Växthusbevattning

Berätta om dina pågående projekt.
J3rp4
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 juli 2021, 18:37:24

Växthusbevattning

Inlägg av J3rp4 »

Vi skaffade växthus i juni och visste vi skulle åka bort. Var då tvungen att hitta på något bevattningssystem. Visst kan man köpa, men det är ju roligare att göra något eget.

Så jag inhandlade:
Jula - Solpanel
Biltema - "gräsklipparbatteri" 30ah, impellerpump 12v
Amazon/Pchbutik/Electrokit/Kjell/ClasO - arduino nano, breadboard, kablar, relä, diodrar, wago, step down och allt annat konstigt som hamnade i varukorgen. (kan erkänna att det var några saker jag inte visste vad det var jag hade beställt), dropbevattningskit för 50 enheter...
Samt lite 3D-printade wagohållare.


DEL 1 – Impellerpump och helt offgrid.

Växthuset kom på plats och en liten bod nere vid sjön flyttades upp till gården. Den målades och en solpanel fick sitta på väggen utan lutning. In till en huvudströmbrytare och till en PWM, då det bara är så lite saker som ska drivas kändes det ok, har bättre saker i husbilen.
img11.jpg
På utsidan har vi en 200L vattentunna och samlar upp vatten från det lilla taket som mäter 1,5x1m. Ner i hängränna till en tratt med nät till ett avloppsrör ner i tunnan.
Utanför skruvade jag fast motorn och satt fast gardenakopplingar på båda sidor, med slang ner i tunnan och andra sidan in i växthuset.
img7.jpg
Jag använde mig av denna setup: https://arduinogetstarted.com/tutorials ... t=cmp-true

Sen var det slangarna, vi skulle inte ha dropp utan bara spruta 2ggr/dag. Vi höll på i 3-4 dagar utan att lyckas bra. Ibland sprutade det som fan, ibland droppade det.
Vi har 6st pallkragar så i början var det bra sprutt och på slutet kom ingenting. Gjorde då en loop på hela slangen med några utstick, det blev bättre men inte bra.
Så då satt jag in en Y-koppling -> grova slangar fram till varsin sida av huset och sen fördelade. Ytterligare något bättre men inte bra. Drog då bort droppmunstyckena så det blev som bara en slang. Nu började det hända saker.
Men så märkte vi att det var blött i jorden hela tiden. Det visade sig att pumpen sög upp vatten och skyfflade vidare vattnet och då pumpen satt högre än pallkragarna var det bara att rinna ner.
Sänkte pumpen men det blev ändå inte bra. Våra växter ville ha mer vatten, och början på sommaren var det varmt som satan.
img8.jpg
Jag ville även ha en indikation över hur mycket vatten det var i tunnan så jag skaffade några BC547, motstånd och diodrar. Från jobbet tog jag en CAT-kabel och tog varje par som nivågivare.
img6.jpg

DEL 2 – Vattenslang och mindre offgrid
Då vi inte fick bra tryck med pumpen så stoppade vi i vattenslangen, även om vi inte ville att vattnet skulle vara på nere i källaren som i sin tur går till utkastet. Men växthuset först.
Nu fick vi bättre tryck och rätt mängd vatten, men det var fortfarande för varmt och min fru ville ha bevattning 2ggr/dygn. Koden jag hade kunde jag bara sätta på vattnet ett klockslag och stänga av ett annat klockslag. Använde då en RTC (DS3231).

DEL 3 – flera små kretskort
Så jag började leta lite mer och hittade på en fördröjningsrelä med typ 38 program visade det sig.
Här gjorde jag så att den gick i 10 minuter och var avstängt i 11t och 50min samt hur många gånger det skulle repeteras.
img10.jpg
Nu började det ordna upp sig riktigt bra och denna setup körde vi hela semestern vilket fungerade bra.
Men hur gjorde jag med vattenslangen då? Jo, en magnetventil från Kjell. En hundring typ. Samma pryl kan du köpa på campingbutiker för 800kr. Vet av erfarenhet då jag behövde byta samma ventil i husbilen. Kjell hjälpte mig även den gången.

Just nu är nivågivaren bortplockad och den lyser grönt om det finns ström och lyser blått när magnetventilen är öppen.
img5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av J3rp4 22 augusti 2023, 11:57:01, redigerad totalt 1 gång.
J3rp4
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 juli 2021, 18:37:24

Re: Växthusbevattning

Inlägg av J3rp4 »

Så, hur har jag pillat ihop allt då?
Köpte en låda på Clas olsson som skulle ha stöd för en DIN-skena, men Kjells korta skena passade inte så jag fick borra och klippa. Ja, jag fick dit den men mina 3D-printade DIN-prylar fick jag inte till. Så jag la i en skiva och skruvade fasst allt.
img4.jpg
Från 12v-batteriet går jag in till höger i nederkant upp till en step down, till 5v vidare till bredboard.
Använder en arduino nano och en RTC (ovanför nano) med batteri och den har fungerat riktigt bra.
Vidare till ett 5v relä på vänsterkanten och ner till motorn, som sen blev en magnetventil. Men funktionen är densamma.

Wago-klämmorna har jag haft till nivågivarna. Fäste till dessa printade jag själv med hjälp av denna. https://www.thingiverse.com/thing:4613604

Översta vänstra hörnet på boarden är nivån.
De färgglada trådarna gick till respektive nivå och lampa. Ut ur lådan använde jag en CAT-cabel.

Allt eftersom tog jag bort lite i lådan så som sockerbitarna och satt i en kabel till arduinon så jag slapp skruva upp varje gång jag ville koda något.

Inne i skrubben sitter reläet från videon. Lite dammskydd i en skruvlåda.
img10.jpg
På baksidan sitter det även här en step down.
img9.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av J3rp4 22 augusti 2023, 12:16:58, redigerad totalt 1 gång.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Växthusbevattning

Inlägg av Prins Valiant »

Kan detta prismässigt konkurrera med en komplett anläggning för 1699kr med allt utom vattentunnan. Inkl 24 munstycken?
Men visst, det är ett nöje att lyckas själv.
J3rp4
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 juli 2021, 18:37:24

Re: Växthusbevattning

Inlägg av J3rp4 »

Prins Valiant skrev: 22 augusti 2023, 12:12:50 Kan detta prismässigt konkurrera med en komplett anläggning för 1699kr med allt utom vattentunnan. Inkl 24 munstycken?
Men visst, det är ett nöje att lyckas själv.
Vilken anläggning syftar du på 1699kr?

Solpanelen 1000kr, den är jag ju tvungen att ha, ström finns inte.
Batteriet, skulle kunna låna från ATV-vagnen.
relä 50kr
fördröjningsrelä 109kr
arduino nano, 3st för 180kr
55m slang och 340 delar (har nog bara anv 10m) 330kr
Totalt ca 1639kr, alla priser fr amazon

Svårt då jag oftast har köpt flerpack osv.

Nu kan jag bygga ut hur jag vill, bestämma allt osv.
Det var även ett projekt förra sommaren men hann inte då.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Växthusbevattning

Inlägg av Prins Valiant »

Jag syftar på droppbevattningssystem GreenLine Solcell EcoAqua 24 hos Granngården, som såldes under annat namn tidigare. Har själv en sådan i drift, andra säsongen. Säljs även under namnet Irrigatia, vilket är den faktiska tillverkaren.
Går säkerligen att hitta något billigare på andra ställen.
pfyra
Inlägg: 348
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Växthusbevattning

Inlägg av pfyra »

Nivågivarna, är det 4 par på olika nivåer i tunnan som du kollar om det finns kontakt mellan? Ärgar inte de ganska snart i så fall?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30022
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Växthusbevattning

Inlägg av MadModder »

Om vatten kan passera genom pumpen när den är avstängd kommer det alltid rinna vatten ur tunnan så länge vattennivån i den är högre än där det vattnas.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Växthusbevattning

Inlägg av Prins Valiant »

Irrigatia har löst problemet med "häverten" med en backventil ut mot fria luften på högsta punkten där även pumpen är placerad, så att när pumpen stannar kommer luft in i systemet för att stoppa hävertverkan.
Backventilen är placerad på pumpens trycksida.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Växthusbevattning

Inlägg av Zhorts »

Alltid intressant att se hur många olika lösningar man kan hitta på detta problem! Själv tog jag en spolarvätsketank från Biltema (med inbyggd pump), men så är det ju bara 4-5 blommor i fönstret som ska vattnas också.

Nu ska det spekuleras... men borde man inte kunna utnyttja häverteffekten istället för att hindra den? Att använda pumpen för att få igång flödet, därefter stoppa (frihjula) pumpen och låta vattnet flöda som det vill, och sen ha en magnetventil som stopp när man är nöjd? Kanske får ha en flödesmätare då också för att kunna se att vattnet rör sig av sig självt och hur mycket man fått ut, och om behov föreligger (dåligt med vatten i tanken?) hjälpa till med pumpen. Borde ju spara energi. Men det löser inte problemet med otillräckligt tryck. Och det problemet är väl mestadels ett problem med alltför variabelt tryck - man kan ju anpassa utloppet och bevattningstiden, bara man kan vara säker på att få samma resultat varje dag, oavsett hur full tunnan är.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Växthusbevattning

Inlägg av Repen »

Istället för magnetventil så sätt ett T på högsta punkten på slangen och led upp den så högt att pumpen inte kan pumpa ut uppåt, och kör pumpen till du har fått ut rätt mängd , då töms slangen då du inte får nån häverteffekt.
Jag förmodar att du använder en fontänpump, och då är trycket för lågt för att en magnetventil ska funka.
Skriv svar