Limstift på byggplattan, varför?

Allt som rör 3D-skrivare.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Limstift på byggplattan, varför?

Inlägg av Sloow »

Jag ser många guider om hur man ska behandla byggplattan på sin 3d-skrivare med limstift. Men vissa använder det för att förbättra utskriftens fäste, och andra använder det för att minska fästet?

Finns det någon som vet varför man använder lim på byggplattan? Ger det bättre eller sämre fäste?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Limstift på byggplattan, varför?

Inlägg av tecno »

Beror på....

Vilken typ av byggyta
Vilket filament

Finns en hel del skrivet om detta på nätet.
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Limstift på byggplattan, varför?

Inlägg av Wihelm »

På PEI yta har man lim för att PETG skall släppa lättare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Limstift på byggplattan, varför?

Inlägg av Marta »

Limstift har jag aldrig provat, kanske skulle vara värt att göra. Min skrivare har glasplatta och t.ex. en elektronikbox av PLA sitter oftast så gårt att det är väldigt besvärligt att få loss den. Ytan mot plattan blir också oftast ful med ett grått mönster. Vilken typ av limstift skall det i så fall vara? Skall den tas loss varm eller kall?
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Limstift på byggplattan, varför?

Inlägg av Prins Valiant »

Jag använder Kjell och Companies limstift, vet ej om det är sämre eller bättre än andra. Men uppfattar att PLA-utskrifter som vill lossa sitter bättre fast på min glasskiva. Limmet klibbar bättre vid värme. När fästplattan svalnat blir det mycket lätt att lossa utskriften. En liten lätt knackning i sidan.
Jag vet inte om jag gör rätt, men det går långa intervaller mellan att jag tvättar fästplattan och lägger på nytt limstift.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Limstift på byggplattan, varför?

Inlägg av hawkan »

Har för mej det var för att PLAt skulle sitta bättre.
Men det är också för att det ska släppa från glaset. Kommer ihåg hur det till slut gick flisor ur glaset när man lossade nån hårt sittande del. Det var tider det.
Om man vill slippa allt det där köper man ett glasbädd från nån 3d-skrivartillverkare. T ex den här https://www.amazon.se/Creality-glass%C3 ... B08BFDTMTQ men det finns många, många fler och de funkar säkert minst lika bra. Sitter bra, ger plana utskrifter och lossar av sej själv när det svalnar. Kommer inte ihåg senast jag hade den typen av problem. Fast jag använder alltid en flotte, kanske det snarare det är det som fixar det.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Limstift på byggplattan, varför?

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har just en sådan glasskiva och som hakan beskriver, en mycket prisvärd investering och snabb leverans. Vid ABS fick jag problem med fästet och provade att ha lite limstift på den. Men som sagt, lägger på nytt mycket sällan. Kör mest med PLA, där allt fungerar bra tillsammans. Skulle det sitta fast, vänta tills det svalnat med denna glasplatta.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Limstift på byggplattan, varför?

Inlägg av Glenn »

Jag har också silikatglasbädd, jag tycker inte limstift hjälper ett dugg, ibland testar jag med plastcitron, men det ger inte heller så mycket.

Att få loss utskrifterna från glaset kämpade jag mycket med i början och höll på att bli tokig, innan jag insåg att den bara behöver kallna så är den jättelätt att knäcka loss sen.


Håller man glaset rent får man ju riktigt fin yta också. Jag gör ren min med isopropanol och ibland med rakbladsskrapa.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Limstift på byggplattan, varför?

Inlägg av tecno »

Pöjkar, testa 3DLAC men kom ihåg att spraya utanför skrivaren!
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 539
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Limstift på byggplattan, varför?

Inlägg av Repaterion »

Kan skriva under på 3Dlac med, luktar som hårspray... :humm:
Kör PETG/PLA/PLA+ på Ender3V2 beddens svarta sida utan problem med den sprayen.
Utskrifterna släpper bra även varma/ljumna för min del.

Att man har lim, hårspray eller annat är ju både för att få mindra vridning, sitta bättre(varm) och att lägga ett "offerlager" mellan plattan som skall släppa före glaset eller ytan på bedden.
PETG kan som sagt slita bitar ur glas om man har otur...
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Limstift på byggplattan, varför?

Inlägg av ToPNoTCH »

Prins Valiant skrev: 17 juli 2023, 11:01:38 Jag har just en sådan glasskiva och som hakan beskriver, en mycket prisvärd investering och snabb leverans. Vid ABS fick jag problem med fästet och provade att ha lite limstift på den. Men som sagt, lägger på nytt mycket sällan. Kör mest med PLA, där allt fungerar bra tillsammans. Skulle det sitta fast, vänta tills det svalnat med denna glasplatta.
Låter inte så genomtänkt att ha limstift på en platta med microporer.
Dom lär ju sättas igen.
Skriv svar