FormerMazda bygger nixie-termometer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av Marta »

Det är ju en fin ide att göra så om Du villha ljudeffekter.

Till min klocka är det använt just MPSA42 till drivningen. De är kopplade med gemensam bas och satta tätt med 2.54mm avstånd i två nivåer. Med hemmagjord firmware är det lätt att få till kortmönstret. Lägg anslutningarna som det råkar bli och anpassa programmet. Mycket enklare än tvärt om.

Klockan har IN16 nixies med 47k anodmotstånd. 200V. Dimmar ljuset med PWM, mer under natten än dagtid. Den har varit igång i 6 år och det syns ingen metallisering i rören.

Både IN16 och IN8 är bra rör som innehåller Hg. IN1 som nämndes har ingen Hg. Ett polskt rör, LC516, ser närapå ut på samma sätt (svart sockel istället för brun, något mindre diameter/sifferhöjd, riktig #5) och innehåller Hg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av opampen »

Marta: Snyggt bygge!

Jag är själv intresserad av att bygga klock/timer med nixie rör! Eller kanske en voltmeter/mulitmeter. mm. Gillar rören!

Men det var bra att du säger det att ingen katod förgiftning har inträffat! Det har en ju hört talats om annars!

Är det störst risk när rören DC-kopplas? Men i ditt fall är dom scannade?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av Marta »

Mörka fläckar på siffrorna uppstår om strömmen är för låg. När urladdningen blir "fluffig" är strömmen definitivt för låg. Ljuset skall regleras med PWM, aldrig med för låg ström. Det gäller siffror som används. De som inte används kommer att få en beläggning, men då de aldrig används så gör det inget. Spänningen är också viktig. 200V behövs för stabil PWM. 180V kan räcka, men onödigt att utmana.

Den här klockan är inte muxad, det syns på det stora antalet trissor. Ville undvika high drivers och ha kortmönster som passar enkelsidigt. Kortet har plats för en DS18B20 för temperaturvisning, men det funkade obra trots det stora hålet baktill i lådan. Den drar en dryg watt med vald ljusstyrka och det räcker för någon grad felvisning. Dessutom ostabil, så korrfaktor är ingen lösning.

Det är viktigt hur rören monteras för att de skall hålla. Många tycker plastbiten de levereras med är ful, men den finns där av en anledning. Trådarna är bockade i en böj inne i den, som tar upp värmeutvidgning vid såväl lödning som drift. Trycks rören helt ner i kortet är det stor risk att en genomföring blir läck.

Vid val av rör, skippa IN1, IN2, IN4. De är utan Hg och siffrorna löses upp förfärande snabbt. Ungefär ett eller två år. Livslängden i de ryska databladen för de rör som innehåller Hg är enormt underspecad när de används varsamt.

Samma siffra skall inte stå och lysa hela tiden. Då lämnar all Hg denna alltid varma katod och inget kommer tillbaka på den. I en klocka är det inget problem, men en termometer kommer att fresta hårt.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av opampen »

Bra info! Just viktiga saker att tänka på i dessa fall!

Men dom är fina!
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av FormerMazda »

Jag tackar Marta för all bra info om drivningen! :)
Ska ha det med i nya designen, vad den än blir.

Beträffande reläer eller inte, det var som sagt en idé för det var kul.
Små reläer klickar inte så högt, och jag har nog ändå en klockdesign som inte innebär att den är igång 24/7 i sovrummet. Så det skulle inte störa mig.
Men det kan falla på annat ändå.

När jag ser Martas PCB så känner jag också mer och mer att det kanske är dags att designa ett sådant nästan gång, dessa experimentkort är bra till mycket i in värld, men inte allt kanske.. :D
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av Marta »

När det gäller nixie's o.dyl. saker så måste boken "Cold Cathode Glow Discharge Tubes" skriven av G. F. Weston år 1968 nämnas. Det är Det Stora Referensverket inom detta område.

En stor del är mycket teoretisk och torr som mångrus, men där finns även en del mer lättsmält material i den. Det är ett dokument från tiden kring skarven mellan rör och halvledare. En hel del exotiska rör är beskrivna utöver indikatorör.

Den kan hittas på nätet för gratis nedladdning. Det första google hittar är e-books under DRM för utlåning, men leta noggrannt så finns den som okrypterad, fri PDF.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av opampen »

Tack Marta för boktipset! Den ska jag titta på!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av säter »

När ni bygger en termometer med nixierör, visar det + och - också?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av Marta »

Det finns rör med dessa tecken. Det är inte siffror i dessa, de har tecken och diverse enheter.

En lång neonlampa, t.ex. NE2, monterad på tvären är ett alternativ till minustecken.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: FormerMazda bygger nixie-termometer

Inlägg av säter »

Jag har sådana rör i mina NC-styrsystem, men de är för axiell montering.
Inte som på era bilder.
Frågan är om inte ett rör visar X och Z också.
Skriv svar