Teoretisk hjälp om OP förstärkare..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bara_hence
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:04:41
Ort: Bollnäs

Teoretisk hjälp om OP förstärkare..

Inlägg av bara_hence »

Skulle vilja ha en länk eller någon som kan förklara matematiskt Uut för integrator och derivator krets med en OP har hittat info på internet hur man ställer upp kirchoffslag för dessa OP kretsar men sen har de bara skrivit svaret och hur mycket jag än förenklar och flyttar runt algebraiskt så kommer jag inte dit... Tråkigt problem kanske men vill förstå detta fullständigt jag.. Inte bara lära mig att det är på ett sätt...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Beroende på koppling blir överföringskaraktiska (A = Uut/Uin) olika. För intregator respektive derivator får man lägga in frekvensberoende impedanser t.ex Zc = 1/jwc. Sen om du vill ha belopp tar man det från överföringsformlen och brytfrekvensen tas vanligen vid beloppet = -3dB = 0,5.

Svårt att förklara. Finns bra böcker för sånt här t.ex Analog elektronik av Bengt Molin.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Man brukar betrakta op:en som ideal i de fall man använder dem som integrator tex. Så problemet för en integrator kan ses som:

I = dQ / dt

U = Q/C

Q är då Q = int ( I ) dt

Således är

U = 1/C * int (I) dt

Eftersom op:en är ideal så kommer alltså all ström man skickar in hamna i kondensatorn. Op:ens utgång reflekterar egentligen bara spänningen över kondensatorn.
Skriv svar