Problem med att köra en motor med frekvensomriktare vid låga varv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6423
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Problem med att köra en motor med frekvensomriktare vid låga varv

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev: 12 februari 2024, 05:55:54 Motorströmmen är felaktig, skall vara 6,2A
Motoreffekten är felaktig Skall vara 10,8 kW
Varvtalet är felaktigt skall vara 1500 rpm
antalet pol-par är felaktigt skall vara 4

Sedan kanske inte omformaren bryr sig om antalet pol-par.
Om du räknar lite kommer du att se att vid 400V och 6,2 A kan du aldrig få en effekt av 10,8 kW
har du däremot 10,8A går det bättre ihop
Nu ser man inte riktigt vad som står i effekt rutan under 50Hz. Skulle gissa att det står 5,3 kW men omriktaren säger 5,5kW. Det stämmer kanske bättre.

Räknar du på 690V och 6,2A får du liknande värden på den aktiva effekten sedan har du lite verkningsgrad som går bort och då är du nog nere på 5,5 kW.

Cosfi syns inte heller vid 50Hz jag räknade på 0,82. Samma som vid 60 Hz
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Problem med att köra en motor med frekvensomriktare vid låga varv

Inlägg av Prins Valiant »

Nu har jag gått igenom motordata, från skylt och igångkörningsinstruktion.
Alla inställningar stämmer.
Jag hade även knappat in 0.82 i nr P308

Men sedan undrar jg ifall TS har utfört autotuningen, kapitel 4.2, sidan 25 i min länk. VFD måste ju analysera de angivna data. Ifall en VFD har tillgång till cosFi, vilket vi har brukar autotuning fungera bra.

Enl sid 25 skall du trycka på knapp HAND / AUTO, så det blir HAND
Kör motorn, den kommer att stå och brumma i några sekunder, därefter stoppar den.
Gå åter till HAND / AUTO och ställ på AUTO.

Själv tror jag på att driftstörningarna beror på dålig tuning och eventuellt antal polpar. Om man knappar in 1430rpm och polpar 1 tror omriktaren att synkrona varvtalet är 3000rpm, och motorn har en enorm eftersläpning vid nominell effekt.

Nu utgår jag ifrån att du kör med max 50Hz ut och har en minhastighet ej under 10Hz.
Om problem kvarstår, måste vi reda ut hur man gör en manuell tuning, d.v.s. ställer V/F-kurvan helt manuellt.
Helamir
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 januari 2024, 10:25:51

Re: Problem med att köra en motor med frekvensomriktare vid låga varv

Inlägg av Helamir »

Motorn är på 5,5 kW
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Problem med att köra en motor med frekvensomriktare vid låga varv

Inlägg av Prins Valiant »

Har tuning utförts?
Hittade i en annan instruktionsbok att du skall gå till parameter P1900. Står det OFF, har ingen tuning genomförts.

I så fall, tycker jag att du skall välja STILL i P1900. Nu kommer motorn att låta!
Avsluta med att använda piltangent och ändra nO till YES
Tryck OK
Allt klart.
Prova och ge feedback :)
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Problem med att köra en motor med frekvensomriktare vid låga varv

Inlägg av Prins Valiant »

Nu när jag sett att motorparametrar är ok blir jag ännu mer övertygad om att avsaknad av tuning är problemet. För varje varvtal skall det finnas en lämplig spänning för att magnetiseringen skall bli korrekt, den s.k. V/f-kurvan. Skulle denna spänning avvika med några fåtal procent vil låga varvtal sticker strömmen. Då går vissa skyddskretsar in. Detta är inte lika känsligt vid högre varvtal. Som du ursprungligen beskriver problemet med hoppande strömmar, verkar en tuning vara lösningen.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Problem med att köra en motor med frekvensomriktare vid låga varv

Inlägg av pi314 »

Prins Valiant:

Hur vet man hur man ska ställa V/f-kurvan för en gammal motor, om man bara har den information som finns på skylten ovan?

Eller, finns det en metod för att testa sig fram till en bra V/f-kurva?

Ska en optimal V/f-kurva ta hänsyn till belastningen vid olika varvtal? Så att det blir fel om man "optimerar" obelastat och sedan sätter in motorn i en tillämpning med en annan belastning?

Detta kan ju, i så fall, även påverka inställningar för en fläktmotor, eftersom tryckfallet påverkar vilket moment som krävs, vid olika varvtal.

/Pi
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Problem med att köra en motor med frekvensomriktare vid låga varv

Inlägg av Prins Valiant »

Fråga: Prins Valiant:

Hur vet man hur man ska ställa V/f-kurvan för en gammal motor, om man bara har den information som finns på skylten ovan?


De moderna interna V/F -inställningarna kräver ej att motorn roterar, men då behöver de CosFi.
Kortfattat gör jag en manuell tuning enligt följande, om det gäller open loop. Motorn skall då vara frånkopplad sin last, men det fungerar även om lasten är lätt vid konstant varvtal, exempelvis svarv där schucken roterar obelastad.

1 Ställ in alla motorparametrar korrekt från motorplåt.

2 Ställ minfrekvens fram och back till samma Hz som mid freq Hz, välj 4-10Hz, lägre värdet för stora motorer. (Liten motor, typ 0,5kW, stor motor typ 100kW).

3 Kör med obelastad motor, full fart, 50Hz. Gå till meny för Amp, och notera strömmen I, vi kan kalla denna ström för Io. Det är den ström som en obelastad motor behöver för sin magnetisering. Målet är att Io skall vara samma vid samtliga varvtal vid avslutad tuning, så länge motorn är obelastad.

3, Nu kör vi manuellt och kör på min freq, läser av I (den kommer nu att rotera med Mid freq Hz, exempelvis 4Hz). Om I nu avviker från Io, justera V för Mid freq V, så att strömmen I blir lika noterat Io. Med lite vana hittar man rätt V på några försök. Nu är mid frequency värden fixade.

4 Tag nu ditt aktuella värde Hz för Mid freq och dividera med 2, d.v.s om du använt 4Hz, skall du nu ställa min frekvens fram back på 2 Hz.
Kör med min freq (2Hz i exemplet), läs av I. Om I avviker från noterat Io, öka eller minska värdet i Zero Freq V, så att I vid körning på 2 Hz blir lika noterat Io vid full hastighet.

5 Manuell tuning utförd, återställ vald minhastighet till lämplig hastighet för applikationen. Testa om du lyckats med tuning genom att kolla I, samtidigt som du långsamt kör igenom hela varvtalssregistret. Kolla extra noga 0-10Hz. Är värdet inom 10% från Io är jag nöjd.

Detta är en relativt enkel metod jag arbetade fram och har lärt ut, och i praktiken ger den ett tillräckligt bra värde för V/f-kurvan, definitivt mycket bättre än ingen justering alls.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Problem med att köra en motor med frekvensomriktare vid låga varv

Inlägg av pi314 »

Prins Valiant:

Lysande: Stort tack!

/Pi
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Problem med att köra en motor med frekvensomriktare vid låga varv

Inlägg av Prins Valiant »

Bra att det uppskattas.
Kort förklaring till mitt tillvägagångssätt. Kör man en motor på 400V och 50Hz, då vet vi vad korrekt magnetiseringsström skall vara, Io. Lagerförluster och fläkt har endast marginell inverkan.
Genom att välja en brytpunkt Mid point för V/f-kurvan 4-10Hz, och trimma in rätt ström vid exempelvis 4Hz, har vi egentligen klarat av en bra kurva från 50 ned till 4Hz med jämn och fin magnetisering. Io stabil oavsett utfrekvens.

Teoretiskt skulle vi slutligen fixa rätt spänning vid körning med 0Hz, men det är ju lite väl långsamt :? Så vi får lura systemet.

Därför har jag kommit fram till att vi kör med mitt emellan exemplets 4Hz och 0 Hz, = 2 Hz, då snurrar motorn. Då kommer en ändring av spänning vid 0Hz visa sig även då vi kör med 2 Hz, eftersom kurvans ena punkt, den vid Mid point är bestämd både till frekvens och spänning .
Så därmed har vi klarat av V/f-kurvan 4 till 0Hz.
I praktiken har det visat sig att det är inte så viktigt var jag lägger Mid Point frekvensen, därför skriver jag 4-10Hz med vissa råd. Oftas brukar de som utfört en riktig tuning bli förvånade hur stark motorn blir vid låga frekvenser, att den faktiskt ger fullt moment redan vid några Hz.

Detta är vad jag hade gjort ifall jag hade haft de problem som trådskaparen talar om, men jag hade lossat själva fläkten.
Skriv svar