Elfa, går de i Biltemas, Clasolle, Jula fotspår...?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Elfa, går de i Biltemas, Clasolle, Jula fotspår...?

Inlägg av malman »

Noterar att Elfa nu pushar hårt med sitt nya 'Brand' RS PRO.

Verksr som de använder detta varumärke och RND och ev minskat på div andra saker..... (Känsla, mer än fakta)

Funderar på om det är lite i linje med ClasOlles Cotech, Julas HardHead eller rent av en Biltema med egna produkter takt igenom...

Dvs är dessa fabrikat mellanhand/uppköpare från div underleverantörer och sätter sitt namn på dem? Aldrig hört om RS Pro eller RND som tillverkare innan de dök upp hos Elfa....
Antar att RS Pro hör ihop med RS komponent på nåt sätt, den senare var väl en regelrätt konkurrent med Elfa tidigare?


*Rant mode ON*
Kanske bra för någon.... Men för proffsanvändare med kontinuitet och spårbarhet som stora krav är det isf hål i huvudet.... Men det kanske är i linje med missionen att förstöra sin kundbas .. i mitt sinne går de från oklarhet till oklarhet.. ;) De ville inte ha småkunder/privat personer, o med detta tror jag de skrämmer bort användare med långsiktighet som ledord....
(Ja jag håller på att lämna Elfa som leverantör sedan länge.. först var det Farnell, men mer o mer Digikey för min del (på jobbet))
*Rant mode OFF*
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elfa, går de i Biltemas, Clasolle, Jula fotspår...?

Inlägg av AndLi »

Farnell har väl också märken bara de säljer?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Elfa, går de i Biltemas, Clasolle, Jula fotspår...?

Inlägg av Klas-Kenny »

RS köpte upp Distrelec i våras.
https://etn.se/index.php/nyheter/70007- ... -elfa.html
Så rimligt att de går över till att sälja samma brandade grejer.

Men jag håller med, riktigt korkat det där.
Ibland hittar man grejer som är vad man skulle vilja ha, men skulle aldrig våga konstruera in någonting ifrån RS PRO eftersom att jag inte litar ett ögonblick på att man får samma grejer om ett år som idag.

För one-off går det väl bra, men inte för något som skall serietillverkas.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1157
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Elfa, går de i Biltemas, Clasolle, Jula fotspår...?

Inlägg av rysshack.se »

malman skrev: 20 januari 2024, 13:33:41 Kanske bra för någon.... Men för proffsanvändare med kontinuitet och spårbarhet som stora krav är det isf hål i huvudet....
Inköp i volym görs med fördel utan mellanled som ex rs, farnell, elfa eller dylikt, trots att de vid större ordrar kan de ge duktiga rabatter om man begär offert.

När en produkt designas faller Vissa delar bort ur affärens sortiment av egen brandade varor.
Andra, går iaf i designfasen ofta att använda.
bland annat standard artiklar
ex
maskinskruv
motstånd
Spår ringar
listan kan göras rätt lång
så länge som artikeln är tillräckligt väldefinerad i underlaget och vanlig nog. Generisk?
Inte ovanligt att underlev som bygger delar, sammanställning eller hela produkten vid volymtillverkning ändå sourcar komponenterna, om man inte han egen produktion där inköp gör detta. Då måste Man i både fallen Vara tydlig Om det är ngt specifikt man vill att de inte skall ändra.

om jag dock skall fortsätta klaga lite på rs pro så kunde dokumentationen varit något bättre och cad modeller, saknas.

Om jag designar ngt som är tänkt ha en produktlivstid på 15-20 år får jag tänka att i slutet av produkt livs Cykeln är det inte säkert att delarna finns tillgängliga, ur rs sortiment kan de falla när som helst. men även kända tillverkares produkter byts, ändras och går ur tiden. Då får man ha detta i åtanke och lämna utrymme för detta.

Ett exempel
Har köpt in en display som skall in i en begränsad serie test utrustningar
I detta fallet har en kollega som skall arbeta med hmi:et fått välja, valet har fallit på en rs pro display.
både han och jag är medvetna om att just denna skärmen inte kommer att finnas till gänglig hur länge som helst, men vi köper några extra som reserv sant förbereder oss på att ha en annan cut out i panelen när den dagen kommer.

Nu är ju kraven olika från företag till företag och kund till kund.
och i ditt fall där spårbarhet är ett krav förstår jag att bla rs pro inte uppfyller det.

Men är i din mening problemet att de brandade produkterna äter för stor del av kakan och vi i slutändan får färre val?

PS
ursäktar särskrivningar Och stor bokstav mitt i meningen, skriver med penna på mobilen och det kommer upp så.
Svårt att på ett enkelt sätt korrigera
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Elfa, går de i Biltemas, Clasolle, Jula fotspår...?

Inlägg av malman »

För mig är problemet att Elfa flyttar fokus från befintliga kända leverantörer till något som någon ekonom räknat ut ger större marginaler, men där man som kund tappar spårbarhet, garantier/förtroende för kvalitet mm, men kanske främst där tidigare sortiment slopas till förmån för dessa. För mig är tillgången över tid viktig, dvs inte bara tillverkning utan också för att hålla produkten i liv hos slutanvändare. Finns ofta krav om teknisk livslängd på 10-20 år.

Det som stör mig med denna typ av rename produkter är att dokumentationen allt som oftast är undermålig. Jag har inte en susning om det är samma sak idag som igår, samma tillverkare, samma kvalitet osv... Det ligger liksom inte i deras intresse att tillse det. Min slutsats och val är att jag inte kan nyttja denna typ av legoklossar i serösare byggen.
För div hempul där privatekonomin och tillgänglighet styr så blir det en del Biltema, men jag undviker cotech, hardhead mfl i största möjliga grad... De är oftast för billigt byggda... Å med såpass liten användarskara når inte en balanserad erfarenhetsmängd ut till andra intressenter, så det är oftast att köpa grisen i säcken..

Elfa har väl inget TexasInstruments kvar i sortimentet (vilket iofs kanske delvis är TI drivet) men det är iaf en spik i kistan... TROR även andra stora tillverkare jag använt i byggen åkt ut... Dvs som jag uppfattat det åker tillverkare ut, till förmån för 'noname' diton. Vilket innebär att det måste letas på nya leverantörer för nytillverkning av äldre konstruktioner... osv...

Nu kanske jag är i en lite speciell situation med FM, FMV och andra myndigheter som kunder... Och ibland finns där lite extrema krav i närheten av flygsäkerhetskritiska applikationer... Och även att produkter faktiskt repareras under lång tid, då det kostar otroliga pengar med dokumentation mm att byta ut saker till något nyinköpt...

Och kanske är jag miljöskadad, men för mig är dessa noname produkter ett rött skynke som stör mig ordentligt. Jag vill veta vem som byggt producerat eller tillverkat saker. Transparens..
Samma sak med 'ICA's.egna varor'. Försöker undvika dylika också när jag kan välja. Ok kostar mig kanske lite mer, men tror i stort att det är sundareför alla inblandade led med transparens utan en massa isolerande mellanhänder där man inte har en aning om hur saker hanteras.
Sen finns iofs exempel på motsatsen där det.kanske är lämpligt med mellanhänder, typ Arla mfl... Men där upplever jag inte att det är isolation som är huvudsyftet.

(Ja, Elfas gradvisa förfall över de senaste 15åren spelar in i min 'lätt negativa' 😆 inställning till deras affärsutveckling)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Elfa, går de i Biltemas, Clasolle, Jula fotspår...?

Inlägg av swesysmgr »

Det var TI som drog in distributionen för en mängd mindre samarbetspartners, de hade inget att säga till om. TI kan inte konkurrera med lågpristillverkare, alla som ändå vill ha deras utbud får köpa direkt av dem.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Elfa, går de i Biltemas, Clasolle, Jula fotspår...?

Inlägg av malman »

Eller farnel o digikey... Oklart med mouser mfl..
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Elfa, går de i Biltemas, Clasolle, Jula fotspår...?

Inlägg av gkar »

RND brukar vara förkortning för random, och det är det man verkar få. Databladen brukar vara ganska sparsamma och jag har ingen aning om det är samma vara man får nästa gång man beställer.
Ett annat irritionsmoment är att man inte kan filtrera på produkter de har i lager(går det?), utan bara vad de kan leverera. Dvs det kan vara veckor i lev.tid.
Hemsidan är förövrigt rätt bedrövlig och slö. Numera ber de iaf inte en att "ange fartyg" (Shipping...) Jag har dessutom fått fel varor från Elfa flera gånger...
Det är mer och mer sällan vi på jobbet handlar av Elfa.

Mouser, Digikey, TME, OEM, Würth har bättre och större sortiment. T.o.m. Conrad fungerar bättre än Elfa att handla ifrån.
Skriv svar