Min datorskärm luktar pyton.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Min datorskärm luktar pyton.

Inlägg av helmut »

Fick en ögoninflammation av Coronan och måste sitta allt närmare skärmen för att klara av att läsa texten men det lukar pyton om skärmen lite som sur oidentifierad lukt. Fundera på om det finns något i skärmen eller några andra komponenter som får luften att oxidera och eventuellt kan vara skadligt. Har aldrig varit med om att komponenter i en tre år gammal produkt luktar så illa. Finns ingenting i skärmen som verkar vara överdrivet varmt. Vet att ozon brukar lukta ruttna ägg men det är inte samma lukt. Någon som har förslag på vad som skapar lukten och om jag kanske ska byta ut skärmen? Känner att lukten irriterar mina ögon.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Min datorskärm lutar pyton.

Inlägg av Fortran »

Be någon/några andra att också lukta på skärmen när den stått på ett tag.
Bara för att utesluta att det inte är ditt luktsinne som fått fnatt av Coronan.
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Min datorskärm lutar pyton.

Inlägg av Haralt »

Varför inte avslöja fabrikat och modell på odörspridaren? Hemligt?
Vad säger butiksbiträdet i butiken där den köpts, om det?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Min datorskärm lutar pyton.

Inlägg av MadModder »

När min jobblaptop blir varm luktar det gammal oxiderad torkad plast om tangentbordet. Det är samma lukt som från en billig presenning som legat hopvikt ute i solen alldeles för länge så den börjat brytas ner och blir till smulor när man tar i den. Den lukten lutar lite åt det sura hållet. Kanske kan vara nåt sånt?
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Min datorskärm lutar pyton.

Inlägg av helmut »

Tror att den hete AOC och är ett par år gammal och lukten plast stämmer nog ganska bre och luktern uppstår när skärmen är aktiv men inte i sparläge. Funderar på om det är något i skärmen som läcker?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6120
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Min datorskärm lutar pyton.

Inlägg av Biker »

https://forums.majorgeeks.com/threads/p ... ne.231443/

Högspänningfel kan tillverka ozon
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Min datorskärm lutar pyton.

Inlägg av MadModder »

Ozon luktar dock inte surt. Det luktar som när man kör en elmotor hårt. En med kol eller borstar då. En äldre skruvdragare eller bilbana t.ex.
Och det finns inget i en plattskärm som kan läcka. Ja det ska vara någon kondensator då, men det luktar inte heller surt. Det är nästan en söt doft.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Min datorskärm luktar pyton.

Inlägg av Marta »

Är det LED eller CCFL i backlighten? Är det CCFL finns där, oftast blåa, stora keramiska skivor som kan bli varma ett tag innan de går sönder. CCFL-röret blir hyfsat varmt och kan ligga i material som doftar ogott. Alla typer har lytingar som kan dofta. Varmt pertinaxkretskort kan dofta surt.
Kör Du den med maxxad ljusstyrka så kommer något gå sönder, om det doftar beror på vad det är.
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Min datorskärm luktar pyton.

Inlägg av Haralt »

Här en som löst problemet på kanske litet udda sätt.
Flytväst kanske är överflödigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Min datorskärm luktar pyton.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Letade halvt ihjäl mig efter denna tråd i Övrigt, där den borde höra hemma.

Ännu ett förslag FANTOSMI: https://stegforhalsa.se/orsaker-till-f ... nte-finns/
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Min datorskärm luktar pyton.

Inlägg av Marta »

Eftersom doften endast finns där då skärmen är igång, så är det konstaterat att den är verklig. Något är varmt, eller en elektrokemisk reaktion någonstans som avger gaser. T.ex. en trasig lyting kan läcka mot kortet kring anslutningarna utan att det syns. Komponenter som är svåra att komma åt kan vara jättevarma utan att det upptäcks.

Om felet inte kan hittas bör skärmen bytas ganska nu. Både för att komma ifrån de onyttiga ångorna och för att den sannolikt slutar fungera när som helst.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Min datorskärm luktar pyton.

Inlägg av Gimbal »

Kan det vara något script som körs, skrivet i Python?
Java script luktar bättre har jag hört....
:wacko:

Jag ska vara tyst nu.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Min datorskärm luktar pyton.

Inlägg av helmut »

Den luktade så illa att jag förpassade skärmen till altanen och så har tvättmaskinen gått dygnet runt.
Verkar som om spykänslan avtagit Allt som gick in i tvättmaskinen har fått sig en vända. Hittade inga skruvar på baksidan så det blev hammare och stämjärn.
Bara att konstatera att det var det vanliga felet som kallades för naturligt åldrande.
Hur fasen kan man placera en elektrolytkondensator så att den nästan har kontakt med ett motstånd som är rejält varm
Kan inte vara så hälsosamt att andas in kondensatorns kemikalier.
Så nu blir det en vända till elektronikbutiken och inköp av en ny skärm för bildredigering.
Quetzalcoatl
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2023, 15:34:47

Re: Min datorskärm luktar pyton.

Inlägg av Quetzalcoatl »

Vill inte vara motvals-gubben här, men det finns en möjlighet att den här lukten inte alls kommer från elektroniken. Som redan påpekats luktar ozon INTE som svavel eller ruttna ägg.

Har många gånger hittat döda och uttorkade insekter i gamla Atari, Amiga och C64 datorer. Även fläckvis rost på innerplåten som jag misstänker också beror på insekts-lik.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Min datorskärm luktar pyton.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inom parentes, en medlem på ett musikforum hade köpte en synt, en Moog MG-1 i USA men eftersom han inte var där skickades den till hans syster som bodde där. Men hon blev inte glad alls över att härbärgera synten för det ramla ut mushår och andre delar av möss ur synten och kom ormen ut ... fast ormen som tydligen bott i synten hade på sitt yttersta bestämt sig för att värma sig vid nätdelen och det inte så där bra. Jag vill minnas att synten luktade pyton också.
Skriv svar