp skruvar på när man mekar isär något.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000054046

Och så slipper man repa bänken med alla vassa kanter.
Skriv svar