Värt Att Inhandla en Svarv?

Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7062
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av Teknikern »

Jag åkte runt bland mekaniska verkstäderna i stan, min fanns i en bod ute på gården och likadant var det när jag fick tag på fräsmaskinen, den hittade jag i ett kallförråd efter att chefen på firman kollat om den fanns kvar och ringde mig dan efter. Båda maskinerna är visserligen gamla men fullt brukbara och gör det jag kräver av dom och har så gjort sen dom köptes för mer eller mindre kaffepengar. Stora revolversvarven fick jag gratis bara kronofogden blev av med den, alla maskinerna hade gott om tillbehör och var bara att ställa upp och köra igång.

Man kan inte vänta på att det ska komma stekta sparvar flygande, man får gräva själv för maskiner finns på firmor som ingen orkat bli av med.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18440
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av 4kTRB »

Sådana där större som exempelvis Rosenfors RS-250 ska ha 400V och är inget jag är intresserad utav trots att man kanske får den för 8000kr.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33864
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av Glenn »

Ja, "alla" säger att man ska köpa en beg äldre, men dom få gångerna de som är av vettig storlek kommer ut på marknaden så är dom löjligt dyra.

Ofta rekommenderas även äldre hobbysvarvar, typ emco unimat, dessa är ofta ganska ranka och delarna är svindyra, och framförallt går dom väldigt dyrt när dom säljs begagnade, en liten sketen unimat sl kan lätt kosta runt 5-6000kr, alltså samma summa du får en betydligt större och stabilare kinesisk svarv för ny.

Jag köpte tillslut en ny CJ18 från kina, den är 7x14 så storleken är rätt okej, men precissionen, styrkan och stabiliteten lämnar en del att önska, men fortfarande mycket bättre än tex en unimat SL.

Eftersom jag i princip gett upp att köpa en europeisk svarv i lagom storlek skulle jag snarare satsa på en större kinesisk, typ denna:


https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... 400v-3-fas

..Tyvärr kostar den betydligt mer än vad jag vill ge för mitt hobbyanvändande så..

Om man hade haft plats och möjlighet att få hem en större svarv vore det ju förstås att föredra men..
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8273
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av X-IL »

4kTRB skrev: 22 april 2024, 23:23:20 Pratade med en i en modellhobbybutik som hade en liten svarv i fikarummet. Han skulle köpa en emco compact begagnad.
Jag sa att jag letat efter sådana men inte hittat något trots mycket sökningar. Jojomensan det fanns gott om sådana där.
När jag kom hem letade jag igen men fann inget.

Den här ska vara tysktillverkad fast det kanske inte stämmer: https://smaskin.se/maskiner/svarvning/b ... v-tu-1503v
En Hawk kanske är en mer rejäl grej? https://duab.se/maskiner-verktyg/metall ... -bv-20-520
Optimum är kinatillverkade med tysk "kvalitetskontroll", jag tror de blivit bättre men bland de första årgångarna så var de katastrofalt dåliga ibland. Jag har haft oturen att jobba med en sån svarv och pelarborr/fräs i ett lab jag var på. De hade en Jula-svarv också, den var betydligt bättre än optimumsvarvern, det är inte ett gott betyg till Optimumen. Troligen kan de inte göra likadant idag men tyvärr har jag inte rattat nån nyare optimum.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18440
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av 4kTRB »

Kikade tidigare på NOVA CJ-300. NOVA verkar vara gjorda i Finland och är populära om man ska tro reklamen.
Myford verkar vara bra kvalité på men de kostar bortåt 30kkr för den minsta.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33864
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av Glenn »

Jag är ganska övertygad om att den där novan är en kinesisk svarv som fått novamärken på sig bara.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3862
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av Mickecarlsson »

Det finns en längre tråd om CJ18-svarvarna, och jag gjorde en jämförelse då: viewtopic.php?t=91902&hilit=Minisvarv
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18440
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av 4kTRB »

Läste lite där.
Clark kikade jag på men det blir lite mixter när de inte har metersystem och el-pluggar som det ska vara. https://www.clarketooling.co.uk/product ... tal-lathe/ https://www.chronos.ltd.uk/product-cate ... ke-unimat/
HBM tycker jag verkar intressant (ursprung Nederländerna), tänker på de 3 minsta de har i sortimentet https://www.hbm-machines.com/de/k/metalldrehbanke
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18440
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av 4kTRB »

Här är en deal på en CJ18A med massa extra prylar i ett paket https://www.amadeal.co.uk/acatalog/CJ18 ... ml#SID=349
H.O
Inlägg: 5719
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av H.O »

Optimum är inte från Tyskland, Nova är inte från Finland, HBM är inte från Nederländerna och Pela är inte från Sverige (maskinerna alltså).
Alla dessa maskiner har sitt ursprung Kina. Hurvida de utgår från samma maskin eller till och med är samma maskin i grunden (samma bädd, spindeldocka osv osv) kan jag inte säga med säkerhet men att de är, i princip samma, kan jag lova.

Jag har t.ex en av dessa:
290x750.png
Hur sannolikt är det att dessa 5 är tillverkade i olika fabriker?
Nej, olika "tillverkare" beställer de målade i sina färger och med sin logga på.
En del kanske sätter upp maskinen och går igenom den för att se att allt är OK innan den säljer den för 10kkr mer är de som inte gör inte det. Någon monterar en DRO. Någon skickar med en backskiva osv osv. Jag är dock övertygad om att de i grunden är samma maskin.

Det var nära att jag köpte min svarv i Novas kostym för de specade (och visade på bild) camlock spindelnos vilket inte Amalab gjorde. Men när jag bad Koneita bekräfta att maskinen HADE camlock så visade sig att så inte var fallet så då köpte jag maskinen billigare från UK (innan Brexit gått i full sving).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2645
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av hawkan »

De där ser väldigt lika ut. Men Kina är ett stort land och de kan väl kopiera varandra, behålla dimensioner osv på en populär modell.
Jag tittade runt på aliexpress och där finns en aningens större modell som jag blev lite sugen på MX-750 https://vi.aliexpress.com/item/1005005226581872.html
Hur är det med erfarenhet kring variabel hastighet på spindeln? Tycker det inte borde ge tillräckligt med moment på låga varv men det gör det kanske?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18440
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av 4kTRB »

Och det är inte så att de kan vara bestyckade med olika kvalité på exempelvis kullager trots att de till det yttre ser väldigt lika ut?

Är det bara England som har egentillverkade svarvar i det här "mini"-segmentet?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8273
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av X-IL »

Tyskland har ju Weiler, men de kanske inte har någon tillräckligt liten? Wabeco säger att de är made in Germany, och de skiljer sig rätt friskt från resten av maskinerna iaf: https://www.wabeco-remscheid.de/ubersicht-drehmaschinen
Österrike har Emco, men de kanske har övergett det undre hobbysegmentet?
H.O
Inlägg: 5719
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av H.O »

Och det är inte så att de kan vara bestyckade med olika kvalité på exempelvis kullager trots att de till det yttre ser väldigt lika ut?
Det är klart att det KAN vara så men hur vet man det utan att åka runt och besikta modellerna. Dessutom så levereras ju inte maskinerna ens enligt den specifikation som (en del) företag har på sin hemsida så vem vet vad det sitter för lager i. Koneita visar fortfarande camlock-fäste på bild men jag ser det inte längre i text. Amadeal (som jag köpte av) specar NU camlock....

Det jag menar är att alla kommer från Kina, det KAN skilja i någon enstaka detalj men till 95% så är de samma - det är min känsla i alla fall. YMMV.
Hur är det med erfarenhet kring variabel hastighet på spindeln? Tycker det inte borde ge tillräckligt med moment på låga varv men det gör det kanske?
Min har en BLDC-motor och en remtransmision med två "lägen". Det är inte optimalt, jag tror "lågväxeln" ger 800rpm max och det hade inte skadat med en ännu lägre "växel" men den har ändå förvånansvärt mycket kraft. Har kört 25mm borr genom stål (efter att ha förborrat) och fördelen är att den är "tyst" jämfört med en kinesisk kuggväxel. Kan jag köra som i Storebron gamla jobbet? Självklart inte.

Den andra svagheten är att man måste hålla på och byta kugghjul när man skall skära gängor, eller vill ha en annan matning än de 3 som växellådan ger. Den nackdelen har jag byggt bort med en ELS och jag sneglar på en uppgradering av spindelmotorn till 3-fas motor alternativ AC-servo men jag vill minnas att du, hawkan, testade AC-servo och att det inte föll väl ut - eller minns jag fel?

Svävar lite OT, sorry.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2645
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Värt Att Inhandla en Svarv?

Inlägg av hawkan »

Du minns rätt, jag testade AC servo som spindelmotor. Den gick varm och har bara det moment den har. Har nu en vanlig asynkronmotor och vfd. Fungerar bra.
En sex-växlad växellåda som låter som fn. Ligger nästan alltid på fyrans växel men ibland behövs det mer moment och jag växlar ner.
En gammal jula-svarv Bv20l för den intresserade.
Skriv svar