Nya RT-datorn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har pillat lite med de kretskort som jag fick av Åke Holm, CÅ-833, CÅ-834 och CÅ-837.
I väntan på att få tag på ett CÅ-812 (CPU-kort) har jag samlat på mig komponenter till dessa kort.
Jag har även studerat CBUG 4.3-monitorn för att se hur Åke och Tommy tänkte när de skapade monitorn.
Och jag har hittat en bugg, kretskortet CÅ-833 som är det "nya" IO-kortet med en serieport, en centronics parallellport och en realtidsklocka, är skapat med serieporten på adress E004 och använder en MC6850 ACIA.
"Gamla" RT-datorn hade serieporten på E008, medan SWTPC hade serieporten på E004.
Vilket gör att om man bootar en Flex som tillhör SWTPC på en gammal RT-dator händer inget då den Flexen pratat med E004. Vilket man kan lösa med en diod och ett motstånd som gör att både E004 och E008 adresseras till ACIA'n.

Men för den nya RT-datorn är det lte annorlunda.
Kollar man i CBUG 4.3 så hittar man ett fel:

Kod: Markera allt

  50                       * KORT C]-813B
  51                       *
  52  E000                 PCIDR   EQU    $E000     SERIEKRETS 2651
  53  E001                 PCISR   EQU    $E001
  54  E002                 PCIMR   EQU    $E002
  55  E003                 PCICR   EQU    $E003
  56                       *
  57  E008                 KLOCKA  EQU    $E008
  58                       *   PA0-3 UT ADRESSVAL
  59                       *   PA7   UT 1=READ
  60                       * $E009  CA2   HOLD
  61                       * $E00A  PB0-3 IN (UT) DATA
  62                       * $E00B  CB1 IN INTERRUPT 1/60 HZ
  63                       *        CB2 UT WRITE
  64                       *
  65  E00C                 PRIPIA  EQU    $E00C     PIA F\R PRINTER
  66                       *
  
Dels så står det SERIEKRETS 2651. vilket är en National Semiconductors INS2651. Men, det är en 28-pinnars IC, sockeln på kortet CÅ-833 är en 24-pinnars, för MC6850. Vilket är samma krets som sitter på CÅ-8001 i den gamla RT--datorn.
Tittar man på bilderna i Elektronikvärlden på den "nya" RT-datorn ser man att det sitter en INS2651 på kortet CÅ-813B.
Tror att Åke ändrade detta då INS2651 blev unobtanium. medan MC6850 fanns tillgängliga.
Och han ändrade då också från E000 till E004 på kretskortet, men missade att uppdatera CBUG 4.3.
Troligtvis kom det en errata i samband med CÅ-833 med rättningen i monitorn.

Om jag får tag på ett CÅ-812 CPU-kort (hint hin MiaM) så kan jag se om jag får igång en RT-dator :D
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Glömde bilderna.
Först minneskortet, CÅ-834 , schema återskapat genom reverse engineering, och nu fullt bestyckat med 48 kB minne :D
IMG_4808.jpeg
Sen är det floppykortet, CÅ-833 som använder en WD2797 för dubbel densitet.
Här har jag också gjort reverse engineering, men hade hjälp av ett schema som Åke Holm gjort.
Här behöver jag ett CÅ-812 för att kunna trimma in WD2797, kretsen behöver E-klockan för att justera timingen.
IMG_4809.jpeg
Och till slut CÅ-833, I/O-kortet
Samma här, reverse engineering, jag hade stor hjälp av schemat för CÅ-8001, men har fått gissat till mig Centronics-biten. Jag hittar inget schema för CÅ-8014, Centronics-interface till gamla RT-datorn.
Då sannolikheten att jag ansluter en parallell-skrivare är i stort sett noll, så jag satte bara i en vinklad kontakt för serieporten. Vilket var ett litet h-e då hålen är för små på kretskortet, det tog en stund att få ner kontakten så pass att jag kunde löda dit den.
Jag kan iofs borra upp hålen med ett 0,7 eller 0,8mm borr, men det får vänta.
IMG_4810.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Ett kort jag inte brytt mig om att löda är CÅ-815, CRTC-kortet
Detta beror på IC 13 - MCM66790 - tecken-ROM’et. Denna krets är i stort sett unobtanium, det finns just nu 4 st listade på eBay, men inga bilder på kresten, och frakten är dyr som &%€#&.

Men, kretsen, eller en avart av den, satt på Hercules-kort för IBM XT, fullängdskortet. Alla kloner av Hercules-kort har skapat egna RoM’ar som har i stort sett samma pinning som ett vanligt EPROM. På så sätt slapp klon-tillverkarna att köpa in kretsen från National Semiconductors.

Kretsen är en av en hel familj med olika fonter-ROM’s, se datablad hos DeRamp: https://deramp.com/downloads/processor_ ... M66740.pdf
Jag funderar på om man skulle kunna skapa en adapter och sätta in ett EPROM i stället med lite kringkretsar för att emulera chipet.
Här är teckentabellen för MCM66790:
IMG_4812.jpeg
Och här är kretskortet:
IMG_4811.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av MiaM »

Angående fel i koden så är det inte bara fel sorts serieport, utan adressen är ju också fel. Undrar om de ett tag hade båda kretsarna samtidigt på varsin adress?

Angående SWTPC: Hade de 6850 när man körde 6809 och hade I/O på Exxx, eller var det bitbangat som på deras 6800-burk med I/O på 8xxx (om jag minns rätt)? Om det var bitbangat så är det ju ingen mening med att låta RT-datorn använda samma adresser.


Angående INS2651, kan det varit så att den slutade tillverkas i samband med att NS inte fick nån framgång med matchande mikroprocessor osv? Försökte googla men hittar inte vad den processorn/familjen hette. Har också nåt vagt minne av att det finns nån annan 26xx-UART som är avsedd att användas utan mikroprocessor, d.v.s. man byglar saker för att välja läge och så kan den i princip t.ex. anslutas till en centronicskompatibel parallellgrej på sin ena sida. Tror Elektor använde en sån till nåt nån gång; minns inte vad dock.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av säter »

Mickecarlsson skrev: 5 mars 2024, 11:09:15 Men, kretsen, eller en avart av den, satt på Hercules-kort för IBM XT, fullängdskortet
Går det inte att plocka från ett Herculeskort?
Eller är de inte exakt lika?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

@MiaM,
SWTPC's första seriekort(MP-C) var med en 6820, det var för 6800.
Sen kom MP-S, som var med en 6850, portadress 8000 - 8003
Sen kom MP-S2:
The MP-S2 dual serial interface is a 5.75" wide x 4.75" high
interface board implemented with the 6850 asynchronous communications
interface adapter (ACIA). The board has been designed for use in the
SWTPC S/09 computer
Och den adresseras beroende på vilken port kortet sätts i.
En bra sida om SWTPC: https://deramp.com/downloads/swtpc/hardware/

Vad det gäller adressen, så valde nog Åke att gå tillbaka till E004 i stället för E008, men varför han hade E000 på CÅ-813 vette tusan.

@säter, jag har ett modernare Herculeskort, men det ROM'et har andra pinnar för +5V och GND är det riktiga chippet.
Jag har inte lyckats få tag på ett gammalt klassiskt fullängds Herculeskort.
Tror inte det funkar helt OK med ett som sitter på ett Herculeskort då MCM66790 är kodat med "Ccandinavian characters", dvs, våra åÅäÄöÖ :D
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

MiaM skrev: 5 mars 2024, 12:48:08 Angående INS2651, kan det varit så att den slutade tillverkas i samband med att NS inte fick nån framgång med matchande mikroprocessor osv?
Kan vara så, valet av INS2651 var nog för att den hade inbyggd BAUD-rate generator, kör man 6850 måste man ha en yttre klocka, som i CÅ-833 en MC14411
Kollade som snabbast, NS hade en 32-bitars CPU, NS32000: https://en.wikipedia.org/wiki/NS32000
Lite mer letande, hittade CPU'n PACE: https://en.wikipedia.org/wiki/National_ ... uctor_PACE och efter den kom INS8900.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av MiaM »

NS gick väl från klarhet till klarnet med sina processorer :)

NS32000 är iaf en fullt dräglig processor att programmera, men den är lite som om man tar en Motorola 68000 men har gjort lite saker fel, ungefär :)

jag inser att jag borde läsa på om SWTPC igen. Mitt minne sa att 6809 och 6800 bara var olika CPU-kort i samma burk. Satt avkodningen för var all I/O hamnar på CPU-kortet, så att den flyttas när man byter CPU-kort?

Sist jag läste på om detta var när jag labbade med min Motorola MEK6802D5 som jag köpt här i forumet (om jag inte minns helt galet). Jag hade nån idé att göra den SWTPC-kompatibel, fast nästan, ungefär, men featurecreepade id'eerna i form av att bland annat börja med att ge mig på att peta på nån emulator för att kunna emulera hårdvaran bättre, och ilsknade till på ncurses och liknande elände i linux :)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Mer info om nya RT-datorn.
I FB-gruppen Retrodatorer köpes/säljes postades en tråd om ett fynd, 4 st påsar med kretskort, komponenter och scheman till nya RT-datorn.
Det var CÅ-812 CPU. CÅ-813 I/O, CÅ.814 minne och CÅ-816 EPROM-kort. Jag fick kontakt med personen och vi har haft en hel del mailkonversationer.
Jag har fått schema och info om CÅ-812, CÅ.814 och CÅ.816 som jag lagt upp på Github (CÅ.814 kommer så fort jag knappat in schemat).
Tack vare detta är nästan all info om nya RT-datorn hittad, och bevarad.
Schemat till CÅ.813 I/O-kortet har gett en ny insyn i komponentval.
CÅ-813 som presenterades i tidningen Elektronikvärlden har en programmerbar ACIA, INS2651.
För CÅ-813A har INS2651 bytts ut till en 6551.
Och på CÅ-833, som jag gissar är ett nyare kort, har Åke Holm återgått till MC6850 + 14411.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Plötsligt bara händer det, jag fick ett erbjudande att köpa delar till en ny RT-dator.
Ett CPU-kort CÅ-812 och ett videokort CÅ-815, två hembyggda kort, ett minneskort och ett kassettinterface.
Samt ett Schroff 19” rack. I den satt en hemmatillverkad nätdel, denna ersatte jag med en switchad från Electrokit.
CPU-kortet fungerade inte, alla elyter hade läckt. Ffter en dags reparation av kopparbanor startade fortfarande inte CPU’n, jag hade E-klocka men med konstig nivå. Till sist hittade jag felet, det var kristallen som hade tappat jordanslutningen. Lödde om de punkterna och fick igång CPU-kortet.
Stoppade i mitt ”nya” 64kb minneskort med 6116’or och det nya floppykortet.
Det fungerade efter intrimning av floppykortet.
Jag har också hittat en Flex 9.1 som fungerar med 80 spår dubbelsidigt och dubbel densitet. Jag kan boota på en 40 spårs floppy och har en 3.5 tums som 80 spårs enhet.
Nu börjar det roliga :D
Bilder på de två korten;
IMG_4973.jpeg
Bild på reparationer:
IMG_4974.jpeg
EDIT: stavfel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mickecarlsson 24 april 2024, 18:51:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av xrayspex »

Kalas!!!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Lite bilder på tester med FLEX. Tyvärr fungerar inte den TV jag köpte på Erikshjälpen fullt ut. Den visar inte alla rader, jag vet inte om det är TV’n eller videokortet. Jag har fått tag på en gammal hederlig videomonitor men den ska jag byta alla elyter på först innan jag testar den.
Bild #1:
Här är RT-datorn startad, visar CBUG4.3, här tryckte jag Q för att mäta RAM-storleken, och den mättes till 56kb,
Sen tryckte jag F för att boota Flex från floppy, matade in rätt datum och för att se att det blev rätt körde jag DATE för att visa datumet, och den observante ser att det är 2024 som år, det är en patchad DATE som är Y2K-säker :D
Bild #2
Här kördes en listning av katalogen på floppy. Här ser nu också tydligt att jag fattas en rad, där ska visas +++ som är FLEX-prompten.
Bild #3 visar kommandot DISKIDEN två olika disketter jag kör med, den översta listningen är en standard FLEX-skiva, 35 spår, enkel densitet och enkelsidig.
Den undre visar hur mycket man får plats på en 3.5-tums diskettenhet formaterad med 80 spår, dubbel densitet och dubbelsidigt, 720kb är gott om utrymme :D
IMG_4979.jpeg
IMG_4980.jpeg
IMG_4981.jpeg
EdIT: Stavfel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av MiaM »

Kul!

Kolla om det finns några menyer för typ zoom och annat på TV:n? Det kan väl tänkas att videokortet genererar såpass många rader att bilden inte heller garanterat hade synts fullt ut på en klassisk tjock-TV, och den moderna TV:n kanske emulerar detta?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Tyvärr, jag har gått igenom varenda meny i TV’n, NoGo :(
Måste ta tag i den riktiga videomonitorn och recappa den.
Skriv svar