Förstärkare till tongenerator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ret
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Förstärkare till tongenerator?

Inlägg av ret »

Jag hittade ett förstärkarkort på Amazon med TDA8954 som skall kunna lämna upp till 420W för lite under 700 kr och jag har ett 24V MeanWell nätaggregat som kan lämna upp till 100A.

Verkar det vettigt?


https://www.amazon.se/Cankypu-f%C3%B6rs ... hdGY&psc=1
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14889
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förstärkare till tongenerator?

Inlägg av mrfrenzy »

Den där ska matas från en gammaldags transformator med dubbla lindningar så den får 0V, -24VAC och +24VAC.
Exempel: https://www.amazon.se/-/en/625VA-Toroid ... 133&sr=8-9

Då det inte finns några recensioner och en månads leveranstid skulle jag vara lite tveksam, hellre hitta någon med bra recensioner, med den leveranstiden kan det likaväl vara från aliexpress.
ret
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Förstärkare till tongenerator?

Inlägg av ret »

Är det bättre att köpa direkt från AliExpress?

Här är en liknande kort på Amazon men detta har en fläkt också.
Tydligen är det 2x 210W = 420W
https://www.amazon.se/sspa/click?ie=UTF ... %26psc%3D1
rikkitikkitavi
Inlägg: 14915
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Förstärkare till tongenerator?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Flökt är nödvändigt för att köra ut höga effekter under en längre tid, oavsett om det är klass D.

Som mrfrenzy skriver kan du inte använda ett 24VDC nätaggregat till detta då det behöver en symmetrisk matningsspänning, AC eller DC.

Du behöver en transformator med 24V AC *2 (dubbla lindningar) . En riktig trafo kostar mer än klass D kortet om den skall dimensioneras för full effekt. Vilket är lite onödigt.
Du kan nog också mata den med 2 st 24VDC nätaggregat i serie OM nätaggregatet har sin utgång skiljd från skyddsjord där du ansluter 230VAC.

Men om du vill har jag nog ngn 24VX2 ca 80-100W trafo liggandes som du kan få mot portot OM du visar att du kan koppla in den på 230VAC utan att elda upp dig själv, din bostad eller dina husdjur :) Jag kan kolla.

Bara för att förstärkaren kan ge en viss uteffekt behöver inte transformatorn göra det. Det är dessutom ett klass D nätaggregat.

Med ditt 24V Meanwell kommer du få ut kanske 10-15W med en TDA krets eller LM3886.

Det går utmärkt att bygga en kretslösning med dessa som går på en enkel matning så man inte behöver 2X24V. För dina ändamål duger detta tror jag och dessa kretsar är nästan lika svåra att ha ihjäl som kackelackor.
MiaM
Inlägg: 10059
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Förstärkare till tongenerator?

Inlägg av MiaM »

Tänk på att ifall du använder två 24V DC-nätagg så måste man kolla upp vad som händer ifall ett nätagg stängs av, t.ex. pga överlastskydd eller att det blir nåt fel på nätagget. Det finns risk dels att slutsteget skickar ut DC, och dels att slutsteget försöker dra ström som leder till att det bakmatas felpolariserad spänning in i nätagget som stängts av / gått sönder.

Detta är ju tyvärr ett problem som även professionella konstruktörer ibland missar. Inte riktigt samma problem men besläktat är förstärkaren i serien Luxor 5001/5002/5003 (samma som Sencor 6xxx-nånting), där det sitter en klassisk tung trafo med likriktarbrygga och hyggligt stora kondingar för att få symmetrisk matning. Men sen sitter det två identiska kort som är slutstegen, och på dessa sitter mindre elektrolyter på samma matningar, antagligen för att få lite bättre respons högre upp i frekvens (långa ledningar och elektrolyter med hög kapacitans ger dålig prestanda vid högre frekvenser). Bra så, men sen tyckte nån att det var en bra idé att ha säkringar mellan den stora nätdelen och slutstegskorten. Säkert en fin tanke, men resultatet är att när ett slutsteg går sönder så bränner det ena säkringen och sen matas spänningen från den matning där säkringen är hel via trasiga delar i slutsteget in till kondingen som sitter på den trasiga spänningen, och den får backspänning och exploderar och fyller delar av förstärkaren med diverse elände som man får städa bort... Ungefär detta riskerar att hända även med en modern slutstegsmodul och två separata DC-nätagg för att få symmetrisk spänning.

Sidospår: Gissar väl att dessa moduler köps ofta av de som redan har trafo, eller de som med begränsade kunskaper vill få liv i en äldre apparat som råkar ha lämplig matning och har trasigt slutsteg som ägaren inte klarar att laga själv. (Eller så kan slutsteget rent av vara ökänt för att låta uselt. Utan att veta så skulle jag gissa att dessa moduler kan vara en rejäl uppgradering för t.ex. Ferguson eller för den delen noname-märkena från sjuttio-åttio-talet).
Skriv svar