Nybörjare (riktig Nybörjare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6468
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Mindmapper »

TM-COMP skrev: 26 november 2023, 20:55:13 Hej!
Tack för alla tips! Återkommer med bättre svar (dagen efter :-) )
Mvh
Thomas

Edit: PS! Behöver köpa mig en multimeter (antar att jag behöver en för eller senare)
Vad ska jag köpa i rimlig prisklass ?
När det gäller multimeter så har jag egentligen två krav.
Den ska ha TRMS (True RMS) mätning och den ska ha minst Cat 3 helst cat 4. Ska du mäta i verkstadsmiljö kan det vara rätt stora strömmar där, då är cat 4 att rekommendera.
Auto val av mätområde är jag helst utan. Då vet jag vad jag mäter för något. Det är jag so bestämmer vad jag ska mäta. Det kan du även ställa på en autoval men det blir ett moment extra. Detta kan vara för att jag är van vid manuell inställning och att min syn är inte vad den varit. Ofta är bokstäverna i displayen som visar vad jag mäter väldigt små. Då blir de lätta att missa.

En fördel med manuell inställning är också att man tvingas tänka efter vad förväntar jag mig för resultat av mätningen. Att halka förbi med mätspetsen och bara se på siffrorna på displayen gör att man kanske inte tänker efter så mycket om mätresultatet är normalt eller avvikande. Det är ju som hela vitsen med mätningarna att ta det avgörandet.

Mätsladdar. Lägg hellre pengar på bra mätsladdar än ett dyrt instrument med dåliga mätsladdar. Spetsar som är vassa och väl isolerade, gör att du undviker kortslutningar när du mäter. Nybörjare kan förstöra mer än vad de fixar på grund av dåliga mätprobar. Klämmor för att hänga fast mätprobarna ska också vara väl isolerade.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Hobbyisten »

Nu började ju jag med att plöja igenom EFA-böckerna, mitt intresse var så stort att det var rena nöjet att läsa dem trots att jag inte gjorde alla labbar. Du kommer inte undan att du behöver kunna grundläggande ellära även för Arduino och Rpi om du vill styra saker och kunna felsöka. Bästa sättet att utvecklas är kanske att börja med enkel ellära och tillämpa det på en MCU av nåt slag efterhand. Jag har inte själv kommit så långt än. Elektronikens underbara värld, skrev Mindmapper, jag är beredd att hålla med, två av våra främsta drifter, att skapa saker samt att hjälpa andra blir tillfredsställda :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6975
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Marta »

Vill Du ha tag på Jan Soelbergs böcker så finns de här helt gratis:
https://www.ae80.dk/index.php/jostykit- ... ae-boeger/

Elektronik för Alla 1-4 lär kunna hittas på nätet. Googla.

Köp inte en dyr multimeter, det räcker gott med en enkel från Biltema. Du har noll nytta av såväl TRMS som hög noggrannhet och femtioelva siffror. Däremot är ett oscilloskop en absolut nödvändighet.
TM-COMP
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 november 2023, 12:02:12

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av TM-COMP »

Godmorgon!
Jag fick denna för strax under 600 med frakt (hoppas jag inte gjort bort mig).
https://meters.uni-trend.com/product/ut161-series/
(UNI-T UT161D)

Har börjat läsa Elektronikens grunder!
Tänker jag beställer ett Arduino -kit men ska beställa någon lättare byggsats och testa lite på!M

Är så tacksam för alla bra tips!

//Thomas
Mindmapper
Inlägg: 6468
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Mindmapper »

Ett bra köp! Har en UNI-T som jag haft över 20 år. Tror den också heter UT160. Jag använder den inte så ofta men när jag gör så har jag inte upptäckt några dumheter. Har ofta jobbets utryckningsväska i bilen så det blir den som oftast blir använd.

Det finns bra startsatser till arduino med de vanligaste komponenterna man brukar labba med. Innehåller också breadboard och labbsladdar. Breadboard kan man nästan inte få för många av. Du har massor med labbar på internet så du behöver egentligen inte någon bok för labbarna.

Följer det inte med en enhet för matningsspänning 3,3V och 5V så köp en sådan också. Den typ jag tänker på passar på breadboardet och matas från en väggvårta. Du behöver också ett bra labbaggregat.
Lycka till!
Mindmapper
Inlägg: 6468
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Mindmapper »

TM-COMP skrev: 27 november 2023, 06:57:08 Godmorgon!
Jag fick denna för strax under 600 med frakt (hoppas jag inte gjort bort mig).
https://meters.uni-trend.com/product/ut161-series/
(UNI-T UT161D)

Har börjat läsa Elektronikens grunder!
Tänker jag beställer ett Arduino -kit men ska beställa någon lättare byggsats och testa lite på!M

Är så tacksam för alla bra tips!

//Thomas
Du har inte gjort bort dig med inköpet!
Däremot kommer du att göra bort dig många gånger när du gör felmätningar od. Det är inga problem så länge man gör det på labbbänken. Det som många gör bort sig på är när man mäter ström med multimetern. Var lite uppmärksam på hur du ska koppla in instrumentet för strömmätning. Säkringar brukar gå i instrumentet så se till att du har någon reservsäkring. Köp säkringar som är avsedda för instrumentet, så blir det säkert.

Det är alla fel du gör som kommer att lära dig mycket!
BJ
Inlägg: 8425
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av BJ »

Breadboard är det som kallas för kopplingsplatta eller kopplingsdäck på svenska.
Man stoppar i komponenter och sladdar utan att behöva löda.
Till exempel sådana som finns här:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... troniklabb
https://www.electrokit.com/?s=kopplings ... ct&lang=sv
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6975
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Marta »

Det är en hyfsat bra multimeter Du köpt, men lite onödigt avancerad.
Direkt trömmätning görs ytterligt sällan. Det är en mätning som kräver att kretsen bryts upp, undantaget grovel där det mäts med strömtång.
Ta reda på vad Din multimeter klarar för spänning på områdena för spänning och resistans. Det är ett instrument med autoranging, så antagligen områdena för mV och resistans Du måste hålla reda på vad de tåler. Ofta tåler resistansområdena nätspänning, men ta inget för givet...

Gällande Arduino så framför jag delvis en åsikt, så ta det för vad det är.
Arduino är IMHO den diametrala motsatsen till kunskap. De kallar själva sina tillbehör för shields och det är just vad de är. De skärmar av användaren från alla detaljer och det är just att förstå detaljerna som är ack så viktigt för att kunna felsöka eller konstruera. En "rå" MCU är det bästa och enda sättet att lära sig hur sådana fungerar.

Men ett steg i taget. Först gidigen förståelse av grundläggande ellära och god kännedom om de grundläggande komponenterna och enkla kretsar med 100% diskreta komponenter. Det är jätteviktigt. Det är inget Du klarar av på en veckohelg. Det kräver tid och uthållighet. Försöka göra saker bortom sin förståelsegräns lär Du Dig ingenting på. När det inte fungerar måste Du förstå exakt varför för att kunna ändra så det blir ett steg närmare en bra lösning.
TM-COMP
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 november 2023, 12:02:12

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av TM-COMP »

Hej!

Hittade denna video serie!
"Beginner Electronics"


Tror den är en bra början, har och så börjat plöja igenom de böcker som ni har rekommenderat.
Tänker jag ska köpa in lite kretsar att labba med (LED, motstånd, batterihållare lite knappar mm)
Ska se om jag kan hitta någon samlingslåda med motstånd, LED mm. Breadbord och kablar har jag.

Har startat en Excel för att beräkna motstånd!

//Thomas
TM-COMP
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 november 2023, 12:02:12

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av TM-COMP »

openoregon.pressbooks.pub/electronics1 är mycket bra!
Tack för tipset!

//Thomas
TM-COMP
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 november 2023, 12:02:12

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av TM-COMP »

Hej finns det några små som stora byggsatser som man kan leka med?

Typ DIY tempmätare ute temp! (vad som helst bara man kan få löda mäta och försöka förstå)!
Finns det någon svensk leverantör som säljer sådant?

Har beställt en arduino men tänker det är mer programmering!
Vill ha något där jag får löda och plocka ihop!
Jugge
Inlägg: 719
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Jugge »

Velleman Timermodul byggsats
Kjell.com
opampen
Inlägg: 1795
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av opampen »

Här kommer några byggsatser från Electrokit med motor styrning, tänkte det kan passa ditt område:

https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... ed-dimmer/

https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... -6a-ek026/

Här finns flera byggsater för olika användningsområden du kan välja på:

https://www.electrokit.com/produkt-kate ... gsatser-2/
Mindmapper
Inlägg: 6468
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Mindmapper »

De båda PWM byggsatserna som opampen länkar till är bra. Även om de gör samma sak har de olika komponenter och olika konstruktion. Det är nyttigt att lära sig den interna funktionen av en 555. Det finns mycket att lära sig genom att förstå kretsens uppbyggnad. Att mäta på en PWM både med multimeter och oscilloskop är också nyttigt för att lära sig mätteknik. Vilka utslag ger en multimeter för AC och DC med olika inställningar på PWM.

Två mycket bra förslag, att styra både motor, LED och power LED.
Skriv svar