Spänningsprovare som mäter för hög resistans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Spänningsprovare som mäter för hög resistans

Inlägg av SueCia »

Har en Fluke spänningsprovare som fungerar bra att mäta spänning med, och har alltid gått bra att mäta resistans (upp till 1000 Ohm tror jag den ska mäta, men jag brukar mest mäta om jag har 0 ohm mellan olika punkter med den)

Nu visar den 400 ohm mellan testproberna. Finns det någon chans att laga ett sånt symptom tro? :)

Det är en T5-600
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1331
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Spänningsprovare som mäter för hög resistans

Inlägg av Fortran »

Får du samma resultat om du plockar bort proberna och kortsluter mellan terminalerna?
Haralt
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Spänningsprovare som mäter för hög resistans

Inlägg av Haralt »

Foto på din Fluke apparat saknas. Nyinköpt?
SueCia
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Spänningsprovare som mäter för hög resistans

Inlägg av SueCia »

Fortran skrev: 29 april 2024, 19:55:25 Får du samma resultat om du plockar bort proberna och kortsluter mellan terminalerna?
Är inte löstagbara prober på den, men det e klart. kan ju skruva upp den och kortsluta mellan där ledarna är anslutna :) Provar det asap.
Haralt skrev: 29 april 2024, 19:55:40 Foto på din Fluke apparat saknas. Nyinköpt?
Den ser ut som en helt vanlig Fluke T5-600, inga skador på den mer än att det syns att den varit med några år (har haft den i yrket som elektriker, byttes ut pga. att den inte visade rätt resistans längre) :)
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 431
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Spänningsprovare som mäter för hög resistans

Inlägg av BallInPlay »

Du kan lossa proberna.
Ta loss skruven på baksidan närmast probanslutningen och bänd med en flatkabel probanslutningen 'nedåt'.
Flatstiftanslutning o brukar glappa efter ett tag så man får tajta till honorna lite....

Bild på min t5-1000
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1382
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Spänningsprovare som mäter för hög resistans

Inlägg av Akai »

Har också en T5-1000.. är inte proberna löstagbara från kablarna? Jag har för mig det... det var nog iallafall där min glappade. Är inte hemma nu men ska försöka komma ihåg att kolla ikväll.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 431
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Spänningsprovare som mäter för hög resistans

Inlägg av BallInPlay »

Akai : Jo det stämmer det är typ 'banankontakt' mellan kablar o prober.
Akai
Inlägg: 1382
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Spänningsprovare som mäter för hög resistans

Inlägg av Akai »

Ja precis, det var det jag tyckte, men nån sa att det inte gick att ta bort proberna. Kanske är lite olika mellan modellerna.

Där hade jag iallafall glapp, kändes som att det var nått med metallen, oxider eller liknande. man fick skrapa/ tvätta ordentligt med sprit, då blev det bättre.
SueCia
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Spänningsprovare som mäter för hög resistans

Inlägg av SueCia »

Tack för alla svar.
Det löste sig :)
Resistansen gick från 400 Ohm till 70 Ohm genom att tvätta banankontakten mellan prob o kabel (trodde inte det fanns såna då dom satt ihop så hårt att dom kändes gjutna)

Sen gick det från 70 till 0 Ohm när jag tvättade och pressade ihop flatstiften i instrumentet. Grymt :) Tack igen alla!
Skriv svar