Hej,
Jag behöver lite tips på vad som kan vara felet på en motor till en fläkt.
Den drar mer ström ca 4,5A än (typskylt 3,8A) vid 65% hastighet (ny tyristorstyrning). Samt att den blir varm går inte hålla handen längre än någon sekund på motorn.
Den går men känns inte bra finns inget motorskydd heller sedan tidigare.
Går det felsöka på något sätt? Kan det vara luftflödet/kanaltryck, kondensator?
Tack på förhand!
Enfasmotor fläkt varm/överström
Enfasmotor fläkt varm/överström
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Enfasmotor fläkt varm/överström
Är det först nu fläkt/motor blir het? Hur var det t.ex. för 3 år sedan?
Har du skaffat fläkten med denna motor, alltså att motorn har kontruktören valt för denna fläkt?
Är motorn en vanlig asynkronmotor?
Hur har strömmen 3,8 A uppmätts?
Strömmen 3,8 A ger inte det effekten P = I x U x CosFi = 3,8 x 230 x 0,99 = 865 W, dvs 0,865 kW.
På märkplåten står effekten 0,600 kW.
Ska inte varvtalet vara 1490 varv/min på en enfasmotor 50 Hz.
CosFi = 0,99 verkar väldigt högt, brukar det inte vara på sådana småmotorer ca 0,8?
Har du skaffat fläkten med denna motor, alltså att motorn har kontruktören valt för denna fläkt?
Är motorn en vanlig asynkronmotor?
Hur har strömmen 3,8 A uppmätts?
Strömmen 3,8 A ger inte det effekten P = I x U x CosFi = 3,8 x 230 x 0,99 = 865 W, dvs 0,865 kW.
På märkplåten står effekten 0,600 kW.
Ska inte varvtalet vara 1490 varv/min på en enfasmotor 50 Hz.
CosFi = 0,99 verkar väldigt högt, brukar det inte vara på sådana småmotorer ca 0,8?
Senast redigerad av Haralt 23 januari 2024, 11:26:32, redigerad totalt 1 gång.
Re: Enfasmotor fläkt varm/överström
Asynkronmotor och sänka spänningen?
P=U x I så sänkt spänning ger högre ström i lindningen.
vrid tyristorn på 100% full fart borde problemet med värme vara löst.
P=U x I så sänkt spänning ger högre ström i lindningen.
vrid tyristorn på 100% full fart borde problemet med värme vara löst.