Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av PeterH »

Hej, vi har en brunnspump avsedd för borrhål med en liten låda där startknapp och motorkonding sitter. Till pumpen går en fyrledare på ca: 15 meter men jag skulle vilja sätta pumpen djupare, gärna 50 meter. Pumpen skall enligt uppgift klara 70 meter lyfthöjd så jag ser (det eventuella) problemet som att längden på elkabel är den begränsade.

Vad tror ni, kan man förlänga kabeln och ändå förvänta sig att kondingen klarar av sin uppgift, att få motorn att starta i rätt riktning?
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av alexanderson »

Pumpen har tydligen enfasmotor. Om Du förlänger med 2,5 kvmm kabel bör det inte vara några problem.
Skarvarna måste naturligtvis vara vattentäta. Det bästa är att undvika skarvar helt.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av Agamemnon »

Någon som vet hur man får en borrpump att stänga av mjukt? Jag en sån där fancy pump med elektronik i sig som kan hastighetsregleras och den varvar upp mjukt och fint utan startström, men då den styrs av en enkel tryckbrytare så stänger den av som en slägga och det smäller i rören av tryckvågen. Hydropressen tar förstås smällen men skulle man kunna få den att stanna lite snyggt också?
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av alexanderson »

Det finns mjukstart/stopp att köpa från Ahlsell. Fabrikat Telemecanique.
Senast redigerad av alexanderson 29 mars 2024, 12:34:13, redigerad totalt 1 gång.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av Agamemnon »

Oj, menar du det? Tack då ska ja kolla. Har konto på Ahlsell.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av Borre »

Går det inte att ordna på den du redan har då?
Vad är det för pump?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av grym »

PeterH skrev: 29 mars 2024, 11:28:18 Hej, vi har en brunnspump avsedd för borrhål med en liten låda där startknapp och motorkonding sitter. Till pumpen går en fyrledare på ca: 15 meter men jag skulle vilja sätta pumpen djupare, gärna 50 meter. Pumpen skall enligt uppgift klara 70 meter lyfthöjd så jag ser (det eventuella) problemet som att längden på elkabel är den begränsade.

Vad tror ni, kan man förlänga kabeln och ändå förvänta sig att kondingen klarar av sin uppgift, att få motorn att starta i rätt riktning?
du kan relativt lätt räkna på det om du kollar kapacitansen på kondingen, då får du ungefär strömmen, eller, mät strömmen med tång amp mätare så kan du räkna på arean

Agamemnon skrev: 29 mars 2024, 12:29:31 Någon som vet hur man får en borrpump att stänga av mjukt? Jag en sån där fancy pump med elektronik i sig som kan hastighetsregleras och den varvar upp mjukt och fint utan startström, men då den styrs av en enkel tryckbrytare så stänger den av som en slägga och det smäller i rören av tryckvågen. Hydropressen tar förstås smällen men skulle man kunna få den att stanna lite snyggt också?
har elektroniken någon ingång för start stopp?
använd den

använd absolut inte mjukstart ihop med allt annat än rena motorer utan elektronik i
Senast redigerad av MadModder 29 mars 2024, 13:43:21, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Lade in citat och svar som hamnade lite fel...
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av LeCanard »

En kabellängd är ungefär 185m, dvs en tiondels nautisk mil :D
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av Agamemnon »

grym skrev: 29 mars 2024, 13:27:24
PeterH skrev: 29 mars 2024, 11:28:18 Hej, vi har en brunnspump avsedd för borrhål med en liten låda där startknapp och motorkonding sitter. Till pumpen går en fyrledare på ca: 15 meter men jag skulle vilja sätta pumpen djupare, gärna 50 meter. Pumpen skall enligt uppgift klara 70 meter lyfthöjd så jag ser (det eventuella) problemet som att längden på elkabel är den begränsade.

Vad tror ni, kan man förlänga kabeln och ändå förvänta sig att kondingen klarar av sin uppgift, att få motorn att starta i rätt riktning?
du kan relativt lätt räkna på det om du kollar kapacitansen på kondingen, då får du ungefär strömmen, eller, mät strömmen med tång amp mätare så kan du räkna på arean

Agamemnon skrev: 29 mars 2024, 12:29:31 Någon som vet hur man får en borrpump att stänga av mjukt? Jag en sån där fancy pump med elektronik i sig som kan hastighetsregleras och den varvar upp mjukt och fint utan startström, men då den styrs av en enkel tryckbrytare så stänger den av som en slägga och det smäller i rören av tryckvågen. Hydropressen tar förstås smällen men skulle man kunna få den att stanna lite snyggt också?
har elektroniken någon ingång för start stopp?
använd den

använd absolut inte mjukstart ihop med allt annat än rena motorer utan elektronik i
Det är en Grundfos SQE 2-55. Den har allt inbyggt så det är bara matning som behöver kopplas in, men den går även att frekvensstyra med en speciell styrning som lägger på lite kommuniktion med matningen ner till pumpen. Den startar verkligen väldigt fint och mjukt men sedan sjunger det i grejerna när strömmen abrupt slås av. Inte lika graciöst.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av Borre »

Den där pumpen kommer inte stanna mjukare för att man monterar en mjukstart, som man också mjukstoppar med, före den.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av Agamemnon »

Ok, tack, så besparar jag mig en sådan. Det är väl tänkt att den ska stanna hårt då. Märkligt för Grundfos gör stort nummer av att pumpen startar mjukt men säger inget att den stänger av sig med en hammare.
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av ds77 »

De vill väl sälja sin cu301 kanske.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av MiaM »

Mjukstart är kanske för att pumpen ska kunna starta även med "klent" elnät? Har sett off-grid-folk haft problem med att starta djupborrhålspumpar med inverters och även haft problem med bensindrivna elverk som inte klarat startströmmen. Likaså så kan det blinka rejält i lyset i glesbygden när vissa belastningar dras igång.

Åter till trådens faktiska ämne: En variant är att helt enkelt provköra, helst med den kabel du tänker använda men 55m 2,5mm2-kabel med tillräckligt många ledare kostar ju rätt mycket, så du kan kanske simulera ungefär samma resultat med kortare men klenare kabel med ungefär samma impedans vid 50Hz?

Jag tror att frågan nog mer är om det är risk att det blir för mycket spänningsfall i allmänhet snarare än risk att den drar igång åt fel håll. Här spelar elnätets förimpedans roll. Sorry om jag är Captain Obvious men det är rätt lätt att mäta förimpedansen genom att mäta spänning vid elcentral eller mätartavla (beroende på om man vill ha med impedansen i kablage mellan mätartavla och elcentral eller inte) och se hur mycket spänningen sjunker när man drar igång en känd tung last, typ t.ex. vattenkokare. Mät för säkerhets skull hur mycket ström lasten drar också så att det inte blir felberäkning på grund av slitna/trasiga värmeelement i lasten.

Tänker att eftersom man har backventil så ser väl pumpen väldigt lite mottryck när den står still och därmed så bör den inte ha så svårt att starta åt rätt håll, eller?

Däremot om man istället tänker en situation där man inte har backventil utan bara en lång slang som man använder för bevattning (t.ex. för att man vill kunna låta slangen sticka upp utomhus utan att frysa sönder på vintern) så är det väl stor risk att pumpen startar åt fel håll ifall den redan är igång och det blir ett kort strömavbrott så att vatten som rusar bakåt tvingar pumpen att snurra baklänges. Specialfall.

Tillägg: Detta känns som en fråga som kanske passar bättre på byggahus-forumet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag funderar på att dela den här tråden i två då det är två separat frågor...

Agamemnon: Har du någon backventil vid hydropressen, eller endast den i pumpen? Grundfos visar på sina ritningar endast en backventil. Om man har två kanske det blir svårt för tankvolymen att lindra tryckstöten.
Hade jag en sådan pump skulle jag vara frestad att köpa en CU300/301 och köra styrning på konstanttryck med variabelt varvtal.
Nerre
Inlägg: 26714
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Max Kabellängd brunnspump med extern konding?

Inlägg av Nerre »

Det där med tryckstöten, jag funderade just på att det borde ju inte bli en tryckstöt av att pumpen stannar, utan det är väl när backventilen stänger som det eventuellt blir en stöt?

Finns det "mjukstängande" backventiler? Gissar på att det inte finns...

När jag kollar på folk som byggt egna små vattenkraftverk har de ofta satt en dämpare just för tryckstötar, d.v.s. ett T och där ett rör uppåt till en lite större cylinder (som är till största delen luftfylld).
Skriv svar