Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Det är detta som är lite konstigt: Den rör sig och piper när jag kopplar in den på min provbänk med 11-14 volt via labagerigatet. Men den kommer aldrig in i det läget att den piper och rör sig i bilen oavsett jag kopplat bort CAN, broms och PWM ingång. Så i bilen rör sig inte spjället någon gång. Viloläget för spjället är ca 24% öppet enligt bilen och kanske lite under 5% enligt mig, det är dess egna viloläge oavsett.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Palle500 »

Kontrollmätt både 12 Volt och jord i bilen under belastning?
Glapp i kontaktdonet eller i kablarna i närhet av donet?
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Det är i princip redan gjort. Jag tog en 12 volt/21 Watts glödlampa och anslöt till spjällhusets matning och den tändes för att sen lysa flera sekunder efter det att tändningen stängdes av, förmodligen helt rätt där med...
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Palle500 »

Ja då återstår väl endast uteslutningsmetoden med en annan spjällmodul?
Edit
Här är en som mekar med trottelmotorn
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Detta fel med att rotorn tar i spolarna har nog inte vi, puhh. Det som inte är kollat är jordkabelns potential mot karossjord, återstår.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Knäckfrågan blir: Är det fel på spjällhuset (ETM) eller beror det på en omprogrammering via Bilia?
edit: felstavning
Senast redigerad av Janson1 17 december 2023, 16:20:49, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Palle500 »

Inte helt gratis att köpa ett utbytes. Kostar 1450kr extra för att pirat lägesgivaren är monterad.
https://atech2.se/volvo/spj%C3%A4llhus/ ... relli-3379
IMG_5288.jpg
Att det beter sig olika i testbänk mot bilen borde kanske utredas först?
Labbaggregatet ger inte erforderlig inkopplingsström?
Jordfel som fanns i YT filmen? Enkelt testa att även jorda spjällhuset i testbänken.
Prova att köra det direkt från bilens batteri?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Joe »

Hallgivaren ersätter 2st kolbanepotentiometrar. Jag misstänker att styrenheten i spjället är "kalibrerad" efter dessa 2 potentiometrars skillnad vid olika lägen, därför går det inte alltid att bara byta givare rakt av.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Jag pratade precis med han som gjort omprogrammeringen och ja, den gick in, annars hade han inte tagit betalt... Min pojk hade lämnat bilen för omprogrammering men ingen tog notis om det fungerade efteråt eller ens om det skulle fungera. Lite likgiltigt inför om det kommer att hjälpa eller ej, konstigt system...
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Palle500 »

Så fungerar det på alla verkstäder. Om du beställer programmering så får du det. Beställer du byte av xeonlampa får du det.
Om du däremot lämmar in bilen (och ett kreditkort utan begränsningar) för att dom skall lösa problemet att den endast går i 50 km/h så fixar dom detta för nästan oändligt mycket pengar.
Detta beror på att "alla" vill ha ett så lågt pris som möjligt och när det gäller programladdningar så vill oftast kunden endast ha denna tjänst utförd för ett fast pris, beroende på att dom själva bytt en del som ev kräver omladdning av programvara/införlivning i befintlig bil.
Har du provat att köra spjällmodulen direkt på bilens batteri?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Palle500 »

Joe skrev:Hallgivaren ersätter 2st kolbanepotentiometrar. Jag misstänker att styrenheten i spjället är "kalibrerad" efter dessa 2 potentiometrars skillnad vid olika lägen, därför går det inte alltid att bara byta givare rakt av.
Borde inte spela roll tycker jag. Från VIDA:
"Av säkerhetsskäl har man valt att använda två lägesgivare som var för sig skickar samma signal om gasspjällets läge till styrenhet gasspjäll (ETM). Om en av lägesgivarnas signal uteblir eller är felaktig så kan styrenhet gasspjäll (ETM) beräkna gasspjällets läge med hjälp av signalen från den andra lägesgivaren. Därigenom kan fordonet framföras med bra körbarhet. Beroende på felets art kan gasspjällsystemet omkonfigurera sin mjukvara (limphome mode) och kan reagera på annorlunda sätt."
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elproblem med en Volvo V70 T5 2001

Inlägg av Janson1 »

Jag var ute en stund i dag och mätte. Vad jag kommer fram till så startar själva motorn i spjällhuset vid spänningssättning även på bilen. Det är ett visst förfarande vid felradering så ev så har vi inte lyckats radera felkoderna förut? Nu är i alla fall ECM-9190 borta... En fundering är ju om spjället skall följa gaspedalen när motorn är spänning satt men ej startad? Min pojk skall montera tillbaka spjället utan alla slangar och rör när han hittat skruvarna så provar vi starta och se om nåt blivit bättre/annorlunda.
Skriv svar