Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ToPNoTCH »

HUGGBÄVERN skrev: 16 mars 2024, 09:23:42 Tackar för tipset! Kunde vara kul, fast det är roligare att köra analogt så långt det går. ]
Den där boken är en riktig guldgruva.
Det handlar om analogt.
Boken är skriven i en tid där digitalt genererade ljud inte var realistiskt.
Om jag minns rätt finns möjligtvis ett kapitel på slutet som beskriver en "visionär framtid" där man även tror sig kunna generera ljudet digitalt :-)

Problemet är att folk i allmänhet inte verkar förstå att alla Synthesizers som kan lagra ljud i någon mån måste vara digitala, vilket merparten av alla analoga "legender" är sedan lanserandet av Prophet 5 typ.
Generellt sett kan man säga att alla analoga styrspänningar genereras av en DAC. Sådana (på tiden det begav sig) var väldigt dyra och begränsade.
Därför fick man skapa Sample och Hold funktioner för att klara sig med en DAC som normalt var den dyraste komponenten i hela maskinen.

Man måste med andra ord skilja på digital signalväg och digital kontroll av en analog signalväg.

Det är dessutom inte svart eller vitt.
Exempel:
Du kan bygga en diskret oscillator men helt analoga kretsar.
Du kan bygga en diskret oscillator men CMOS kretsar som per definition är digitala.
Du kan bygga en diskret oscillator men helt analoga kretsar som taktas av en digital puls
Du kan bygga en diskret oscillator som är digital och skicka den genom analog waveshaping, och få en analog vågform.

För att röra ihop det ännu mer så kan du generera CV (control voltage) till alla ovan alternativ, antingen genom DC eller digitalt via DAC.

Vad är vad ? Det ligger lite i betraktarens ögon.

För övrigt har några av de många "vedertagna" analog syntar digitala oscillatorer (ex. Rolands Juno serie) men analoga filter.

Sist men inte minst vågar jag påstå att det mesta du lyssnar på (om inte allt) digitalt. Undantaget det du själv skapar (kanske).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MYCKET BRA skrivet TopNotch! Så är det!

När man generellt säger analogt menar man nog just Inga processorer eller datorer.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Gimbal »

Vad tror du om den där Dayton Audio PS95-8 3,5 (som du tipsade om i en annan tråd) stoppade i ett par IKEA salladsskålar?
Jag tänkte mig de mellanstora skålarna med diameter 200mm även om jag antar att det egentligen blir för liten volym på de skålarna. Men tanken är att ha dem som högtalare till PC'n så lite kompromisser får man väl leva med... :humm:

Eller tror du det blir helkasst?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad tror du jag har försökt göra ... :vissla: Fast jag använde ett Swann 3" midbas-element. Jag använde bara en skål (halvsfär) men det lät lite tunt. Två skålar, en hel sfär, ska det nog vara. Men jag har noterat själv och på andra människors beskrivningar att Dayton Audio PS95-8 är ett duktigt element. Visserligen är det inget 15" Altec Lansing men det som presteras presteras dock ändå - klart och rent med lite tryck/punch i alla fall.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Gimbal »

Det låter bra.
Det är inte utan att det kliar i tassarna över att kila in ett litet högtalarprojekt bland allt annat.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ToPNoTCH »

HUGGBÄVERN skrev: 17 mars 2024, 10:05:51 När man generellt säger analogt menar man nog just Inga processorer eller datorer.
Jag tror i och för sig att ägare av nedan maskiner blir lite ledsna om du hävdar att dom inte är analoga :razz: (processorn inom parentes)
Roland Jupiter 8 (Zilog Z80)
Sequntial Curquits Prophet 5 (Zilog Z80)
Elka Synthex (6502)
OSCAR (Zilog Z80)
...

Listan kan göras lång, jag tog den ur huvudet.

Huvudsaken att det låter bra är väl kanske min devis.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du slår ju huvve på spiken!

Jag hade en Behringer Crave och det var nog en hel del i den som var digitalt (processorstyrt som arpeggiator, sekvenser och slikt) trots att den hade ett analogt 3340 chip och ett ladder filter. Det viktiga och det du vill ha sagt (tror jag) är att för användaren spelar det kanske inte stor roll vad som sitter innanför rattarna om jag UPPLEVER MASKINEN SOM ANALOG.

Det finns ju DIY-maskiner som har imponerande frontpaneler med tonvis av rattar och knappar men de går till en Arduino, rPie or a Teensy. Tanken är ju att de ska bete sig som om jag har full analog kontroll över ljudet. Lite som med bilar där det numera är lite "drive by wire" - ratten är mekaniskt INTE kopplad till framhjulen osv men jag luras att tro det för att ge mig känslan att jag har full kontroll.

Sedan ska sägas att jag skulle gärna vilja ha nån sorts kontroll över mina sekvensers, så jag kan starta dem och takta dem lite hursomhelst, vilket kräver något mer än analoga (och CMOS-) kretsar. Jag beskrev min tanke att ha en sekvenser med tre CV-utgångar där det skulle komma ut samma sekvens men med en ställbar fördröjning. Jag vet hur jag gör det med enkla kretsar men en ATtiny44 kan göra det enklare, eller en Arduino Nano, Mini eller Micro kan ju tillföra fler coola funktioner, som att ställa in en sekvens som sedan tillåts förändra sig över tiden.
Samtidigt är det roligt att ha EN ratt eller EN knapp till varje funktion och inte som till tvättmaskinen ett vred med tryck när man ska åka slalom mellan olika tvättprogram med och utan förtvätt, med och utan centrifugering och om med, vilken sprutt och hur länge ... lite som att byta kamrem på bilen genom avgasröret ...

Kabinettet ska väl få en strykning av babyblå färg till sedan ska jag börja montera in modulerna och då ska det väl komma (ytterligare) en förklaring vad de gör och hur analoga/digitala de är.

PS. Det som ligger helt utanför mitt intresse är att sitta med ljudprogram på datorn och fnula med insticksmoduler och trixa ihop "musik" på datorskärmen och sedan köra ut detta via ljudkortet. Det kanske landar i att jag hittar eller försöker själv ta fram en DACU (Digital Analog Control Unit) som styr ett gäng sekvensers och taktenheter eller nåt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hittade den nyss förslagna boken på https://archive.org/ och jag är glad att jag skummade igenom den för jag hade den i varukorgarna på både eBay och Amazon. Den är alldeles för teoretisk och måbga av de små programstycken är skrivna för 8080 eller 6502, ingendera jag är beredd att lära mig eller skaffa utvecklingssystem till.
Bästa boken jag stött på hittills är annars:

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Städade köksbordet för en vecka sedan men tänkte att jag får fylla upp det med massa "skit". Detta är mitt allra första syntprojekt, omnämnt flera gånger i tråden. Detta är väl 5:e panelen som togs fram för ... :humm: ... 4 år sedan. Jag hade velat göra om den till att passa mitt kabinett men det kommer inte att få plats.
Så här är lite snuskbilder.
IMG_8999.JPG
IMG_9001.JPG
IMG_9008.JPG
Jag har modifierat helt enligt Ray Williams idéer - lagt till finjustering av VCOerna, AC/DC-koppling av synket mellan VCOerna och så en justering för 1V/oktav. Jag hade filat upp en USB-hål för MIDI-adapter men kanske borra upp för en DIN-kontakt och köpa några mini-MIDI-adaptrar.

LOOG som har tagit fram små men ganska riktiga gitarrer för små människar, håller på att samla pengar till pianinon. Inte helt o-coolt ... :wacko:

https://loog.pledgemanager.com/projects ... ce=klaviyo
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av toffie »

Du måste ju kunna spela nåt häftigt snart på alla de här modulerna :P

Jag följer mestadels tyst, men det är alltid skoj att se vad du uppdaterar tråden med :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får följa hur tyst eller högljutt du vill - uppskattas vilket som :tumupp: .

Någon på musikforumet efterlyste "trumljud" gjorda med en LPG, LoPass Gate, en kombination av ett spänningsstyrt filter (VCF) och en spänningsstyrd förstärkare (VCA). Kombinerade man dessa två (omkopplingsbart mellan VCF, VCA och VCF+VCA) fick man en modul med en förstärkning som var lite frekvensstyrd eller hur man säger.
Det här är en modul jag missat och känns som något man MÅSTE HA :P .

Mer om den:
https://modularsynthesis.com/nrm/lopass/lopass.htm
https://lantertronics.blogspot.com/2019 ... .html?lr=1
https://www.eddybergman.com/2020/10/syn ... .html?lr=1
LPG Schematic E Bergman (3).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar