Konsten att avliva ett par BK202 muskelhorn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
malman
Inlägg: 548
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Konsten att avliva ett par BK202 muskelhorn

Inlägg av malman »

Byggde i ungdomen (sent 80-tal) ett par sk muskelhorn, Bk202 vill jag minnas de också kallades, bestyckade med dubbla Fostex FP203 8” bredbandare.. lättdrivna som få… på senare år har de använts till skoldiskon åt ungarna mm, men hamnade till sist i brorsans verkstad. Tillsammans med hembyggt slutsteg, typ egen remake på Marshall Leach, LowTim amp. Annan layout och utformning av kretskort, men intakt komponentval och kretsdesign. Ca150-200 W i 8ohm… å säkert nära idealet det dubbla i 4 ohm vilket är fallet mot mina horn.

Då hornen mådde bra av lite förstärkning i basen nyttjades också en överbliven behringer digital eq. Musikkälla är spotify via en gammal laptop.

Går att poppa ganska friskt med…. ;o)

Nu visade det sig att det plötsligt spelade påtagligt lägre på ena sidan… och felsökning visade att flertalet element är kass, mest troligt är att div strömavbrott (skjutna huvudsäkringar vid svetsarbeten, händiga omkopplingar i elcentraler (ladugårds el), överlast från plasmaskärare mm) skapat transienter som skickat konerna i botten och de krossat talspolarna i botten på magnetgapet….. ett element spelade bara högregister, o tog man i konen som satt fast intryckt fick man tillsammans med lite skrap också mer fullrange, så att säga. Men när jag drog ur konen, som satt lagom fast så blev det helt avbrott i även i denna spole.

Så nu har vi 3st krashade Fostex FP203’or som slutades tillverkas för länge sedan…
Har hitintills inte lyckats hitta några spår av omkoningssatser eller dylikt…

Elementen dyker upp lite då och då på begangnatmarknaden vad det verkar…

Vet inte om man lyckas dissikera isär elementen å kanske kan laga spolstomme och reparera spolen….

Har annars funderingar om det gör sig att skaffa alternativa element till dessa horn… kanske mest av nostalgi…

Frågan är dock hur man skyddar sig mot framtida liknande dumheter..

Laptop ut; single ended. (Minns inte om den har skyddsjord på nätadaptern eller inte)
Behringer låddan: elektriskt balancerad ingång, men matad singel ended, minus ing. torde vara jordad.
Behringer utgång: elektriskt balancerad, kopplad singel ended, så jag antar att jag tar ut signal mellan jord och plus, och har minus fritt flytande… (dock ej verifierat… länge sedan dessa kablar byggdes)
Vill minnas att Behringer lådan har linjär nätdel, med balanserad +/- 12 eller 15 v för in och utgångar… frågan är dock om A/D D/A är balanserade eller nyttjar dc-bias kondensatorer och singel matade omvandlare…
Slutsteget: singel ended ingångar. Hederlig gammalt analogt/linjärt slutsteg Std linjär nätdel, stor ringkärna, gott om kapacitans… typ +/- 60V vill jag minnas…

Funderar på i vilken gränsyta som de värsta transiena störningarna uppstår vid strömbortfall…..

Tankar.. ideer… kondoleanser… ;)
MiaM
Inlägg: 10022
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Konsten att avliva ett par BK202 muskelhorn

Inlägg av MiaM »

Stationär dator och ett bättre ljudkort är väl en bra början.

Men även en limiter är nog en bra idé. Extra bra vore en limiter där man kan ha separat EQ/frekvensgång på triggningen (eller vad det kallas) v.s. signalen som går igenom, så att den reagerar extra känsligt på låga frekvenser som närmar sig DC.

Laptopen lär ju i sig inte ge några spikar pga strömavbrott, halva poängen med en laptop är ju att batteriet utgör inbyggd UPS.

Dock är ploppljuden ett problem. I princip skulle du kunna ha t.ex. en Ardunio som pratar med världens enklaste program i datorn som agerar watchdog, programmet i datorn skickar data nån gång per sekund så länge användare är inloggad, och om denna data inte tagits emot på mer än ett par sekunder så släpper arduinon tag om ett relä som i släppt läge kortsluter signalen från datorn.

Eller med andra ord, saker som används såpass "våldsamt" att det behöver ha PA-mässig stryktålighet bör väl också ha elektronik som skyddar ordentligt.

Också: Vet inte riktigt hur elen ser ut, men om möjligt så är det väl bra om det går att dela upp på olika tröghetsgrad/styrka på säkringar, typ att ladugården säkras minst 20A inkommande medan starkaste säkringarna till svetsar osv är 16A, och såklart separat säkring till ljudet, så är väl risken mindre att ljudet drabbas av oönskade strömavbrott.

Men å andra sidan så ifall ploppljud osv kommer i form av nätstörningar så är det väl läge att avstöra? symmetriskt/tvåpoligt RC-filter (vad de nu kallas, typ som en transformator fast roterad 90 grader om man ritar schema) kan hjälpa rätt mycket. Eller bara konding mellan fas-nolla gör en del nytta. Captain Obvious påminner om det här med X/X2/Y-klassade kondingar osv.

En annan variant för att slippa strul med elnätet är att använda bilstereoslutsteg och ett fett nätagg som ger 13,8V, fast påverkat av temperatursensor på batterier. Eller ifall de tål strömmen så kan man ju använda litiumbaserade batterier men då blir det ju dyrt. Om man använder vanligt bilbatteri så kan man (i teorin...) rotera dem så att nåt batteri används till detta, nåt batteri sitter ett tag på underhållsladdare och nåt faktiskt används i bil som tänkt. Ifall det förekommer strömavbrott då och då eller om proppar steks tillräckligt ofta så kan man ju dessutom ordna nån slags nödbelysning som går igång några minuter när det blir strömavbrott, så att man t.ex. inte snubblar och landar på vad man just svetsade på när man brände säkringarna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32821
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Konsten att avliva ett par BK202 muskelhorn

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Faaaaaaaaaast, varför mata en högtalare med verkningsgrad runt 100dB/m/W med över 100W? Jag matade mina expo9nentialhorn med 0.75W och det räckte långt.
Vill man inte elda upp högtalare kan man ju sätta in en hemlig extra pot där man ställer maxeffekt, eller i princip max Vin.

Hursomhelst, du kan säkert liva upp de här hornen men med vissa justeringar. Först och främst hitta bas/mid-element anpassade för horn och lägga till (mellan och) diskantelement för att få lite larm i toppen.
Dissa hänna hornen är väl inte direkt prisade för välljud men väl för bra tryck (spelar högt med lite kräm in) så det är väl knappeligen sunt att montera in bra och rediga hornelement som ett par SFR200 från Sonido, vilka kostar drygt 2000:-/styck och är riktiga HiEnd-element.


PS. Det finns en firma i Göteborgs utkant och som reparerar högtalare men minns inte på studs vad den hette.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30035
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konsten att avliva ett par BK202 muskelhorn

Inlägg av MadModder »

LN Högtalarservice kanske?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32821
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Konsten att avliva ett par BK202 muskelhorn

Inlägg av HUGGBÄVERN »

LN Högtalarservice fräschade upp mina Sonido-element. Fasen vet om de inte fixar talspolar och slikt med.
Mindmapper
Inlägg: 6434
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Konsten att avliva ett par BK202 muskelhorn

Inlägg av Mindmapper »

Är det slutstegen som bumpar sönder vid strömavbrott, kan det vara lätt åtgärdat.
En avkänning som vid förlust av inspänning till slutsteget och övriga delar i ljudkedjan bryter bort högtalarutgången. Ett relä i serie med högtalarna.

Frågan är om det är verkliga orsaken. I detta fall är det frågan om lättdrivna högtalare som matats med hög effekt. Ungdomar har en viss känsla för att ju högre ljud dess bättre. Speciellt i discomiljö finns det nog inga begränsningar för hur mycket ungdomarna kan dra på.
malman
Inlägg: 548
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Konsten att avliva ett par BK202 muskelhorn

Inlägg av malman »

Dissikerat lite element… med intressanta resultat..
1st var regelrätt brännt av hög effekt… uppeldad talspole… avbrännd spolstomme mm… så det elementet lär väl knappast bli någon rätsida på…

Men de två andra hade avbrott, och ingen åverkan kunde noteras på talspolen, så efter att ha skrapat fram tråden å mätt lite fram å tillbaka visar det sig vara avbrott där ledaren kommer in på konen och ned till spolen.
Då man inte kom åt att se eller peta o mäta gick jag loss med vertygen o lyckades skära loss center domen, med tillhörande extra kon…. Gick att skära upp lim skarven bakifrån, innifrån talspolen å få det att lossna i hyffsat oskadade bitar.

Visar sig att den flexibla flätan ansluter till konen via typ en nit, i vilken flätan och talspole tråden är lödd. Och talspole tråden såg av erjad ut precis i anslutning till denna lödpunkt…. Eller så är det vibrationerna som skapat microsprickor som sendan spridit sig… genom att skrapa lite o tvätta konstaterades att det saknas ju då 1-2mm av talspoletråden som disintegrerat genom erj eller vibration…. Frågan är om o de använt fluss som varit skadligt efter flera år… tillsammans med perioder med förvaring i lite högre luftfuktighet.

Så dessa 2 elemnt känns helt klart som då borde gå att rädda. Även om jag fick skära av den undre ’stagningen’ spider (?) en bit upp i strukturen… men räknar med att kunna limma ihop detta skapligt med nåt lämpligt fylligt klet.

Men… vad har man för lim att limma konen med tro? Övre flexringen är i gummi mitrl i ytterkant som suttit med någon dubbelhäftande pappbaserad remsa som separerade mellan papplagren, så den går nog att fixa med lite vad som…

Mesta pillet har skett under mikroskop... Hjälper öga hand koordinationen markant...

Såå.. jag kanske får revidera min gissning på transiter som orsak till att dessa tog stryk...... Eller....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6434
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Konsten att avliva ett par BK202 muskelhorn

Inlägg av Mindmapper »

Intressanta bilder och även intressant text.
För att vara ca 40 år gamla ser elementen väldigt fräscha ut.
malman
Inlägg: 548
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Konsten att avliva ett par BK202 muskelhorn

Inlägg av malman »

Ang fräscha element... Tiden är inte bara av ondo...
Kompisen lyckades ställa en vinare på en bordskant o fångade den den sedan när den var på väg att tippa.. skvätte vin kors o tvärs... Och de vita papp-konerna fick också en dusch och blev rödfläckiga, som efter en tid övergick till en blå nyans, men som sedan bleknade över tiden o nu endast är svagt beiga...
:) torde varit typ 30år sedan...

Kanske det som frätt på tråden.. ;) (vill minnas att föräldrarna varnade mig för såndär starkdryck...) ((vill också minnas att man säger att vin oxiderar... Måste vara så det.hänger ihop... Case closed)) :mrgreen:
Skriv svar