EIAJ, A-weighted,vad betyder det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

EIAJ, A-weighted,vad betyder det?

Inlägg av rehnmaak »

En fråga för våra ljud-fantomer här på forumet. Som rubriken lyder vad betyder "EIAJ, A-weighted". Jag läser i ett datablad från TI för en delta-sigma D/A-omvandlare där man säger att signal-brus-förhållandet är 123dB EIAJ, A-weighted. Jag antar att om man mäter med en AC-voltmeter på utsignalen får man inte så bra SNR...
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Inlägg av Limen »

Det här kanske gör dig klokare (jag fattar knappt hälften ^^) :

http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

http://en.wikipedia.org/wiki/EIAJ_connector
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, när kvantiseringsbruset ligger vid 96dB för CD så undrar man lite stilla vad man skall ha och hur man uppnår 123dB... Det går likssom inte, visst medelvärdesbildande så går det ju, men vem f-n lyssnar på sinussignaler? Och bandbredden räcker inte heller till för gå runt problemet den vägen heller. I verkligheten så blir en CD aldrig bättre än 96dB i S/N vilket i sig är rätt bra...
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Mja, har du 96 dB för själva CDn plus (t.ex.) fyra komponenter à 96 dB blir SNR betydligt sämre. Om komponenterna istället har 120 dB SNR så får man ett totalt SNR som ligger betydligt närmare 96 dB, alltså en effektivare utnyttjning av CD-mediets kvalitet. Resonerar jag på ett vettig sätt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"EIAJ, A-weighted" betyder när man använder en EIAJ-kontakt (eller rättare sagt en kontakt som klarar den specifikationen) och går efter en mätkurva som är mer anpassad efter vad örat kan höra.

Lite svårt att förklara så här dags, men om de uppger 123dB vid A-vägd EIAJ så tolkar jag det som att de tagit mätningen på allvar och att komponenten är tänkt för audio-bruk. Men för att ha någon glädje av de trevliga sifforna så gäller det förstås att resten av komponenterna i kedjan inte försämrar SNR. :)
Skriv svar