Pelletskamin problem
Pelletskamin problem
Hej,
Jag har problem med min pelletskamin som beter sig lite lustigt efter att den stått avstängd någon månad under sommaren med strömmen ur.
Den har några år på nacken och jag bytte en svullen vanlig elektrolytkondensator för ett par år sedan.
Nu börjar det spöka med andra problem som gör att den inte går vidare i programmet som den ska.. och jag funderar på om det kan vara dags att byta de tre SMD elektrolyterna också. Men det är en chansning.
Är detta något som är troligt, värt att chansa att byta dessa?
Kortet är från 2003-2005 nånstans
Men jag är inte helt säker på vad jag ska beställa för något baserat på märkningen. (tips om bra leverantör tas gärna också emot
De är ca 4mm i diameter.
Två är markerade:
21
10
16V
Skulle gissa på 10uF 16V?
Den tredje är markerad:
202
2R2
50F
Osäker på denna kanske en 2,2uF ?
Jag har problem med min pelletskamin som beter sig lite lustigt efter att den stått avstängd någon månad under sommaren med strömmen ur.
Den har några år på nacken och jag bytte en svullen vanlig elektrolytkondensator för ett par år sedan.
Nu börjar det spöka med andra problem som gör att den inte går vidare i programmet som den ska.. och jag funderar på om det kan vara dags att byta de tre SMD elektrolyterna också. Men det är en chansning.
Är detta något som är troligt, värt att chansa att byta dessa?
Kortet är från 2003-2005 nånstans
Men jag är inte helt säker på vad jag ska beställa för något baserat på märkningen. (tips om bra leverantör tas gärna också emot
De är ca 4mm i diameter.
Två är markerade:
21
10
16V
Skulle gissa på 10uF 16V?
Den tredje är markerad:
202
2R2
50F
Osäker på denna kanske en 2,2uF ?
Re: Pelletskamin problem
Jag fick en pelletskamin för några år sen där åskan hade lekt lite, jag orkade inte mäta upp kretsarna utan bytte alla halvledare och elektrolytkondingar då allt bara blev en skitsumma sammantaget och sen dess har den funkat. Inte svar på din fråga utan bara ett konstaterande, ibland orkar man bara inte felsöka.
Jag kan tänka mig att ge mig på ett byte av elektrolyterna här, är det transistorerna jag bör satsa på också eller även IC och resistorer hur gjorde du?
Jag gör nog inget med de ytmonterade komponenterna här dock.
Jag gör nog inget med de ytmonterade komponenterna här dock.
Jag bytte rubbet av halvledare, ic-kretsar, transistorer och dioder samt elektrolyterna då kaminen är av en tidig modell och allt är hålmonterat och jag har tennsug, det var det enklaste tyckte jag, jag vill minnas att kretsarna gick på runt 150 spänn allt som allt hos Elektrokit så för den summan tyckte jag inte felsökning var aktuellt utan körde "byt rubbet och få igång skiten".
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
TS kort är 95% ytmonterat så råd om byte som på ett hålmonterat kort passar ju inte riktigt in..
Swech
Swech
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vad är det som ser bränt ut på din bild?
Har kontakten bränt ihop?
Swech
Har kontakten bränt ihop?
Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är en svart plastbit som "nycklar" in i en skåra i kortet så det inte går att vända kortet på fel håll.
Kortet är en del av timer/klockfunktion med eget batteri för minne gissar jag. Har testat att köra utan kortet och det gör ingen skillnad.
Kortet är en del av timer/klockfunktion med eget batteri för minne gissar jag. Har testat att köra utan kortet och det gör ingen skillnad.