Inst win10 utan MS konto?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5817
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Inst win10 utan MS konto?

Inlägg av rvl »

sodjan skrev: 8 maj 2023, 23:21:37 OK. det får bli nästa problem, just nu kan jag inte få maskinen att boota från USB.
Den hittar SSD och CD/DVD som bootkälla, men inte USB. En ASUS BH59J, 2.4 GHz i3...
Captain Obvious har antagligen kollat biosinställningarna för USB-boot, eller hur? Jag hade problem med en hp laptop att samarbeta med en USB-sticka. Tror jag fick den att boota EN gång, men senare var stickan "osynlig" i den datorn. Så ett tips om inte annat hjälper kan vara att byta till ny USB sticka!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Inst win10 utan MS konto?

Inlägg av Glenn »

Finns ju flera olika sätt att boota från USB också, vissa bios supportar bara några av sätten och om då stickan är gjord på fel sätt funkar det inte fast den kan funka i annan maskin med annat bios.

Länge sen jag råkade ut för just det dock, moderna bios brukar ha mer stöd.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Inst win10 utan MS konto?

Inlägg av MadModder »

Glenn skrev: 9 maj 2023, 08:50:34 Är den uppdaterad och omstartad nyligen ? :) ..för det gick bra för mej med innan det kom nån uppdatering och ställde till.
Det bör den vara. Den startas och stängs av dagligen, och automatiska uppdateringar är på. Men den kanske inte fått aktuell uppdatering än. De kör ju nån form av rullande schema.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Inst win10 utan MS konto?

Inlägg av mrfrenzy »

Gå in på inställningar, system, aviseringar, bläddra längst ned till "ytterligare inställningar" och avmarkera dessa tre rutor:
windows 11 fråga inte om microsoft konto.png
Efter det kommer inga fler uppmaningar om att skaffa Microsoft-konto.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Inst win10 utan MS konto?

Inlägg av MiaM »

Efter att ha installerat uppdaterad drivrutin till mitt AMD grafikkort i speldatorn så beslutade sig Windows 10 för att tjata om att jag borde "slutföra blaha blaha" vilket är Microsofts omskrivning för att ansluta till deras konton. Samma inställningar som visas i skärmdump ovan behövde ändras. Läskigt om uppdatering petar på hur dessa fungerar.

Det verkar för övrigt inte oväntat gå att peta på dessa inställningar direkt i registret, så om man t.ex. vill säkerställa att de inte slås på av nån uppdatering så kan man köra nåt script vid varje uppstart som petar på dessa på önskat vis eller liknande.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Inst win10 utan MS konto?

Inlägg av MadModder »

Det borde gå att stänga av det där i grupprinciper.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Inst win10 utan MS konto?

Inlägg av Glenn »

mrfrenzy skrev: 9 maj 2023, 11:04:34 Gå in på inställningar, system, aviseringar, bläddra längst ned till "ytterligare inställningar" och avmarkera dessa tre rutor:
windows 11 fråga inte om microsoft konto.png
Efter det kommer inga fler uppmaningar om att skaffa Microsoft-konto.
Jag kommer inte åt några inställningar för jag får inte logga in utan det där tramset.

Har inte forskat så mycket på det då det är en dator jag sällan använder.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Inst win10 utan MS konto?

Inlägg av sodjan »

Du behöver sannolikt först ändra till "lokalt konto".
Skriv svar