Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jo, jag har läst dem (och scannat dem).

Det står bland annat "ABC 16 och ABC 806 med en 40-spårs diskettstation klarar nu även Flight Simulator programmet", jag undrar lite om hur då? Är det med en ABC830 så är den enkelsidig och kan inte lästa en normalt formaterad PC-diskett, men det framgår ju faktiskt inte. Dessutoom så undrar jag ännu mer, jag trodde att kontrolllerkorten bara kunde läsa disketter som var formaterade med 256 bytes sektorer, IBM's PC använder ju 512 bytes sektorer. Men det kanske inte är i kontrollern utan i ABC-DOS/UFD-DOS som denna begränsning sitter. Jag vet faktiskt inte.

Dessutom så är ABC832 en 80-spår drive, men ABC16 måste väl anses vara en PC-maskin eftersom den har 8086. PC hade ju bara 360K 40 spår.

Jo, det låter som om man kan köra ABC program i ett fönster. Tyvärr verkade det inte finnas med några PC-DOS disketter, möjligen en med "Hjälp-program för PC-DOS 1.1", men den har enligt ettiketten 80 spårs format.

Jag ska höra med killen jag lånade maskinen av om han kan ha fått med några disketter.

Jag önskar att få lite mer klarhet i detta, men maskinen verkar ovanlig. Av de tre som jag har här så har de serienummer 26, 40, 53. Men i en så är det ett annat serienummer på testetiketten inuti maskinen, nämligen 120. Alla verkar vara sluttestade 1985 mellan januari och mars.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tog hem en MYAB diskkontroller idag så att jag kunde prova setup:en. Det FUNGERAR! Hur fränt som helst!
IMG_2364.JPG
IMG_2366.JPG
IMG_2365.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Det sitter en D765 floppykontroller på kortet under CPU kortet, det förklarar nog en del av mina funderingar...
IMG_2368.JPG
Det förklarar också varför den blå kabeln behövs. Den kopplar vidare signalerna till ABC - floppykontrollern, diskstationen ansluts nämligen till ABC16. Jag tillverkade just min egen kopia, så en sak mindre att kopiera.
IMG_2367.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Okej, jag har gjort mer. Jag behövde klona förlängningskortet. Jag ville göra det likt, men det är inte en exakt kopia. Jag integrerade patchen på PCB:t och lade till en avkopplingskondensator. På undersidan så ser det lie annorlunda ut eftersom ett modernt CAD program förstår att några fler ledare är jord. Jag vet inte om jag ska bry mig om det. Jag ska kolla igenom kortet en gång till innan det tillverkas.
IMG_2369.JPG
abc16-extension-board-c.png
IMG_2370 (2).JPG
abc16-extension-board-s.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 10014
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

80-spårsdrives kan ju läsa 40-spårsdisketter utan problem. Det är kanske det de avser?

Vet inte hur det var med Flight Simulator, men allmänt så hade PC alltid stöd för enkelsidiga disketter men "ingen" använde sådana.

Flight Simulator använde specialformat på disketterna för att göra dem svårare att kopiera. Typ olika stora sektorer osv.

Sorry att denna infodump är upprepning från alla möjliga och omöjliga andra ställen, men:
Om vi bortser från kopieringsskyddad mjukvara och kanske allmänt en del trackloadad mjukvara (det fanns en del spel på stenåldern som man bootade direkt till spelet utan att ha nån dos emellan) så är både MS-DOS och mycket mjukvara förvånansvärt oberoende av PC-kompatibel hårdvara. Det som absolut behövs är ett PC-kompatibelt BIOS-API (INT-anropen), speciellt för disk, tangentbord och skärm, och det som väldigt många program också behöver är bildskärm på samma minnesadress som PC och PC-kompatibelt sätt att fråga BIOS vad för grafik/textläge som körs och i nån mån välja läge.

Tumregeln är ungefär att icke-fullskärmsprogram fungerar oftast med enbart PC-kompatibelt BIOS, medan textlägesprogram som körs i fullskärm behöver ha bildminne på rätt adresser.

Specifikt så går det utmärkt att använda andra sorters diskdrives. I denna upprepade infodump så ingår även den moderna firmware+mjukvara som skapats för 8088-kortet för Commodore CBM-II, som just emulerar PC-kompatibla BIOS-anrop och om man har minne på rätt ställe även kan emulera bildskärmsminne på rätt ställe. Den scannar helt enkelt av bildskärmsminnet periodiskt på nån interrupt och vid behov kopierar den data till datorns ordinarie grafikminne. Tror det även finns nån replika av 8088-kortet som kompletterats med bättre hårdvara för detta. Denna kan köra sånt som t.ex. Norton Commander, Turbo Pascal med mera, trots att diskdrivesarna egentligen kör 256-bytesektorer med GCR och detta över IEEE-488 och som lök på laxen så sker all I/O genom att peta på speciella I/O-register som får datorn att växla mellan att ha 8088 eller 6509 aktiv. (6509 är en 6502 som har ett par extra bankswitchregister för att kunna ha 1M istället för 64k, lite lagom hjärndött i form av att det ena registret växlar bank för nästan alla instruktioner, medan det andra registret växlar vilken bank som ska användas för ett av de krångliga indirekta adresseringslägena). Hårdvaran är byggd så att 6509 är den enda processor som kan nå bank 15, där all I/O, 6509-kod-ROM samt en liten gnutta RAM ligger, medan övriga banker innehåller enbart RAM.

Nu eftersom det pratas om Flight Simulator så lär väl ABC16 innehålla komplett CGA-grafik, men annars så verkar ju ABC 800 inte ha något attributminne? D.v.s. den har 1k för 40-teckensvarianten och 2k för 80-teckensvarianten. Därmed går det aldrig att göra en helt PC-MDA-kompatibel grej utan att ha grafik i PC-tillsatsen. Lite synd.

Sett såhär i efterhand så kan man väl förstå konceptet att sälja en tillsats som hade låtit Luxor tjäna lite mer pengar på befintliga kunder. Men såhär i efterhand så kan man konstatera att var olyckligt att ABC 800 kom ut i april 1981. Hade de dels väntat några månader till och dels haft utrymme för att peta lite på hårdvaran så hade de kunnat förberett ABC 800 för en kommande ABC16 på bättre sätt. Specifikt så hade bildhårdvaran kunnat varit mer kompatibel, dels minneslayout men även så hade färgskärmen med fördel fått ha fyra istället för tre digitala bitar. I övrigt så är färgskärmen för ABC 800 en utmärkt CGA-skärm (och den ovanliga varianten med tillsatskort för analog RGB även utmärkt skärm för t.ex. Amiga).

Man kan undra om det inte istället hade varit vettigt om Luxor eller någon annan dels sålt en helt vanlig PC och dels sålt en tillsats som gjort det möjligt att köra ABC800-mjukvara i en PC och dels använda ABC800-kringutrustning. Typ adapters för diskdrives, tangentbord, skärm osv.

Eller kanske inte. Det var säkert bättre för de flesta företag att bara byta rakt av. Eller snarast komplettera så att nya burkar är PC men behålla befintliga. Det var ju inte så stort behov av att flytta data mellan burkar på den tiden, och maskiner köptes ofta för att utföra någon/några uppgifter och de gjorde de uppgifterna bra under många års tid.

Hur var det, fanns det nån officiell variant för att skyffla data mellan PC och ABC?

Det som kanske hade kunnat varit vettigt hade väl varit att ha t.ex. en PC med Concurrent DOS eller en TSR som med passande kort kunnat agera nätverksserver till ABC-maskiner och samtidigt kunna användas som vanlig PC.
bqt
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Skyffla data mellan datorer: Det jag kommer ihåg att jag brukade använda var SAFT, som skickade textfiler över serielina. Lite som KERMIT, fast lite enklare.

I övrigt fanns det en notis om att Flight Simulator "numera fungerade". Så dom fixade väl vad det var för udda detalj.

Vad jag kommer ihåg i övrigt från den tiden och PC var att hyfsat med "vanliga" program brukade fungera på mycket, men det mesta av spel brukade prata direkt med hårdvaran utan att gå via BIOS, och var därför mycket känsligare för icke-kompatibla maskiner. Så spel var oftast tester som använder för att se hur "IBM-kompatibel" en PC var.
MiaM
Inlägg: 10014
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Misstänker dock att spel faktiskt använde BIOS specifikt för tangentbordet och spel som kan köras från hårddisk lär väl ha använt bios/dos för disk-I/O, så enbart grafiken lär ha gått direkt på hårdvaran, och sannolikt endast bildminnet men inte registren i grafikkretsar osv.

Specifikt så ifall spel gick direkt på hårdvaran för tangentbordet så var de tvungna att avgöra om datorn var en PC eller en AT och hantera dessa olika. Och det räcker inte att detektera CPU, det kan t.ex. vara en PC med en Inboard-grej osv.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

För att flytta data mellan ABC och PC fanns det ett program som heter ABC-DISK som gjorde att man kunde läsa ABC disketter i PC. Det fanns också BASIC-II för PC om jag minns rätt.

Sen står det i artikeln att ABC16 minsann klarar alla PC program som bara använder BIOS anrop. Jag kan förstå att det är svårt att få ihop lösningen annars.
Maalobs
Inlägg: 1300
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Maalobs »

Det kanske är enklare att använda terminalprogram och nollmodemkabel för att överföra filer mellan ABC och PC?
Jag brukade göra det mellan Amigan och PCn när jag inte orkade hålla på och kladda med 720Kb disketter.
Förutsatt att det finns terminalprogram till ABC med stöd för filöverföringar, vill säga.
Annars finns ju åtminstone Kermit till ABC. :D
bqt
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Som sagt, SAFT var i alla fall vanligt runt mina kretsar vid den tiden (runt mitten av 80-talet).
https://www.abc80.net/archive/luxor/sw/doc/SAFT.pdf
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_2399.JPG
Jag har haft denna 812 monitorn på golvet ett par månader nu. Nu fick jag lov att ta tag i den, den ska vara till min ABC16 setup. Bildröret skvallrade om att den skulle kunna blir bra. Men det yttre är inte så vackert, sen har det nog runnit vatten igenom den också. Vissa delar var rostiga. Men efter en recap så startade jag igång den. Den var faktiskt riktigt ljusstark och skarp, trevligt.

Jag har några monitorer till, men nu har jag gjort iordning så jag klarar mig. De andra kommer avyttras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

Syns att det är nya cappar i den :-)

Det behövs alltid lite kalibering med lågt esr
MiaM
Inlägg: 10014
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Innan du säljer av ABC-färgskärmar så överväg att bygga kopia av analog-RGB-kortet som fanns till dessa skärmar, ifall du har nån annan åttiotalsmässig dator eller annat med 15kHz-RGB-signalkälla (typ i princip t.ex. även DVD-spelare även om just det skulle bli en märklig kombination) :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5470
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

MiaM: Jag tror du vill se mig bygga det kortet :-) Men jag behöver ingen sådan monitor, Jag har flera olika Commodore monitorer CM-8833 II, 1084 i olika varianter. Men jag skulle vilja ha en eller ett par tidstypiska 14" TV apparater av japanskt fabrikat för det var ju det man hade till sin C64/Vic-20... Sen står en Sony proffs-videomonitor också på önskelistan.

Jag letade lite på nätet om ABC 16, det finns nästan inget. Men Göran i Målilla har skivit på sin nu försvunna sida: https://web.archive.org/web/20070704150 ... /abc16.htm
MiaM
Inlägg: 10014
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Folk använde nog TV-apparater från alla möjliga och omöjliga håll. Till VIC 20 så hade jag en 20" (eller var den 22") Luxor från 70-talet som inte direkt hade den bästa PAL-dekodern kan man säga. :)

Till C64 så hade jag en Thomson 14" som var likadan som den SABA som marknadsfördes i hemdatortidningarna. En ironisk grej är att den har rätt dålig bandbredd nånstans mellan bildrörets katoder och ingångarna på IC:n som bl.a. tar RGB via SCART. Lite ironiskt att den marknadsföredes som bra till datorer. Dessutom så har den ingen S-videoingång vilket gjorde den inte direkt lämplig till C64. Anekdot: Jag hade ingen aning om detta med styrsignalen på pin 16 på SCART för att aktivera RGB, så jag trodde den inte hade nån fungerande RGB-ingång, varpå jag satte en omkopplare för att välja om RGB-slutsteget på kortet baktill på bildröret skulle ta signaler från huvudkortet eller från extern signal, och så gjorde jag en liten burk med lite motstånd/pottar osv för att mata RGBI-signalen från 80-teckensutgången på C128, och senare analog RGB från Amiga. Långt senare hade jag faktiskt koll på detta med pin 16 i SCART så jag kunde ta bort denna moddning :) Detta var första apparaten med SCART jag stött på, typ något år före i stort sett alla andra började använda SCART. Eller kanske snarast före alla utan koppling till Frankrike började använde SCART.

Denna TV har jag faktiskt kvar, delvis av nostalgiska skäl men också för att bra-att-ha-faktorn känns högre än försäljningsvärdet. Fast med tanke på att jag dels har en av de absolut sista 14" tjock-TV som såldes, knappt använd, och dels en Grundig 14" från slutet av 80-talet som har både tuner/MF-modul och färgdekoder för alla analoga system, så är det svårt att motivera att behålla Thomsson-TV:n. Med andra ord, ifall du letar efter en semi-tidstypisk TV så kan jag tänka mig att skiljas från den :)

Just ja, kretsen för snabbvalen är tänkt att kunna användas i TV med IR-fjärrkontroll men denna var inte utrustad med det. Förutom IR-mottagare så behöver man en exaktare kristalloscillator istället för enkel RC-krets, och så kanske det behövs några passiva komponenter för att överföra styrspänning för volymreglaget. Jag som ville ha nån fjärrkontroll moddade däremot så att en gammal trådfjärr till nåt annat fick användas för att välja 1, 2 eller 4 (som var de marksända kanaler som fanns på den tiden) :)

En till detalj: Det är dessutom en bugg i denna TV. Ljudingången i SCART är alltid aktiv, även när bilden från tunern visas. Klart störigt att behöva dra ur SCART-kabeln ifall man tittar på en TV-kanal och spelar in en annan på sin videobandare. :)

Anekdot angående kortet till ABC-skärmarna: Minns inte om jag redan infodumpat om detta värdelösa vetande, men på 90-talet så gav två bekanta sig på att just bygga kopior av detta kort (som satt i skärmen som ytterligare en bekant hade). Det ena lyckades, det andra misslyckades. Tror att de handritade kopia på layouten och etsade. Ingen cad och inte ens typ koperingsmaskin på originalkortet.
Skriv svar