Boxer drar sig ur marknätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ghu
Inlägg: 602
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av ghu »

Boxer verkar göra allt för att dölja att de ska sluta med marknätet.
I trådens första inlägg finns information som Boxer skickar ut till kunderna successivt.
Den informationen kan jag inte hitta på Boxers hemsida.

Informationen är inte tydlig, vilket förmodligen är avsiktligt från Boxers sida.
Ingenstans går det att finna tydlig skriftlig information från Boxer om att de ska upphöra med marksänd TV även om den efterfrågas av kunder.
Om man tittar på Boxers Facebooksida så finns det kunder som efterfrågar information men Boxers standardsvar är att kontakta kundtjänst via telefon. De som gjort detta får muntliga svar.

Den förmodligen tydligaste informationen om saken har jag hittat på en annan sida:
https://www.bredbandsval.se/tv/marksand ... xer-upphor

Varför är det så svårt för Boxer att skriva ut det som står i länken ovan, d v s att de ska upphöra med marksänd TV?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17262
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Vilken information hittar du inte på hemsidan? Länken går ju till hemsidan, du menar att den inte finns länkad någonstans på deras hemsida?

Men eftersom deras licens går ut 25-12-31 så är det väl naturligt att flytta över kunder till en annan platform innan dess?

Det är väl ganska naturligt att man försöker göra det utan för mycket ståhej runt det? Lyckas man göra det mjukt och fint för de flesta kunder så kommer nog många stanna kvar och inte börja fundera på andra lösningar.
Blir det mycket ståhej kan man ju lika bra strula lite till och byta leverantör, och andra leverantörer kunde ha snappat upp det tidigare och satt ihop egna erbjudande.

Undra hur processen går till för att tilldela den licensen för 26-01-01, och vem som kan vara intresserad att ta över den. Eller kommer Teracom ta hand om att bara leverera ut basutbudet?
Boxer lär ju inte vara så intresserade av att släppa över ev kunder till en konkurrent som tar över efter siste december 25, utan vill ha över så många som möjligt till sin IP lösning. Så har de inte säkrat licensen för framtiden är det ju helt logiskt i det de gör... Nu kan de se hur många kunder de kan få över till ip lösningar och hur mycket pengar det kan satsas på en ev förlängning av licensen beroende på hur många kunder som stannar.
BJ
Inlägg: 8392
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av BJ »

Det är säkert rätt sett från företagets sida, men är det snällt mot kunderna?

"Du får tillgång till fler TV-kanaler på ett nytt modernt sätt"

Det kan väl diskuteras om det fortfarande är "nytt" att titta på TV genom internet.
Och är det verkligen samma sak som att det är bättre?
Det är mer som kan krångla (nätverk), och är bilden eller ljudet bättre?
Annars får ju kunder skrota sina lådor för att få en likadan (eller sämre?) upplevelse.
ghu
Inlägg: 602
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av ghu »

AndLI

Du har nog helt rätt i hur Boxer/Tele2 tänker. Jag har nog tänkt för mycket ur ett kundperspektiv.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17262
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

BJ skrev: 3 maj 2024, 10:09:03 "Du får tillgång till fler TV-kanaler på ett nytt modernt sätt"

Det kan väl diskuteras om det fortfarande är "nytt" att titta på TV genom internet.
Och är det verkligen samma sak som att det är bättre?
Det är mer som kan krångla (nätverk), och är bilden eller ljudet bättre?
Annars får ju kunder skrota sina lådor för att få en likadan (eller sämre?) upplevelse.
Jämfört med marksänd envägs kommunikation är det väl rätt omdanande...
Jag tycker nog att streaming har varit mycket stabilare än div tidigare TV antenn lösningar..

Jag upplever det som sällan man får fantastisk bil med antenn, förr var det spökbilder och störningar.
Nu klipper det lite nu och då.. Eller så har jag bara otur med mina antenninstallationer..

Youtube och annan streaming rullar bara på och kan ses när man vill utan konstiga boxar och inspelning till hårddiskar och grejor.

ghu: Funkar IPTV är det ju en betydligt flexiblare lösning för kunden, man behöver inte spela in, utan kan titta när man vill ändå..
Men det kommer ju finnas en grupp som inte har tillräcklig internet täckning eller tycker det blir för dyrt med ett internet abonemang som kan streama 25 MBit/s, det är väl storleken på den grupp som Boxer nu utvärderar storleken på.
Jag förlitar mig tex på Boxers fria utbud för lite kvällsunderhållning i stugan, vi har mobiltäckning så det räcker och blir över, men tycker inte det är värt att bränna surfpott på streaming när jag är i stugan.
Går ju redan åt +10 GByte i veckan för teamsmöte och dylikt :D
Men jag skulle aldrig betala för att se TV där...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14890
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av mrfrenzy »

ghu skrev: 3 maj 2024, 09:06:47 Boxer verkar göra allt för att dölja att de ska sluta med marknätet.
...
https://www.bredbandsval.se/tv/marksand ... xer-upphor
...
Varför är det så svårt för Boxer att skriva ut det som står i länken ovan, d v s att de ska upphöra med marksänd TV?
För att Boxer vill låsa in kunderna på avtal med bindningstid och/eller snabbt få över dem till att använda "Boxer IPTV" med "Boxer bredband" innan kunden kommer på att de kan få bättre/billigare tjänst från nuvarande bredbandsleverantör, BRF eller kabeltv-leverantör.
BJ
Inlägg: 8392
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av BJ »

AndLi:
Ja, då är det nog otur, för med analog marksänd TV så kan det bli
skuggor och störningar som du skrev, men när vi skaffade Boxer så blev det nästan perfekt bild.
Visst finns det fördelar med webb-TV, men inte bara.
Att spola i webb-TV-program kan få det att upplevas som om spelaren låste sig.
Servern måste tänka eller jobba en massa, och det tar ett tag innan programmet hoppar igång igen.
Jag vet att det är mycket information att hantera, och jag kan inte säga vilken TV-kanal det var,
men smidigt känns det ju inte. Så, nytt och modernt... nja...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17262
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Jag tror inte servern behöver jobba direkt mycket, det ligger nog till största del i webbrowsern, som requestar strömen från en annan tid istället, men visst då måste det ju buffras lite...
Men det finns ju klantiga programmerare här också som kan få allt att gå segt..

JAg kör Youtube och Prime på en gammal Nuc, det tycker jag flyter på bra, och då går det även på wifi igenom hela huset... med intern antenn på NUC:en (som säkert är 10 år nu..)

Att spola är ju för övrigt helt omöjligt på en marksänd ström, så bara att det går är ju en otrolig förbättring mot marksänt även vid en dålig implemtation...
mrfrenzy skrev: 3 maj 2024, 15:28:54
ghu skrev: 3 maj 2024, 09:06:47 Boxer verkar göra allt för att dölja att de ska sluta med marknätet.
...
https://www.bredbandsval.se/tv/marksand ... xer-upphor
...
Varför är det så svårt för Boxer att skriva ut det som står i länken ovan, d v s att de ska upphöra med marksänd TV?
För att Boxer vill låsa in kunderna på avtal med bindningstid och/eller snabbt få över dem till att använda "Boxer IPTV" med "Boxer bredband" innan kunden kommer på att de kan få bättre/billigare tjänst från nuvarande bredbandsleverantör, BRF eller kabeltv-leverantör.
Går folk fortfarande på det där med inlåsning på abonnemang?

Brukar ifrågasätta DI varje gång de ringer och vill sälja ett tidnings abonnemang, med minst bindningstid ett år, man får ju direkt känslan av att de inte litar på att det är kvalitet de säljer som håller kvar kunder på naturlig väg? Säljer man en produkt kunden vill ha behöver man inte ha bindningstid.... (Jag kan ha förståelse för tjänster som kräver en stor insats för att starta upp/ kundanpassas, att knappa in min adress i en databas räknas INTE som en sådan)
BJ
Inlägg: 8392
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av BJ »

Ja, det är sant.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33940
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev: 3 maj 2024, 17:22:01 Att spola är ju för övrigt helt omöjligt på en marksänd ström, så bara att det går är ju en otrolig förbättring mot marksänt även vid en dålig implemtation...
Bara om du tittar precis i realtid, du kan ju både spola och pausa i marksänd tv med en vettig mottagare annars.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17262
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Ligger mottagaren och spelar in alla strömmar kontinuerligt? Hur långt bakåt i tiden kan du titta?

För allt spolande måste ju ske lokalt...
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2739
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Humulus »

Ja, du har nog träffat huvudet på spiken rätt bra där!
Givetvis försöker man lite diskret få över så stor del av sin nuvarande kundbas till en teknik
där det finns konkurrens, utan att kunderna ska märka så mycket av det. Lite fult att göra det i
termer av "modernt" och "bättre" etc.
Och via insiderinfo, så ligger man på beslutet fortfarande hur man ska göra med marknätet. Får man
över en stor del av kunderna så lär ma förmodligen skippa marknätet, möjligen behålla en variant
med ett litet basutbud med MustCarry och typ 3,5, 7, 8 och 9.

Men som jag påpekat så försvinner ju möjligheten att spela in (vilket jag vill ha), och sen har jag inte fått
något svar hur man ämnar lösa det för dom som i dag har tvillingkort. Bortsett från att det skulle bli dyrt om alla
mottagarna skulle tvingas lösa fullpris för box-abbonemang så lär det ju gå åt motsvarande mer bandbredd.
(Det har ju betydelse, för tydligen så har mantill vissa kunder utan Fiber, försök lösa kundernas "behov" genom
subentionerade mobil-abbonemang från Tele2

Boxer har länge brottats med att kunder delar deras abbonemang, genom att släktingar/kompisar har kunnat ha full
access genom tvilingkorten och till skillnad från ip-abbonemang och streaming har man inte kunnat kolla vem och
när dom olika korten används.

Men "modernt" näh, inget med linjär tv är väl modernt och bortsett från sportsändningar och vissa evenemang, typ
melodifestival så vill ju dagens användare titta når dom själva vill.
Branschen står inför stora förändringar och streaming-bolagen har ju problem och att försöka lösa dom som Viaplay
genom höjda priser och försämrat utbud, lär ju knappast vara ett framgångsrecept...(där kan man nog hitta en stor
del av orsaken till "ful-streaming" och ökning av illegala ip-tv-tjänster.



mrfrenzy skrev: 3 maj 2024, 15:28:54
ghu skrev: 3 maj 2024, 09:06:47 Boxer verkar göra allt för att dölja att de ska sluta med marknätet.
...
https://www.bredbandsval.se/tv/marksand ... xer-upphor
...
Varför är det så svårt för Boxer att skriva ut det som står i länken ovan, d v s att de ska upphöra med marksänd TV?
För att Boxer vill låsa in kunderna på avtal med bindningstid och/eller snabbt få över dem till att använda "Boxer IPTV" med "Boxer bredband" innan kunden kommer på att de kan få bättre/billigare tjänst från nuvarande bredbandsleverantör, BRF eller kabeltv-leverantör.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33940
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev: 3 maj 2024, 20:07:51 Ligger mottagaren och spelar in alla strömmar kontinuerligt? Hur långt bakåt i tiden kan du titta?

För allt spolande måste ju ske lokalt...
Den spelar ju in den du sittar på iaf, hur länge vet jag inte.

Min mottagare har dessutom nån funktion där man istället för att välja "spela in" kan välja "titta på" i EPG'n som jag aldrig orkat ta reda på vad den gör, kanske är just för att kunna spola ?

Själv tittar jag i princip aldrig när saker sänds, antingen spelar jag in så jag kan spola fritt (reklam tex), eller mer vanligt, laddar jag ner via webben och får både fullhd och all reklam bortklippt automagist.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17262
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Men då måste du planera innan det sänds att du vill se det i framtiden, precis som med vhs...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33940
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Glenn »

Det jag vanligen spelar in är serier, och då säger jag åt boxen att spela in hela serien.

Där är dock min miraclebox lite korkad och spelar då in alla repriser också, medans den äldre samsungen (ej HD) filtrerar bort alla repriseringar och spelar bara in den första sändningen.
Skriv svar