Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av Pedalosaurus »

Hur är skicket på högtalaren? Nu får jag väl bannor men släng inte ut en massa pengar på att bygga in en rörförstärkare. Ta en liten chipförstärkare typ TDA2030 eller något. Om det är ”rördist” du är ute efter så finns det betydligt enklare sätt att åstadkomma det!
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av MiaM »

Halvgammal tråd, men ifall nån tittar in i den, så:

Rekommenderar starkt att byta ut alla kondensatorer som sitter mellan elektroniken och olika kontakter, både grammofoningången och antenningångar, mot nya som är specade att användas mellan nätspänning och beröringsbar del. (Fritt ur minnet tror jag det ska vara Y-kondensatorer, men jag kan ha blandat ihop detta med X, X2, Y o.s.v).

En annan variant är att skaffa en separat nättrafo att köra radion på. Eftersom den går att ställa på 110V och 127V så kan man t.ex. använda en sån trafo som är avsedd för att köra 120V-apparater. Eller så kan man använda trafon från ett äldre rakapparatuttag ifall radion inte drar för mycket ström. (En sån trafo är specad att orka 20VA). På så vis blir den isolerad från elnätet (byt stickproppen mot en amerikansk eller anslut den fast mot trafon) och då kan man t.ex. ta bort kondingarna som sitter i serie med grammofoningången om man vill ha bättre ljud osv.

Mitt intryck av att titta på schemat är att man gjort allt för att apparaten ska vara så billig som möjligt, och gissningsvis använt olika typer av rör för att det var vad som var billigaste alternativen. Gissar att denna är byggd precis i slutet av eran för rör i denna typ av apparater, och man därför passade på att göra slut på U-rör och liknande som ju annars antagligen hade fått gå på skrot när transistorerna tog över.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Koppla in elgitarr i Philips Philettina rörradio

Inlägg av alexanderson »

Angåeende U-rör. Det fanns fortfarande kvar likströmsnät i Sverige år 1966. Varför byggde man inte radion för allström.
Skriv svar