"Hacka" Husqvarna Automower?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

"Hacka" Husqvarna Automower?

Inlägg av bearing »

Jag har en Husqvarna Automower 308 där batteriet fick väldigt dålig kapacitet (ca 600mAh). Jag hade några lösa celler (NCR18650B) liggande (3400mAh) som jag bytte till. Första cykeln använde klipparen 2600mAh och var ute och klippte i mer än 2,5 timmar (manuellt läge). Men följande cykler (auto-läge) har den inte laddat till mer än 1200mAh, och återvänder till laddstationen när 300mAh återstår, vilket innebär att den inte utnyttjar mer än knappt 900mAh av 3400mAh för klippning. Detta kanske inte hade varit så stort problem om den hade laddat snabbt innan den åkte ut igen. Men batteriet laddas från 70% till 95%, vilket betyder att laddströmmen ganska omgående avtar. De första procenten laddar den med 1400mA, men sedan avtar det till att i mycket lång tid ligga på 600mA ner till 300mA. Det gör att det tar lång tid att ladda jämfört med om den hade laddat från tex 40% till 65% med konstant 1400mA.

Den information jag hittat är att klipparen laddar tills laddströmmen sjunker under 300mA. Och klipper tills laddnivån är 300mAh eller batterispänningen sjunker under 17,7V eller 3,54V/cell.

Det var nog ett misstag att välja NCR18650B. De har en annan kemi och urladdningskurva än original celler. Mer än hälften av energin finns kvar under 3,54V/cell. Nu undrar jag om det skulle gå att justera några konstanter i programmet i klipparen för att utnyttja batteriet bättre? Det sitter en USB-port på klipparen för uppdatering av programmet. Men denna är bara till för att återförsäljare ska kunna uppdatera programmet, enligt Husqvarna.

Finns det någon som lyckats "hacka" programmet till Automower 305, 308 och liknande, där man skulle kunna justera de spänningar och strömmar som används för avslut av laddning och avslut av klippning?