Kalibrering Revox B77

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mungärderud
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 april 2021, 16:46:16
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Kalibrering Revox B77

Inlägg av Mungärderud »

Hej alla elektronikproffs !
Håller på att renovera en Revox B77 bandspelare och har bytt ut alla trimpotentiometrar så en kalibrering av signalnivåer är nödvändig.
Följer punkterna i en servicemanual och resultatet har varit bra fram till nu när punkt 6.4.18
Adjusting the recording equalization ska utföras. Att härleda spänningar i förhållande till nivåer angivna i dB är grekiska för mig!

Följande anges enligt min översättning från den engelska manualen:

- Anslut signalgeneratorn parallellt med de båda RCA- ingångarna.

*Signaltillstånd: 12kHz, nivå 20dB under 0 VU

Man anger tidigare i manualen att kalibreringsbandet ska användas som referens för signalnivåer gällande för in och avspelnings förstärkarna vilket innebär:

Referensnivå Utnivå
0 VU = 257 nWb/m 775 mV
-20 dB från 0VU = 25,7 nWb/m 77,5 mV

* Detta innebär att utspänningen från signalgeneratorn till bandspelaren ska vara 77,5 mV.

Nu kommer vi till den del av instruktionen som jag inte förstår:
Under inspelning av 12kHz signalen, justera trimpottar för EQ SLOW, och FAST, för respektive hastighet tills signalnivån på inspelarens utgång hamnar inom intervallet

0 dB till +1 dB i förhållande till 1 kHz (77,5 mV) .?????
Här blandar man även in en signal på 1kHz samt att signalnivån ska falla från 0 VU
till + 1dB ! + tecknet är i min värld en ökning men här anges det som ett fallande (minus)
värde?
Finns här någon på forumet som kan leda mig vidare i snårskogen?

Jag har använt mig av ett kalibreringsband enligt föreskriven specifikation för justering av
”Repr.Level ” , ”Gain input amplifier” och ”Recording Level” med gott resultat så bandspelaren är nu i användbart skick, men jag vill gärna komma vidare för bästa möjliga resultat!
Alla goda råd mottages tacksamt !
Senast redigerad av Mungärderud 19 april 2024, 18:09:17, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26430
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av danei »

Det är väl snarare injustering du sysslar med än kallibrering.

”Faller inom” betyder nog snarare ”hamnar inom” än ”sänks till intervall”
Mungärderud
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 april 2021, 16:46:16
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av Mungärderud »

Tack Danei! All konstruktiv kritik mottages tacksamt! Har ändrat på textraden.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26430
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av danei »

Nu förstår jag inte. Jag tolkade det som att den texten som fanns i inlägget var instruktionen, och att du sannolikt missförstått den. Men nu har du ändrat den så att den inte kan tolkas på det vis du tycker verkar konstigt.

Kan du förklara vad problemet är?
Användarvisningsbild
zwanzig
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 november 2004, 19:32:03

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av zwanzig »

Hur lyder den engelska texten?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45312
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av TomasL »

Mungärderud, kan du skanna in manualen och ladda upp den till min site, ebaman.com , så vore jag tacksam.
Mungärderud
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 april 2021, 16:46:16
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av Mungärderud »

Hej och tack för er återkoppling! Service Manualen är tillgänglig via hifiengine.com och det är en diger lunta på över 50 sidor. Jag har inte tillgång till verktyget för att redigera PDF-filer men jag har fotat den text i manualen som jag inte förstår och som jag bifogar som foto 1 och 2. Det som jag behöver hjälp med är att översätta dB-värden till millivolt signaler som jag kan mäta med den enkla mätutrustning som jag har och som består av:
2-kanaligt digitalt oscilloskop, signalgenerator och rörvoltmeter. På foto 2 är det textraden som innehåller texten " 0dB to +1dB relative to 1 kHz (77,5 mV ) " som är obegriplig för mig! Har tidigare arbetat som service elektriker men som pensionär så kan jag ägna mig åt min elektronik hobby och jag tycker mest om att greja med rullbandspelare. Den här bandspelaren köptes som ej fungerande renoveringsobjekt från Tyskland så jag köpte ett renoveringskitt med kondensatorer och trimpotentiometrar. Några trimpotentiometrar föll isär när jag nuddade vid dem så det var verkligen behövligt att byta samtliga med tanke på den dåliga mekaniska statusen. Alla omkopplare som ligger an mot kretskortet är demonterade och kontaktytorna är rengjorda. Alla funktioner är ok men det är det där lilla extra som recording equalization som jag tror kan vara bra att få till.
Sida 1.jpg
Sida 2.png
Rifa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26430
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av danei »

Jag tolkar det som att spänningen vid 12kHz ska vara 1 till 1,12 gånger vad den är vid 1kHz.

Men det här är inte riktigt min hemma bana.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5763
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av hcb »

Så läser jag också det.
TS: om du kan, fota av motsvarande på tyska kikar jag gärna på det.
Edit: fixade pinsam autorättning.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av ffredrik »

Den tyska originaltexten är med säkerhet tydligare.
Mungärderud
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 april 2021, 16:46:16
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av Mungärderud »

Ok HCB, här kommer den tyska texten, hoppas att den ger dig något!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
zwanzig
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 november 2004, 19:32:03

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av zwanzig »

Vet inte om det hjälper, men tyskan får jag till:
Beroende på bandhastigheten, använd potentiometern EQ FAST respektive SLOW för att justera utspänningen till mellan 0 dB och 1 dB i förhållande till 1 kHz.
Mungärderud
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 april 2021, 16:46:16
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av Mungärderud »

Hej zwanzig ! Tack för din analys. Det är den textraden som du ordagrant beskriver som jag inte kan förstå hur jag omsätter i praktiken. Hur justera utspänningen till mellan 0 och 1 dB i förhållande till 1 kHz när jag matar in en 12 kHz signal som instruktionen föreskriver och som jag mäter mot som är utsignalen ? Varifrån kommer 1000 Hz tonen, jag matar inte in någon sådan! Behöver nog en kurs i mätteknik för att förstå detta eller en punkt för punkt beskrivning över tillvägagångssättet!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45312
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av TomasL »

Du har det i sektionen innan, där du justerar in inspelningsnivån till 0,775V vid 1kHz, Nivån vid 12 kHz skall då ligga mellan 0 och 1 dB över nivån du fick vid 1 kHz
Mungärderud
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 april 2021, 16:46:16
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kalibrering Revox B77

Inlägg av Mungärderud »

Ett stort tack TomasL för din vägledning! En van mättekniker ser naturligtvis detta som självklart, men en amatör som jag som inte har den bakgrunden, seglar lätt på grund! Önskar alla en härlig söndag! :D :) :D
Skriv svar