Felsökning Plasma-skärare!? (Uppdaterad + bilder)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

medodisk felsökning gäller, gör något som hindrar överström, tre 500w/150w halogenlampor i serie med inkommande kablar

megga utgående kablage

det finns supersnabba (och superdyra) säkringar för skydd av kraft elektronik
men man kan ta snabba säkringar ett par steg under vad man tror sig behöva för att kolla utan belastning, om strömmen ut är 20a så en säkring på 5a kanske

skydda transistorerna med extra bas/gate motstånd, nytt överspännings skydd vid transistorerna
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

"Förutom hur jag ska mäta upp transitorn, kan nån med hjälp av schemat i pedeäffen säga hur jag ska mäta upp transformator K1 för att se om den är ok??"

Någon som kan hjälpa mig med detta?
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

spufuz skrev:Både K8,1 och 8,2 dras när jag trycker på brännarknappen på handtaget.
De är alltså inga vred.

"Är det så att K77 släcks och K68 tänder till en kort stund för att tända upp ljusbågen?"

Vet ej, men som sagt slår både K8,1 och K8,2 till samtidigt så de verkar inte så. eller?
Aha, såg nu att både K8,1 och K8,2 styrs av K70...

K77 och K68 är troligtvis individuellt styrda oberoende av K8,1 och K8,2

Iom att K8,2 drar när du trycker in knappen så skulle jag lägga krutet på att kolla upp K68 trissan och sedan styrningen från K70 till K68 & K77 för att se om nån alltid ligger aktiv eller tänder samtidigt

Om du kollar signalerna från K70, koppla bort kraftkabeln från K77 till K68 så slipper du förhoppningsvis elda upp något mera...

Tror inte att trafon är trasig, men det är enklast att mäta spänningen mellan faserna (utgående till likriktarna) för att se om det diffar. Samt posta mätningen här, så kanske nån kan avgöra om det är rimligt
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

så du tror att först K68 ska vara på för att tända pilotbågen som den kallas, å sen när man kommer tillräckligt nära plåten så startar brännaren. dvs. K68 släcks och K77 tänds???

För det är i alla fall så den ska bete sig tydligen.

Så om styrströmmen inte är som den ska från K70 så tänds båda samtidigt och orsakar att trissorna går sönder??
Varför? Är det för att det först då kan gå ström genom trissorna, men K68 får ström från K70?

Så K45 RÖD ger trissorna ström på gaten så trissan börjar leda och K45 GUL ligger å känner av strömmen genom trissorna?
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

GUL känner av spänningen, K18 känner av strömmen

K77 (K91) PWM'ar likspänningen ifrån likriktarbryggorna, utan spänning ingen plasma/pilot eller hur?

Om både K77 (K91) och K68 är till samtidigt så blir det "kortis" mellan + och - ....
Tänk dig två strömbrytare i serie mellan plus och minus, vad händer om båda är till samtidigt? En och en kan brytarna vara till...
K70 styr bara "strömbrytarna"

Enligt bilderna i PDF'en så verkar det sitta en bunt kondingar nånstans i närheten av K68?
Känns som K68 ger en flyback vilket skapar en gnista över munstycket (piloten) Därmed är K68 troligtvis bara till korta stunder...

Vi behöver bilder på återtändningsenheten! (K68) POS 45 Sid 8 (40) art nr 466 209-880
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

ok.

Pilotbågen skall kunna vara till högst 3.5 sekunder står det i manualen har jag för mig.

Kan tillägga att när jag provkört plasman med de nya trissorna så har inte pilotbågen heller tänts.

Så jag borde väl ta å kolla upp styrsignalerna från K70 då som sagt.

Transformator K1 verkar ok, mätte upp den å jag har 180V mellan alla faser.

Här är bilderna på återtändardelen.
Bild
Klicka här för att se större.

(J123 nere T.V. såg ut sådär när jag monterade isär grejorna.
Det bör ju som sagt vara styrningen till tändarmodulen, och det ena kablelns lödning till stiftet lossnade mycket lätt.)

Bild
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

Spänningen ifrån trafon verkar rimlig om man kollar på specifikationen för tomgångsspänning

För övrigt så har www.rsonline.se IRF150 och IRF450

Mycket prylar på återtändardelen. Ett kretsschema på den hade varit fint...
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

ja, schemat på den går nog inte att hitta, men möjligtvis om jag gjorde ett schema utifrån kretsen jag har.

214kr för 1 st?
ELFA har IRF450 i en TO247 kapsel som jag anpassade till TO3 trissans plats.
den kostar 32kr st!

Bild

Bild
Skriv svar