Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Berätta om dina pågående projekt.
1802
Inlägg: 6261
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av 1802 »

Jag har några handhållna enheter med 1802. För typ lager hantering. Ser ut som en gammal miniräknare med LCD och många knappar. Nån som är intresserad? Den som skriver ett enkelt operativ får en mot frakten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33004
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hade gärna hoppat på men är ingen expert på att skriva OS.
MiSTer
Inlägg: 725
Blev medlem: 26 juli 2007, 03:55:18
Ort: Skene
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av MiSTer »

Går bilder att ordna?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20415
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, fanken detta hade jag totalt mizzat! 8)
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av jesper »

1802 skrev:Jag har några handhållna enheter med 1802. För typ lager hantering. Ser ut som en gammal miniräknare med LCD och många knappar.
LOL, det kanske är några av de Micronic terminaler jag var med och designa och programmera på 80-talet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av JimmyAndersson »

Jasså? Kul! :) Jag har en liten koppling till dem också.
De som gjorde den första Micronic-terminalen utvecklade i mitten av 90-talet en ny modell,
men då var det Minec som låg bakom som företag. ..och det var på Minec jag höll till. :)

Sedan försvann företaget från Oskarshamn, men jag tror att Avantron Elektronik AB tog över,
för enligt infodirekt.se så hade de samma adress. Eniro och Hitta.se hittar däremot inget.


Kul projekt förresten! :tumupp: Hade missat tråden.
1802
Inlägg: 6261
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av 1802 »

jesper: Säkert är det sådana. Har du några bilder? Info? Har ett gäng med lite olika utf, och portar till huvudenheten. En pluggin skrivare. Och nån dosa med dsub. De drivs med 3 penlight och ett cr2032(säkert till minnes hållning).

Intresserade kan mejla bud PM.

Har problem med tråd prenumerationer. Men har en genväg. Så jag försöker att följa tråden.
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av jesper »

Jag har tyvärr inga bilder. Kollade via Google om det fanns några på nätet, men nej. Möjligen har jag några i ett gammalt fotoalbum, men annars är allt jag har från den tid, ca 10-12 knappar från en 445 terminal.
Jag började jobba med dessa i Danmark i 84. Hade då just köpt en av de första IBM PC'er (vi ska inte prata om priset :shock: ) och ca två veckor efter att jag fått den, leverade jag mitt första "kommerciella" program till Micronic, ett kommunikationsprogram skrivet i Basic. Jag blev erbjuden ett jobb på Micronic i Danderyd och flyttade till Sverige i 86.
Sen blev det en lång sekvens av företag med handterminaler - Micronic, Parcon, Minec, Dynalog, Atech, UBI, Norand, you name it. Antigen som fast jobb eller konsultuppdrag. Bosse som-jag-inte-minns-efternamnet-på, startade Minec i slutet av 80-talet, i Upplands Väsby, tror jag, och ville ha mig över til dem, men jag trillade över till Dynalog i Täby istället.
Micronic terminalerne var väldigt moderna för sin tid, speciellt var de mycket strömsnåla. Micronic var även några av de första i Sverige med ytmonteringsteknik.
1802
Inlägg: 6261
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av 1802 »


Den blev jag lite sugen på. Även med annan processor. 6502 för jag kan den minst dåligt, men även pic eller dyl.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av Andy »

Hur går det här då?

Jag har hittat ett gäng nya CDP1802AE från RCA om någon behöver. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33004
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Antingen startar man en ny tråd eller startar man en ny tråd ...

... fast vi kör vidare på en gammal.
Bara 'out of the blå' fick jag för mig att kolla upp den gamla enkla mikromaskinen ELF-2. Original-ELF måste ha varit beskriven i något inlägg tidigare och ELF-2 är en vidareutveckling med en en video-krets (idag är den kretsen näst intill omöjlig att hitta - ser en för $145 på eBay) och allt monterat på ett tryckt mönsterkort och med ett gäng kontakter för expansionskort jämt ett hexadecimalt tangentbord.

När jag hade kollat upp den, extraherade jag kortlayouten till två jpg-filer (över/undersida) och roade mig att klona layouten. Men så har jag jag gått vidare och spanar lite hur man kan modifiera för att köra med TIL311, hex-displejer, eller lite original (originalet har bin/hex latch/decoder/driver till 7-segment led-displejer) men med den typ av led-displej jag har. Jag moddar bort videokretsen och expansionsbussen men ersätter med en experimentarea.

Här är ELF-tvåan förresten:
Personal_Microcomputer_for_100.pdf
Men när jag tittar i min ELF/Cosmac-mapp hittar jag scheman och info om en Micro-ELF. Där finns dessutom Gerberfiler till en ynkligt litet mönsterkort och jag känner bara: MÅSTE!!!!
microelf.jpg

Jag har fyllt varukorgen hos Unicorn-Electronics med allt jag behöver (nästan) och är beredd att trycka på START-knappen. Jag har ett 32Kx8 RAM som jag räddat ur en container men jag är inte 100 på att det är friskt. Jag behöver ett statisk RAM 32Kx8 (typ CY7C199 jag har ett UM61256 - en modell som funkar) med "slimline", alltså inte .600".

Jag har samlat på mig en massa kuliga kretsar - ett gäng ljudkretsar som uppenbarligen ska datorstyras och några I/O-kretsar som bara måste testas men hur gör man detta utan liten datorkraft. RCAs 1802-processor är som klippt och skuren får småuppdrag då den är enkel att sno ihop och enkel att programmera. Enda abret är väl att logikkretsarna är ur 74LS-familjen och inte ur 74HC- eller 4000-serien.
Jag har åtskilliga gånger börjat med ett ELF-projekt men ofta backat för att ... orka! ... Men nu har jag chansen att få en enkel enhet och om jag får hem en påse kretsar från USA kan jag kanske komma igång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6261
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av 1802 »

Det finns emulatorer att leka med. Med smidig load/save. Om jag inte minns fel...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33004
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns det viss, men the real thing är roligare.

Den här är ju annars rolig:
COSMAC.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33004
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mönsterkort beställda.
ELTompa
Inlägg: 402
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av ELTompa »

Härligt HB, klart du ska bygga nostalgi! :tumupp: jag följer!
Skriv svar