Värde på kondensator....?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Ok, jag litar på dig Icecap, har inte en susning själv :)
Ska iaf beställa nya elytar ikväll o byta alla dem med, sen får det bli testkörning igen.
Skulle velat ha en sån där replikator som de har i star trek så man slapp vänta på allt.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Liten uppdatering....
Efter att ha bytat alla elytar med på kortet så testkörde jag pumpen.
Testade först fläktläget bara och den startade utan fel, lät den gå 10 min och allt verkade ok.Sen provade jag värmeläget och den startade utan felblinkningar iaf.
Gick direkt ut o kollade kompressor o fläkt och de gick för fullt, så gick in igen, då blinkade operationlampan igen o fläkten stod stilla inne så nåt var ju fel igen.
Gick ut igen o då hade varvtalet gått ner på både komp och fläkt så gick in o stängde av den igen.
Körde diagnostik och fick ny felkod E05=fel i PAM krets, krets fel=fel kretskort utomhus, fel på spänningsmatning utomhusdel.

En tanke jag hade var att den fick starta kallt (kanske behövt kompressorvärme nån timme vid +5)så den kanske inte riktigt fixade det, ska testa imorgon igen när den haft spänning över natten.

Så lite framgång men funkar det inte så får jag nog plocka utekortet nästa o kolla på det med, forts följer...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av TomasL »

PAM, betyder att Invertern inte fungerar som den skall.
Sedan kan man ju iofs ifrågasätta hur mycket jobb man skall lägga ned på en VP, som verkligen har passerat bäst före, och troligen sista förbrukningsdag.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Jo, jag har spanat in ny pump redan, men det är ingen brådska så jag gör detta mest för lära mig lite mer, tid har jag.
Men jag ska inte trada ut forumet mer, säkert ingen som e intresserad ändå :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av TomasL »

Jodå, det kan du visst göra, de flesta är är intresserade och höra om dina framsteg. Alltid kul om man kan reparera, även om det är för reparationens egen skull.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Ny uppdatering...
Testkörde pumpen häromdan på lägsta värmeläge 16 gr när det var fint väder och fick inga felkoder, den blåste varmluft, kompressor o fläkt gick lugnt ute, o allt lät bra så trodde det var löst, men.....
När jag höjde börvärdet och pumpen skulle varva upp lät det illa med kraftigt skorr nånstans i innerdelen, ev motor eller annat.
Hade satt en ampmätare på också för o se vad den drog och ju mer komressorn varva upp desto mindre amp drog den konstigt nog så stängde av den.
Skulle ju kolla utedelen men just nu är det snöstorm så det får vänta på bättre väder.

Så tittade istället på innekortet igen för o se om det var nåt annat som såg skumt ut...se pilar på bilden
Drivkretsen tny266 har jag hittat på ett annat kort jag hade liggande o fick inte lika värden när jag Ohmmätte o jämförde mellan benen, så den tänkte jag byta.
Samt en zenerdiod som är kopplad till denna (D7 på kortet) visar OL i båda riktningar vid Ohm/diodmätning, får lite utslag vid kapitansmätning men vet inte vad det betyder, går den o kolla?
Så behöver hitta en ersättare till denna zener ev, men den är lite speciell så behöver hjälp med den om nån vet, bif datablad o bild på den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av Haralt »

Efter 18 år kan axellager vara en aning nötta, efter många miljoner varv. Det kan kanske vara det som skorrar?

Rédigé: OK, jag missade att du hade bytt lager på fläktmotor i innedelen.
Senast redigerad av Haralt 9 februari 2024, 17:43:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av Marta »

Det där är en transientskyddsdiod med en zener samt en motriktad diod. Den *skall* visa OL åt båda håll tills spänningen år 82V, eller vad det nu var.

Fläkten i innedelen brukar vara en BLDC med inbyggd driver. Lagren ger sig av någon anledning ofta. Kan gå att spräcka av locket och byta. Sedan limma ihop med några limklickar som lätt kan sågas bort nästa gång. Alltså inte limma brottytan utan klickar utanpå. Vanliga SKF-lager funkar fint. Inte Biltema-skräp.

Det lilla chipet med en saknad pinne är switchkretsen till innedelens nätdel. Är den sönder funkar ingenting. Om lytingarna kring den blir torra kan den gå sönder.

Lytingen/lytingarna i utedelens inverter kan vara nedgågna. Då kan kompresorn låta konstigt. Blir de allt för nedgångna är risken stor att transistorerna i invertern ryker.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Tack Marta, då kanske den är ok, har inte 80v på mitt labbaggregat o testköra med ändå så..
Jag bytte ju lager på innemotorn, så den går tyst o fint i fläktläget nu, o utemotorn går också tyst o fint så inte dem som låter...
Ang tny266 så får jag olika ohm om jag jämför de båda så därför jag tror nån komp kanske gått sönder i min orginaldel
Skorret kan ju vara fortplantning via rör från utedel till innedel vid uppvarv av kompr men svårt o säga, jag får kolla utedelen när det blir varmare ute
Hittade ett till datablad på zenern iaf, ska se om jag hittar en liknande nu när jag vet svensknamnet på den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Verkar svårt o hitta en sån zener.....hittar på 200w på elfa men 24v bara.
Är en bidirectional TVS diode liknande min?
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Hej forumet.
Ryckte utekortet till Sanyon för ett tag sen o har nu mätat runt lite.
Har 3 st kondingar som nog är slut, de ska ha 1uf eller 1000nf men ligger på 690-830nf och ganska hög esr, 20% är väl toleransen men likabra o byta alla väl?
Sen de stora 680uf mättes upp till 655uf så de bör väl vara ok.
Det satt nån byglar vid lödhålen på de stora som jag inte riktigt vet vad de är till för, är det nån armeringsgrej för lödpunkten?
Bifogar bild på de 3 kassa och byglarna om nån vet vad de är till för?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Fick mina nya kondensatorer idag.
Mätte upp dem innan lödning o fick lite konstiga värden, se bild.

Samtliga låg runt 970nf så det var ok, men 3st hade esr=.38Kohm och 2st hade esr=.30ohm.

Vet inte hur pass bra joy-it testaren från elektrokit är, men resultaten är konstanta efter flera ommätningar i olika portar.
Är detta normalt eller är de defekta på nån vänster, Kohm verkar ju mycket :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ESR-värdena kan du i princip bortse från. Det krävs betydligt bättre instrument att mäta dessa värden. Dessutom mäter man förlustvinkeln aka tgd aka tangent(delta) och inte ESR för plastkondingar.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Värde på kondensator....?

Inlägg av nisse46 »

Tack Huggbävern, blev osäker när de visade samma hela tiden trots ommätningar.
Då tar jag de 3 med högst uf värden, de kan ju inte va sämre än de gamla vilket som.
Skriv svar