T: KB söker expert på åldrande lagring för arkivering

elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

T: KB söker expert på åldrande lagring för arkivering

Inlägg av elabbe »

Tips. Känns som om rätt person kan finnas här.
https://www.biblioteksbladet.se/nyheter ... t-ar-akut/
https://arbetsformedlingen.se/Platsbank ... r/28113594

"Vad är det mest akuta?

– Det kan jag inte svara på. Vi behöver processer för att samla in digitalt material för alla de format som vi pratar om, oavsett om det är VHS-kassetter, gamla rullband, hårddiskar eller 3,5-tumsdisketter så måste vi ha möjlighet att tanka ner informationen som finns på dem på ett säkert sätt. Men vilket som det är mest bråttom med, det vet inte vi. Det som är mest akut är nog tyvärr att bygga upp säkra processer och då gäller det alla olika typer av bärare – och vi har ett stort antal som hela tiden blir fler."
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: T: KB söker expert på åldrande lagring för arkivering

Inlägg av xxargs »

Frågan är om det är krut på att 'bygga processer' på mer formell nivå eller hantverket att faktiskt få ur läsbara data ur en rad olika media och kunna smida till nya läsare när man går bet med de befintliga. Att signalförbättra dassiga signaler och modulationer ser jag som den intressanta och utmanande delen i det hela... att hantera media som håller på att omvandla magnetlagret till en smet och man har exakt en enda läs-chans eller där bärarbandet håller på att krympa ihop i 'vinäger-syndromet' är dock inte lika kul (ett problem också på filmsidan med acetabaserade bärfilmer)... har några QIC-80 kassetter där bandet som drivit runt det hela har omvandlats till något som liknar halvsmält asfalt smetad över rullen och dessvärre inte var tillbakaspolad utan någonstans mitt på - jäkla polyuretan-blandningar som sönderfaller med kemisk klocka... ...och andra där bandet som drar runt rullarna har blivit lika dragstark som överkokt spagetti... det är typ bara 3M-kassetterna som verkar oskadade...
Skriv svar