Undersöka magnet till flyg
Undersöka magnet till flyg
Vad kan jag prova? Den sitter ju i motorrummet så jag antar att den tål bensin och annat.
Vill mest se vad som kostar så extremt mycket med dessa komponenter.
Nu är bilden från "SMD modules Cherry BX2 Aircraft Rotax CDI igniter units"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av port513 17 januari 2023, 16:55:15, redigerad totalt 2 gånger.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11548
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Undersöka magnet till flyg
Magnet?
Det faktum att en pryl är till flyg och har papper för det gör den dyr. Den behöver inte innehålla prylar som är bättre än billig konsumentelektronik. Ofta har de bättre prylar efter som det inte lönar sig att spara in de siste örena på komponentkostnaden. Men det handlar sällan om dyra komponenter. Det är pappren som kostar.
Det faktum att en pryl är till flyg och har papper för det gör den dyr. Den behöver inte innehålla prylar som är bättre än billig konsumentelektronik. Ofta har de bättre prylar efter som det inte lönar sig att spara in de siste örena på komponentkostnaden. Men det handlar sällan om dyra komponenter. Det är pappren som kostar.
Re: Undersöka magnet till flyg
Magnet är det väl inte utan vad som benäms som "magneto" på engelska? Nån variant av tändspole för att skapa gnistan.
Men detta ser mer ut som styrboxen? Typ en CDI?
Men detta ser mer ut som styrboxen? Typ en CDI?
Re: Undersöka magnet till flyg
Till en Rotax 914 ? 4 cylindrig turboladdad motor på 115hk Max och 100hk kontinuerlig effekt. Kostar typ 350 000kr för en hel motor.
Högkvalitetskomponenter, testade i både värme o kyla osv. Man vill ju inte tappa tändningen uppe i luften.
Högkvalitetskomponenter, testade i både värme o kyla osv. Man vill ju inte tappa tändningen uppe i luften.
Re: Undersöka magnet till flyg
Ja, dom där modulerna har haft en del kvalitets svackor. Jag har för mig det är en italiensktillverkad "färdig" modul till nån motorcykel. (det står på modulen någonstans, Ducati kanske?) Jag tror det finns någon på detta forum som dels redan dissekerat modulen och dels gjort en egen med ungefär samma funktion. Beroende på modell så skiljer det sig lite om dess funktion men under ett visst varv skall den inte ge signal ut alls (inte tända) vid ett visst varv skall den tända när dess pickupsignal går neråt (?) och det motsvarar ca 0 grader på motorn. över ett visst varv så skall den istället tända när pickupsignalen går uppåt och då blir det vid ca 25-30 grader före övre vändläge, detta är driftläget. På nyare moduler så kan det finnas en sammankoppling mellan dom två modulerna som gör att den ena modulen är avstängd några sekunder extra under start. Anledningen till alla förändringar och olika typer av moduler är för att ett av Rotax motorproblem har varit sönderkörde startfrihjul. En envägskoppling mellan startmotor och motor som börjar slira så fort motorn tänder till...
Re: Undersöka magnet till flyg
Då blir det en oplanerad nödlandning
Men jag är fortfarande nyfiken på vad för elektronik som sitter bakom denna, för det finns kopior som är bra mycket billigare.
Re: Undersöka magnet till flyg
Jo, så är det nog, så fort det står flyg på så kostar det
Re: Undersöka magnet till flyg
Helt korrekt tändning, de boxarna kan ju se väldigt olika ut men huvudfrågan är ju vad för lösningsmedel man kan använda för att komma åt elektroniken inuti boxen så att säga.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8099
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Undersöka magnet till flyg
Varför kan jag inte se bilden?
Re: Undersöka magnet till flyg
Lemuren: Fel fråga så att säga. Rätt ska vara: Varför kan inte du HELLER se bilderna?