Dela strömtransformatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kaggens
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 februari 2024, 15:54:56

Dela strömtransformatorer

Inlägg av Kaggens »

Jag håller på med installation av en lastbalanserare till laddstationen. Den skall kopplas till strömtransformatorer och då jag redan har en uppsättning till effektvakten till värmepumpen var min tanke att plocka signalen från dessa. Nu när alla sladdar är kopplade får jag inget utslag på totalströmmen i värmepumpen. Då är frågan om det beror på glappkontakt eller att det överhuvudtaget inte kan fungera.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Dela strömtransformatorer

Inlägg av ajje »

Hur har du kopplat?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Dela strömtransformatorer

Inlägg av grym »

har man inte koll på potentialen så kan man lätt bränna båda sakerna

så varje sak ska ha sin egen strömtrafo om man inte är extremt säker på vad man gör

att köra en strömtrafo i serie med två mätare kan man göra
men inte säkert att man kan göra det med två elektroniska saker, dom kan ha olika potentialer på många olika sätt
Kaggens
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 februari 2024, 15:54:56

Re: Dela strömtransformatorer

Inlägg av Kaggens »

Jag har kopplat minusledarna och fasledarna till lastbalanseraren parallellt med motsvarande ledare som går till effektvakten till värmepumpen.
Jag trodde att jag kunde bespara mig en uppsättning strömtransformatorer men det låter som det var feltänkt.
Till värmepumpen går det en 4 x 0.5 med längden ca 10 m. Lastbalanseraren sitter närmare, 0.2 m.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Dela strömtransformatorer

Inlägg av ajje »

Apparaterna måste sitta i serie i sekundärkretsen, och det är som grym skriver som upplagt för problem om inte alla ingångar är garanterat potentialfria.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dela strömtransformatorer

Inlägg av alexanderson »

Effektvakter har ofta specialtillverkade strömtransformatorer, ibland med spänningsutgång istället för strömutgång.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Dela strömtransformatorer

Inlägg av ajje »

Då är det per definition ingen strömtransformator utan en strömsensor. :D
Kaggens
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 februari 2024, 15:54:56

Re: Dela strömtransformatorer

Inlägg av Kaggens »

Nu har jag kopplat bort lastbalanseringen och effektvakten i värmepumpen fungerar igen, dvs fasströmmarna går att avläsa i värmepumpsappen, NIBE uplink. Koppla i serie säger ni. På lastbalanseringen finns separata minus ingångar medans effektvakten har en gemensam för de tre faserna. Är tanken då att jag ska koppla från resp plus på strömtransformatorerna till resp plus på lastbalanseringen. Vidare från resp minus på lastbalanseringen till resp plus på effektvakten. Slutligen från den gemensamma minus på effektvakten och tillbaka till de hoptvinnade minus på strömtransformatorerna.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Dela strömtransformatorer

Inlägg av metric »

Om du undrar vad tanken är så är det separata transformatorer till varje grej.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dela strömtransformatorer

Inlägg av pi314 »

1. Alla strömtransformatorer är inte lika.
2. Dom har en kärna. Som kan hantera en viss ström utan att mättas.
3. Dom har en primärlindning. Som ofta, men inte alltid är en tråd genom kärnan.
4. Dom har en sekndärlindning. Som har olika antal varv i olika strömtransformatorer.

En krets för att "avläsa" en strömtransformator kan vara utformad på olika sätt.
Den kan t.ex. vara utformad så här.

Wiring-current-transformer.jpg
I det här fallet läggs sekundärlindningen på potentialen 2,5 volt i förhållande till signaljord.

Strömmen på primären, omsättningen i strömtransformatorn och värdet på RB är det som främst bestämmer hur signalen "Input" ser ut.

Det finns flera orsaker till att det nästan säkert inte fungerar att koppla strömtransformatorns sekundär till flera ingångar för strömtransformatorer.

1. Signaljord för dom två inångarna kan vara olika.
2. Ingångarna kan vara tänkta att lägga strömtransformatorns potential på olika nivåer.
3. I ingången sitter det troligen ett R som matchar strömtransformator och elektronik. Två sådana parallellt ger ett helt annat resultat än ett motstånd.
4. Om strömtransformatorn är vald för att matcha den ena ingången så matchar den troligen inte den andra.

Lösningen är att ha två uppsättningar strömtransformatorer, dvs. sex. Varje grupp av tre är anpassade för det som dom kopplas till.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dela strömtransformatorer

Inlägg av MiaM »

Som andra påpekat, ingångarna måste vara galvaniskt skiljda på minst en av apparaterna, och dessutom måste karaktäristik stämma osv, så tveksamt om det är värt besväret.

Som tur är så lär väl icke galvaniskt skiljda ingångar vara sammankopplade med elnätets nolla, så eventuella oönskade strömmar medan du hade båda ingångarna parallellkopplade har förhoppningsvis inte stekt något. I teorin kan du ha stekt kretskortsbana som leder nollan nånstans, men troligtvis har det inte skett, speciellt inte eftersom du verkar ha klart klenare ledare till givarna än vad vanliga elledningar brukar vara.
Kaggens
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 februari 2024, 15:54:56

Re: Dela strömtransformatorer

Inlägg av Kaggens »

Ett stort tack för allt engagemang och kloka svar. Jag får följa rådet att skaffa separata strömtransformatorer avpassade för lastbalanseraren. Det börjar bli lite trångt i centralen då det dessutom sitter en uppsättning till elpatroner som inte är i bruk nu men de får sitta kvar. Som tur är, är de nya av klick on typ.
Skriv svar