Enfas betongblandare orkeslös

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Enfas betongblandare orkeslös

Inlägg av AntiZ »

Hej!

Har en gammal betongblandare (självfallsblandare) med en ca 500 W enfasmotor (typskylt saknas).
Det går att ha i en 25 kg betongpåse (färdigblandad) och den nätt och jämt drar runt, men om jag har i två påsar behöver jag hjälpa till att vrida trumman (att starta den men last i går inte heller). Det går i ungefär tre påsar om man lutar den i blandningsläge, men det finns inte en suck att den drar runt det lasset. Har kollat vad en billig julablandare klarar av och tycker att tre säckar borde min klara av.

Försöker förstå mig på om betongblandaren är så pass kraftlös som den är, eller om det är något fel som kan rättas till? Själva mekaniken är ganska rejäl och den går tyst i sin kuggkrans så jag vill helst försöka laga/ersätta motordelen.

Jag har läst på om kondensatorer och enfasmotorer, men inte hittat något riktigt bra om hur det beter sig om kondensatorn pajar.

Kondensatorn är 30 mm i diameter, och ca 75 mm lång, 6,3 x0.8 flatstift:
Bosch MKP,
12 µF +/- 10%
320 V~ DB / HPFNT
380 V~ AB 20% ED / SD 24h
HPFPU
-25/85 °C

Jag har laddat upp kondensatorn med 12 Volt, väntat ett par minuter och läser av ca 11,8 volt, som ganska snabbt sjunker när jag mäter (visserligen med en UNI-T UT33D billig multimeter).
Det blir inte någon gnista vid kortslutning.

Kan det vara värt att köpa en ersättningskonding? https://www.electrokit.com/produkt/moto ... uf-475vac/

Finns det något annat som kan mätas på motorn?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Enfas betongblandare orkeslös

Inlägg av Klas-Kenny »

Dålig driftkondensator ger orkeslös motor, så fullt rimligt att det är felet.

Testet med att ladda upp till 12V säger inte mycket.
Du har inget kapacitansläge på multimetern?
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Enfas betongblandare orkeslös

Inlägg av Mindmapper »

AntiZ skrev: 17 december 2023, 15:09:09 Hej!

Har en gammal betongblandare (självfallsblandare) med en ca 500 W enfasmotor (typskylt saknas).
Det går att ha i en 25 kg betongpåse (färdigblandad) och den nätt och jämt drar runt, men om jag har i två påsar behöver jag hjälpa till att vrida trumman (att starta den men last i går inte heller). Det går i ungefär tre påsar om man lutar den i blandningsläge, men det finns inte en suck att den drar runt det lasset. Har kollat vad en billig julablandare klarar av och tycker att tre säckar borde min klara av.

Försöker förstå mig på om betongblandaren är så pass kraftlös som den är, eller om det är något fel som kan rättas till? Själva mekaniken är ganska rejäl och den går tyst i sin kuggkrans så jag vill helst försöka laga/ersätta motordelen.

Jag har läst på om kondensatorer och enfasmotorer, men inte hittat något riktigt bra om hur det beter sig om kondensatorn pajar.

Kondensatorn är 30 mm i diameter, och ca 75 mm lång, 6,3 x0.8 flatstift:
Bosch MKP,
12 µF +/- 10%
320 V~ DB / HPFNT
380 V~ AB 20% ED / SD 24h
HPFPU
-25/85 °C

Jag har laddat upp kondensatorn med 12 Volt, väntat ett par minuter och läser av ca 11,8 volt, som ganska snabbt sjunker när jag mäter (visserligen med en UNI-T UT33D billig multimeter).
Det blir inte någon gnista vid kortslutning.

Kan det vara värt att köpa en ersättningskonding? https://www.electrokit.com/produkt/moto ... uf-475vac/

Finns det något annat som kan mätas på motorn?
För att den mätningen ska säga något behöver du belasta kondensatorn med ett känt högohmigt motstånd.
Formeln tau=RC säger hur lång tid det ska ta att ladda upp eller ladda ur kondensatorn till 63% av pålagd spänning.
Tar du ett motstånd på 1Mohm ska du kunna mäta tiden det tar att ladda upp eller ladda ur kondingen.

12 uF och 1 Mohm är valda för att uF o Mohm tar ut varandra miljondel gånger miljonen blir 1. Därför kan du bortse från dom. R*C blir alltså 1 * 12 = 12sekunder.

Laddar du kondensatorn med 10V ska det ta 12 s för kondingen att laddas upp till 6,3V. Felkällor är: instrumentets resistans påverkar. Är den 20 Mohm påverkar den dock inte så mycket. Läckström genom kondensatorn påverkar. Chansen är att dessa båda tillsammans ger en märkbar påverkan. Fast får du ett bra resultat gills det. Får du ett dåligt resultat kan det vara felkällorna som spelar in.

Har du ett 1Mohms motstånd så prova. Annars skulle jag köpa en konding på vinst och förlust. Chansen att det är kondingen är stor. För att mäta motorn måste man veta mera om motorn och vet man det är det inte säkert att man kan mäta fram felet ändå.

Du kan mäta med instrumentets inre motstånd också. Titta i databladet. Räkna fram tau. se efter hur lång tid det tar att ladda ur kondingen till 63% med instrumentet som belastning. Eftersom instrumentet är ett högre värde påverkas det mer av egenurladdningen i kondingen. Så det blir inte lika bra som med 1Mohm.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Enfas betongblandare orkeslös

Inlägg av grym »

man kan kolla att den är mekaniskt ok med, brukar gå att snurra motorn med en skruvmejsel via fläkten bak på motorn
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Enfas betongblandare orkeslös

Inlägg av malman »

Fick byta kondensator i en liknande här på höstkanten..
Orange gammal trotjänare som farsan köpte begangnad från den lokala byggfirman...
Startade inte längre helt plötsligt.... Brorsan hann gjuta klart flaggstångsfäste, mennär han skulle göra rent den startade den inte längre... I det fallet var det en 10uf kondensator som tröttnat...

I vårt fall visade det sig också att ledningarna ur motorn var i dåligt skick .. isoleringen var fortfarande mjul, men sprack ändå loss från kablarna vid minsta hantering. Var ganska pilligt att lyckas byta ut dem utan att orsaka kortslutningar, men gick med lite pill...

Funktion återställd u.a. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av malman 18 december 2023, 10:34:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Enfas betongblandare orkeslös

Inlägg av hawkan »

Får byta kondensatorn var tionde år eller så på min. Brukar vara att man får hjälpa den igång att snurra.
Att den fullständigt tappat orken har jag inte varit med om, den snurrar när den väl är igång.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Enfas betongblandare orkeslös

Inlägg av alexanderson »

12 uF är lite för en 500 W motor. 500 Watts motorer brukar ha mer.
Du skulle kanske bygga om den så att du har en startkondensator och en driftskondensator.
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Re: Enfas betongblandare orkeslös

Inlägg av AntiZ »

Tack för alla svar. En ny konding inköptes från Elektrokit (100:- med frakt) och nu känns den bra mycket piggare.

Huruvida 12 µF är ok för 500 watt vet jag inte, men det var det som denna kom med. SÅ den kan ju vara svagare också. Vad var normalt på 1980-talet? Det är nog då denna kondingen tillverkades, och sedan dess har den stått ute i ur och skur.

Jag har inte kört den med betong ännu, men det var iaf svårt att hålla fast den nu, så jag vädrar funktion. Men om det inte funkar så får jag väl återkomma med nya tankar. :humm:
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Enfas betongblandare orkeslös

Inlägg av alexanderson »

En enfasmotor med enbart en driftskondensator har alltid ett väldigt dåligt vridmoment vid start.
En enfasmotor med start- och driftskondensator kan ha en centrifugalomkopplare som sköter omkopplingen när motorn kommer upp i ett visst varvtal. En sådan motor kan också vara utförd med en manuell start/driftomkopplare.
Skriv svar