4S stereo preamp ECC8* projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

4S stereo preamp ECC8* projekt

Inlägg av Mvfrisk »

Hejsan.

Hittade detta projekt på diyaudioprojects.com och bestämde mig för att försöka bygga en, främst för att jag hade i princip alla komponenter hemma bortsett från ett EZ81 rör, som fick inhandlas på Tradera.

Detta är då en lite och enkel förförstärkare som tar flertalet ECC rör och den ryms i ett chassi avsett för en effektpedal (Blev riktigt trångt dock).
Transformatorn är en El75/30 (om jag inte minns helt fel) som jag lindat själv, spole och laminat är köpta hos Piemme-elektra.it och isolerad koppartråd köpt på Electrokit.com, det går åt ca 140g/400 meter 0.2mm tråd till primär och sekundär samt ca3-4m 0.7mm tråd till 6.3v), så en fullt fungerabde transformator för 350kr + lite arbete då.
Jag spelar nu med ett Telefunken ECC82 (12au7) och den låter minst lika bra som tidigare preamp som va en Proton AP-2000 II, jag tycker givetvis att den låter 1000ggr bättre, men det är bara för att det är min lilla skapelse 😂

Jag har byggt denna uteslutande efter schemat i länken nedan och det låter fantastiskt när jag spelar upp musik från telefonen eller kopplar in min projektor och spelar upp ljud via den, dock låter det inte alls lika kul när jag kopplar in vinylspelaren (för klen inkommande signal givetvis).
Finns det kanske någon här som kan hjälpa en okunnig nybörjare att förstå hur han ska räkna ut rätt värde på
ingångs resistorn (säger man så på svenska?) för att matcha en MM pickup?

Här har ni en länk till 4S preamp tråden som jag följde när jag byggde min: https://diyaudioprojects.com/Tubes/Univ ... amplifier/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: 4S stereo preamp ECC8* projekt

Inlägg av alexanderson »

47 kohm är standard för MM-pickuper. Men förförstärkaren behöver RIAA-korrektion.
Tänk på att det i en förförstärkare alltid är lämpligt att ha skärm runt rören.
Har inte Din Dynaco St-70 ett uttag för spänningsförsörjning av förförstärkare ?
Ett exempel på förförstärkare med RIAA-steg är Dynaco PAS-3
Ett annat exempel finns i Radio och Television Nr 5 1957
Senast redigerad av alexanderson 3 april 2024, 16:07:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 4S stereo preamp ECC8* projekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fört att kunna spela med vinylsvarven måste du, som A-son påpekat, ha en speciell förstärkare som dels höjer förstärkningen och dels gör en frekvensanpassning.
Detta är ett mycket enkelt steg med RIAA-steg och ett efterföljande linjesteg, konstruerad av Lodström, som var en stjärna när det gällde enkla rörsteg.
Remus01.jpg
Remus02.jpg
I övrigt ser det helt OK ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

Re: 4S stereo preamp ECC8* projekt

Inlägg av Mvfrisk »

Okej då är allt i sin ordning då.
Jag har ett litet RIAA-steg liggandes, jag får koppla in det och se om det fortfarande fungerar.
Det kan nog stämma att Dynacon har strömförsörjning, jag har inte ens tänkt på det om jag ska vara helt ärlig.
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

Re: 4S stereo preamp ECC8* projekt

Inlägg av Mvfrisk »

HUGGBÄVERN skrev: 24 mars 2024, 19:42:24 Fört att kunna spela med vinylsvarven måste du, som A-son påpekat, ha en speciell förstärkare som dels höjer förstärkningen och dels gör en frekvensanpassning.
Detta är ett mycket enkelt steg med RIAA-steg och ett efterföljande linjesteg, konstruerad av Lodström, som var en stjärna när det gällde enkla rörsteg.

Remus01.jpg
Remus02.jpg

I övrigt ser det helt OK ut.
Snyggt! Är ett linjesteg samma sak som en förförstärkare/preamp? 😅
250v på B+?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 4S stereo preamp ECC8* projekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kan man i princip säga. På engelska "line stage" - en förstärkare som hanterar en ljudsignal på runt 1-2V och egentligen bara buffrar den, dvs sänker utimpedansen och höjer strööen ut för att kunna driva tröga förstärkare.
Din lilla 4S kan sägas vara ett linjesteg - en sladd med strömförstärkning.


Jag slängde upp Lodströms klassiska Remus-varianter för att dessa, dels var enkla och dels för att de hade gott renommé. Sista röret i de två varianterna motsvaras av din 4S.
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

Re: 4S stereo preamp ECC8* projekt

Inlägg av Mvfrisk »

Tack för upplysningen 😊
RIAA gjorde jobbet, nu låter det som en dröm igen!
Skriv svar