Tips: Värmekamera på ClasOlle

Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av hawkan »

Det var faktiskt en komponent på andra sidan som blev varm. När jag vände på kortet blev det mycket klarare och man såg klart de tre komponenter som var varma.
Skärpan börjar försvinna vid 3-4 cm ifrån. Det är lite svårt, det är inte så skarpa kanter som för vanligt ljus.
Jag tog en mejsel och försökte leta mej fram. Mejseln är svart och det går lätt att följa och man letar sej fram med spetsen, det funkar bra.
2023-10-07-14-26-19[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av MadModder »

Bilder från min Vevor-kamera.
Den här fick mig att fundera lite faktiskt.
Det är ett hörn i mitt sovrum.
Vänster vägg är yttervägg med fönstret till vänster (har friskluftsventilen öppen).
Högra är vägg mot grannen. Har inte noterat på ritningarna att där finns värmerör? Får ta och kolla det. Det måste ju vara något sånt.
231007181349.jpg


Här är en sån powerline adapter bakom tevebänken. Varm och go.
231007181608.jpg


På andra sidan väggen där står kylskåpet. :D
Det värmer på bra.
Nu blev det lite knas med den röda markören då den tyckte att adaptern var bra att visa.
Men varma väggbiten är ca 26° den också.
231007181843.jpg

Har noterat att kanterna visar ca en grad varmare, så när temperaturskalan är liten syns en ljus vinjett.
Undrar vad det beror på. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av bearing »

hawkan skrev: 2 oktober 2023, 23:14:40 Men appen tja.
Jag hittade en annan app, som finns på Google play:

P2 Pro
https://play.google.com/store/apps/deta ... nse.p2plus

P2 Pro är gjord för ett annat värmekamerahuvud, men för mig fungerade P2 Pro även för "vår" NF-586S. Kanske är protokollet standardiserat, men det tror inte jag, utan jag tror att det är så att alla kopierar varandra i Kina, vilket gör att alla märken blir kompatibla med varandra...

Denna app verkar bättre, men hann bara testa i några minuter nu på flickvännens telefon. Testa gärna och se vad du tycker. I P2 Pro kunde man se den vanliga kamerans bild samtidigt som värmekamerans. Och det verkar som att man verkligen kunde låsa temperaturskalan, och knappa in övre och undre gräns för skalan.
MadModder skrev: 7 oktober 2023, 18:35:58 Har noterat att kanterna visar ca en grad varmare, så när temperaturskalan är liten syns en ljus vinjett.
Undrar vad det beror på. :humm:
Tyckte mig se samma med min, när jag tittade på en stor yta med samma temperatur. Men på min minns jag det som att det blev en mörkare vinjett. Kanske kompenserar din för detta i mjukvaran? Men överkompenserar?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av hawkan »

P2 Pro var ett lyft, den fungerar bättre. Sedan har den två lägen, en advanced och en vanlig som var dumt att behöva växla mellan. Men buggarna är borta, mer polerad och fungerar. Jag har redan gett upp den andra. Det jag undrar är hur du alls hittade den appen, det är inte alls uppenbart att den ska funka till denna värmekameran.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av bearing »

Haha, kul att den fungerar bra!

Jag hittade appen av en tillfällighet när jag letade efter liknande produkter i förhoppningen att de kanske skulle ha specat vilken USB-standard som krävs i telefonen. Just det om USB-standard hittade jag inte. Men jag upptäckte att produktinformationen för värmekamerahuvuden med upplösningen 256 x 192 i flera fall var nästan identisk. Bara höljet verkade skilja märkena åt. Och när ett av de här konkurrerande märkena hade en länk till en app på Google play, testade jag att ladda hem den, och den fungerade även för "vår".

Jag har gjort en del arbetsresor till Kina, och förstått att där kopierar man allt. Så fort någon får tag i källkod, schema, layout mm, till något, så laddas det upp på en server som alla har tillgång till. Som sedan kopieras rakt av, eller med mindre ändringar. Något sådant ligger säkert bakom "kompatibiliteten" även i det här fallet. Kanske har något företag i västvärlden ursprungligen utvecklat en liknande värmekamera. Och sen kom det 10 kopior till försäljning från Kina. Kanske är jag onödigt cynisk här, det kan ju varit ett företag från Kina som ursprungligen utvecklade produkten. Men hur det än gick till från början verkar det nu finnas en mängd nästan identiska produkter som säljs under olika märken. Som är så lika att de till och med fungerar med appar från konkurrenterna.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

Nu, med kallare yttertemp, så plockade jag fram Classe mätaren igen.
Två bilder. En på altandörren med uppenbart dåliga tätlister på ena sidan.
Bilden visar ca halva dörren, den del som är träklädd och en bit av fönstret ovanför.
Den kalla sidan är där vred och lås sitter. Notera att denna dörr under en längre tid
kärvade mot karmen/tröskeln längst ner, så hela dörren kan mycket ha slagit sig lite...
IMG 0014.jpg
Det är i alla fall lätt att se vad som är utgående värme från pannan till radiatorerna...
IMG 0015.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av bearing »

Hur kan man räkna ut hur mycket värme som tas upp av en yta som avviker från inomhustemperaturen?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

Det är inte bara ytan, det drar genom springan.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av bearing »

Det kan jag tänka mig. Jag har också några sådana ställen där det drar.

Men jag har också väggar som är 15 grader, och andra väggar som är 19 grader. Hade varit intressant om man kunde räkna ut ungefär hur mycket värme som försvinner ur respektive vägg baserat på temperaturskillnaden mot rumstemperaturen.

Har letat efter formler, men det som dykt upp har varit baserat på temperaturskillnaden genom väggen (inne - ute) samt värmeresistansen. Men jag vet inte värmeresistansen i väggarna. Dock skulle jag kunna räkna ut den för respektive vägg om jag kunde räkna ut hur mycket effekt som går ut genom väggen.
Skriv svar