Funktionsgenerator

gs455
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 oktober 2008, 20:09:51
Ort: Härnösand

Funktionsgenerator

Inlägg av gs455 »

Nån som har en HP/Agilent 8656B, 8657 till salu, eller nåt annat
märke kan vara intressant också.
Tänkte prova på lite FM Radio Alignment. 8)
Budget 6-7 kkr

/ B-O
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av SM4UKE »

Om man ska vara lite besserwisseraktig - det där är inga funktionsgeneratorer utan signalgeneratorer.

Sedan är de att betrakta som väldigt overkill för att trimma radioapparater med. Nu framgår det inte vilket frekvensområde det gäller men för allmän radioservice klarar man sig med mycket enkla generatorer.
Givetvis är det en fördel om generatorn har FM-modulering för att serva FM-apparater men många gånger klarar man sig faktiskt utan det. T ex för att trimma HF och MF-steg. Detektor trimmas med fördel med svepgenerator.

Exempel på generatorer kan vara HP 606 A/B som klarar upp till ca 65 MHz. HP 608 (finns några varianter) som går mellan ca 10 - 450 MHz. Ingen av dessa har FM-modulering.
Finns massor med modeller från Marconi. Här är det billiga grejer som kan hittas på amatörradioloppis mm. Hade tidigare en Marconi som betingade hela 50 kr i inköp. Man kan också hitta gamla Philips.
Gemensamt för dessa är att de ofta är rörbestyckade och både stora och tunga i varierande grad. "Analog" inställning och driver ofta en aning i frekvens innan de är uppvärmda.
HP 8640B är en generator som kan vara antingen kalas eller katastrof. Generatorn i sig är en höjdare, klarar stort frekvensområde med AM/FM-modulering och kan låsas på frekvensen så den blir lika
stabil som en syntesgenerator + inbyggd frekvensräknare. Men den har en massa svagheter... typ mekaniska problem, komponenter som är i stort sett omöjliga att få tag i. Kolla på nätet. Problemen är
främst åldersrelaterade, en apparat som tillverkades under 70-80-talet. Men prestandamässigt enastående för radio - än i dag. T ex väldigt lågt fasbrus vilket iofs är ganska ointressant för ordinär
radiotrimning.

Tänker att de som yrkesmässigt servat radio har aldrig använt så avancerade generatorer som 8656B och liknande. Även begpriserna känns saftiga med tanke på att syftet verkar vara att "prova på". Köps något
mer budgetaktigt förloras inget om man antingen vill satsa mer efter att ha prövat på alternativt inte känner att det var något alls att satsa på. Kan med fördel säljas igen på någon loppis/tradera eller likande, i
värsta fall hamna på återvinningen utan större ångest.
gs455
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 oktober 2008, 20:09:51
Ort: Härnösand

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av gs455 »

Hej,
Tack för svar och rekommendationer.

Jag är nybörjare på detta område och har väl använt Youtube som informationskanal hur man gör och där ser man ofta dessa signalgeneratorer användas.
Tycker att det ser "enklare" ut att använda dessa, kanske..
Jag håller på att renovera en gammal reciever åt en kompis och har problem med radiodelen där och saknar som sagt utrustning.
Har sökt på Ebay och hittar ju lite olika modeller där men ofta från USA och då är det kanske problem med nätspänningen och priserna blir ju
som sagt hög innan dom är hemma och kanske skadade i frakten också.

Jag har faktiskt beställt en liten spektrumanalysator TinySA Ultra med signal ut som också har FM-modulering samt att man med tillräckliga dämpsatser
verkar kunna använda den som en signal tracer. Man borde ju också kunna testa RF fjärrkontroller med den om dom funkar.
https://www.tinysa.org/wiki/
Vad tror du om den?

/ B-O
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av TomasL »

När man justerar in MFen på en FM-radio brukar man väl använda en svepgenerator har jag för mig.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av MiaM »

Antar att t.ex. Youtubers som sysslar med sånt har samlat på sig instrument under årens lopp som kanske är overkill för detta men som de har användning för till annat, eller så kanske de gjort ett fynd. Jag har just en sån 8656/8657 (minns inte vilken, den som går till 1040MHz) som jag fyndade för kanske 25 år sen på en surplusauktion som enbart skulle ha innehållit datorer men något enstaka mätinstrument kom med i alla fall varpå jag lyckades få den för under en tusenlapp. Jag har väldigt sällan användning för den, men den är å andra sidan riktigt trevlig att ha. Eftersom jag inte har nån spektrumanalysator så har jag inget annat sätt att rimlighetskontrollera en signalgenerator än att provlyssna med nån radio, och då känns det på nåt sätt tryggare att ha nåt som var svindyrt en gång i tiden.

Ett tips ifall du skaffar en sån eller nåt liknande är att den har RIFA-kondingar som riskerar att explodera.

Min erfarenhet är också att ifall jag ansluter den inbyggda kristallugnens 10MHz-utgång till instrumentets generella 10MMz-ingång (som jag bara gissat att man ska göra, tror inte det gick att googla manualer då jag skaffade den) så blir frekvensen avsevärt mer fel än om man kör utan ugnen. Antagligen för att tidigare ägare inte använt ugnen och den lär inte ha ingått i kalibreringsprocedur.

För att göra rimlighetskoll på frekvens så kan man ställa generatorn på samma frekvens som en känd korrekt radiosändare och mixa signalerna och se vilken inställning på generatorn som verkar ge det resultat som är väntat då båda har exakt samma frekvens.

Synd att det är rackarns långt mellan mig och Härnösand, annars så tror jag att jag har nån antik rörbaserad burk som kan duga. Minns inte om det är Philips eller kanske Nordmende eller nåt annat. Har en hel klase burkar från en f.d. radio-tv-verkstad. De har väl dock inte kalibrerats sen de var nya.

Annars så är ju kända radiosändningar vettiga för vissa typer av kalibreringar och mätningar, t.ex. kalibrering av frekvensvisning osv lär ge bättre resultat om du använder Sveriges Radios FM-sändningar än eget mätinstrument om du inte har särdeles exakt referensklocka, antar jag.

(För radio så vill man väl dock faktiskt ha signal med egenvald modulation för att t.ex. justera MF-filter. För analog TV så var signalen väldigt lik oavsett innehåll och det gick bra att justera MF-filter enbart genom att titta på bilden, detta gällde speciellt för MF i analoga satellit-TV-mottagare)
gs455
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 oktober 2008, 20:09:51
Ort: Härnösand

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av gs455 »

Tackar för bra info!

Får se hur det funkar med TinySA Ultra när den dyker upp.

/ B-O
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av pi314 »

Jag har just sneglat lite på TinySA Ultra som ett hjälpmedel för att identifiera och lokalisera några skumma källor till störningar som jag har i min omgivning. Berätta gärna om ditt intryck av den.

Om man ska hålla på med FM-radio så varierar väl vad man kan göra rätt mycket, beroende på årgång på radion.

För länge, länge sedan så hade en FM-radio alla möjliga trimmöjligheter. Det var inte ovanligt med tre kretsar i HF-delen, 3-4 kretsar i 10,7 MHz MF-delen och 1-2 kretsar i diskriminatorn (FM-detektorn) som skulle trimmas. Den senaste helst med svepgenerator och oscilloskop.

I vår tid, när en FM-radio i stort sett består av en ytmonterad krets, vad är det man trimmar då?

https://3dpart.se/en/products/fm-radio- ... e-kitt-diy

Kanske vore det ett kul projekt att knåpa ihop en sådan där liten FM-radio för 79:- som länkas till ovan? Eller någonting liknande.

/Pi
gs455
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 oktober 2008, 20:09:51
Ort: Härnösand

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av gs455 »

Hehe, ja det kan inte bli mycket trimning på den.

Jag har som sagt aldrig trimmat in en radio så det här blir
intressant och se vad jag får till.

Återkommer med en amatörs recension när jag har provat TinySA Ultra.

/ B-O
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Funktionsgenerator

Inlägg av MiaM »

Det absolut billigaste budgetalternativet för spektrumanalysator är väl å andra sidan en USB-sticka för att ta emot DVB-T-sändningar, om jag minns rätt?

Angående trimningar så antar jag att det var hyggliga skillnader mellan olika tillverkare.

Förr så var det väl så att mottagare för Nordamerika hade kanske hygglig selektivitet, medan mottagare för Europa hade god känslighet.
Skriv svar