Hur stort motstånd eller konding mellan chassi och jord?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Hur stort motstånd eller konding mellan chassi och jord?

Inlägg av JimmyAndersson »

Kort fråga:
I vissa fall brukar man sätta ett motstånd mellan chassit och jord (riktigt jord, inte GND.) Hur stort motstånd brukar vara lagom? Bättre med för stort eller för litet motstånd?

edit: Ändrade rubriken. :oops:
Senast redigerad av JimmyAndersson 24 november 2006, 15:30:47, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du menar skyddsjord så får det inte finna någon resistans där.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha.

Men vänta nu, jag minns fel. :oops: Är det inte en kondensator som brukar sitta där på förstärkare och liknande? Har sett samma sak i en del rack. Har det med avstörning att göra eller är det för att minska risken för jordloopar?

Jag har inget specifikt problem utan jag är mest nyfiken på om storleken är kritisk.

Vet att det blev en rörig tråd, men det blir så ibland när minnet är långt borta.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

När det gäller musikutrustning är det väl skillnad på balanserat och obalanserade system. I obalanserade ska chassit ha samma potentioal som signaljorden annars blir ju tanken med att allt ska flyta i störningarna fel. I ett balanserat system ska det inte vara någon kontakt till signaljorden. Men till skyddsjord har man en kondensator. Är väldigt osäker själv nu när det kommer på fråga!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Hejsan Jimmy

Med flytande signaljord kan du ha 10 kohm parallellt med 10nF för att ta död på statisk elektricitet mm. Värdena är inte alls kritiska men om det blir problem så får man ändra.

Prototypen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hejsan! :)

Tackar för frågeteckenuträtningen. :) :tumupp:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det brukar jag variera beroende på vad jag vill ha

från 1>50 Mohm för att hålla statiskelektricitet på rimlig nivå
på effektförstärkare så ska ju egenteligen det vara ren kontakt emellan, där brukar jag ha en spole för att minska öveföringen av störningar

man bör nog fundera på vad som behövs i varje enskillt fall

från statisk elektricitet till så lågt motstånd att säkringen i proppcentralen går vid fel i utrustningen

en sak som fungerar men som man kan vara lite smyg med är att ha två kraftiga dioder i antiparallellkoppling i serie med annat till jord, då klarar man en kortslutning och man har 0.5 v på sig innan det börjar gå ström till jord, inte helt rätt men annvändbart ibland, den kopplingen tar jag inget ansvar för
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant idé. :) Som vanligt så ska man ju veta vad man pysslar med när det gäller sånt här.


Fortsätter med en liknande fundering:
Jag har precis kopplat in en ESD-matta vid labb-bordet. På kontakten brevid (båda är jordade) sitter lödstationen. Om det mot förmodan skulle bli fel på lödstationen så går ju spänningen ner i jord i stället för till lödspetsen. Finns det någon risk att den spänningen hinner vandra in i min ESD-matta?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Så bra att du har ESD matta, såg på någon bild från dig att du hade plast på din arbetsbänk.

ESD matta och lödkolvar mm. BÖR inte vara direkt kopplade till JORD (vad det nu är) man kan gott ha någon megaohm i serie för att inte bli grillad vid starkströmselektriska fel. Det är strömmen som orsakar skadorna och har man noll ohm så blir strömmen hög. Det gäller att leda bort ett ändligt antal laddningsbärare och ingen kontinuerlig ström. Ska det vara riktigt personsäkert så ska det vara 2 st motstånd i serie, 2x100K-2X470K.

Spänning kommer nog att hinna, den utbreder sig visst inte med ljusets hastighet men 200 000 km per sek kanske.

Prototypen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Plasten var visserligen en ESD-påse från Farnell. :)

Men då sätter jag dit 2st 470k. Bra att få det bekräftat, för jag funderade en stund på det men kunde inte bestämma mig för om min idé var klok eller inte. Därför startade jag tråden. :)

Nu ska jag bara skaffa en ESD-matta på golvet (för de tillfällen då man står och petar i någon apparat.) Sedan är jag trygg. :D Ska man vara riktigt duktig så finns iofs skor och grejjer, men rom bryggs inte på en dag. Får väl uppgradera den dagen man bygger rymdraketer... :roll:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om ska ha någonting mellan chassi och jord så är förutsättningen att prylen är dubbelisolerad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

eh?

en metall låda ska jordas, dubbelisolerade ska inte ha jordad stickpropp
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nästa jord-fråga:
Tyvärr har jag inte jordade uttag överallt. Har dragit några jordade kablar till bla. labb-rummet, men jag saknar jord i ett litet rum där jag förvarar datorprylar. Tänkte lägga en ESD-matta där inne, men jag har ju ingen jord där. Kan man.... hm,..

Mätte mellan ett element (vattenburen fjärrvärme) och chassit på en ojordad dator. Det växlade mellan -0,7V och 0,7V med 1Hz sinuskurva. Kopplade in ett datornätagg utan belastning och mätte mellan elementet och nätagget. Det växlade mellan -0,9V till 0,9V med samma hastighet.

Funderade först på om man kunde koppla ESD-mattan till elementet, men nu är jag inte lika säker längre. Vad säger experterna? :)

Lyckligtvis har jag jord i labb-rummet, grus i ögonen och is i magen. :wacko:

edit: Orsaken till att jag inte kan dra in en jordad kabel i det lilla rummet är för att jag inte har fler lediga proppar i skåpet. Jag vill gärna ha det lite separerat pga störningar och sånt. Dessutom kan det bli lite trist om en kortis i datorrummet släcker labbrummet. :)
Skriv svar