Accelerometer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag måste bara få tillföra en sak till tråden. BadBone pular med en riktigt fet bil! Måste vara en funnycar eller liknande. Vad är det för spec på den?

/Magnus
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

> att om sensorn 'plockar upp' lite tyngdkraft när den lutar säg 10grader, så borde det kompenseras (en aning iaf) av att den 'tappar' lite g i färdriktningen? (eller tänker jag fel?)

Ja, det har du rätt i. Det blir inte så farligt, särskilt eftersom bilens medelacc är ganska nära 1 G. Jag räknade på 11 m/s² acc och 10 graders lutning och fick att mätaren skulle visa 10,97 vilket är bara 0,4% fel. Vet inte om jag räknade rätt, använde pytagoras sats.

Vissa accelerometrar har pulsutgång där dutycycle är proportionell mot accet. Att mäta en sån signal är nog mindre störningskänsligt.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Kolla med Jesper hur långt han har kommit med detta projekt......
http://www.myplace.nu/avr/accelr8/index.htm

/Markus
BadBone
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 november 2006, 12:52:37
Ort: Gnarp

Tack för alla svar!!!

Inlägg av BadBone »

Jag skruvar lite på en polares Nova-66, det sitter en f.d. ProStock motor i den, bromsad till 1173Hkr vid ca 8000rpm (utan Nos), vi laddar också +250Hkr Nos. dock sitter en snällare kam med lite andra öppningstider för att passa lustgasen bättre, men den borde ge över 1250Hkr.
0-100Km/h strax över 1.1sek (de e ju sånt jag vill mäta!).
kolla in: www.rasriskracing.nu

Har redan sneglat lite på Jespers projekt, ska dra iväg ett mail till honom senare...

ang. lutningen, jag provar som den är, och ser hur stora variationer jag får.
mina största problem verkar just nu vara att jag använder en PC och Qbasic! (svårt att få exakt antal mätningar/s)

Ska lusläsa spec. för LIS2L06AL MEMS g metern... åtekommer om den!

/BadBone
BadBone
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 november 2006, 12:52:37
Ort: Gnarp

Qbasic

Inlägg av BadBone »

Hittade anledningen till att jag fick olika antal avläsningar varje gång jag körde programmet i helgen!
Jag läser ju av parallellporten varje vsync (60Hz), vilket görs enkelt med kommandot wait &H3da,8
problemet var att datorn är så pass snabb i screen 0 läget att den ibland hinner med 2 avläsningar medan elektronstålen befinner sig i retrace...
löstes med:
wait &H3da,8,8
wait &H3da,8

så nu får jag under 10s 600st. avläsningar
(hoppas det blir tillräckligt noggrannt)

mvh Jocke
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gOry »

har själv en gtech pro-meter, och vad jag har märkt är att dom är väldigt känsliga för lutning på vägen, ojämheter osv. Så i en kärra på 1250häst som förmodlingen åker på bakhjulen en hel del, så kan de nog bli ganska svårt att få schysst mätningar även om de bara lutar ett par få fjuttiga grader så kan de bli knasiga siffror,

I min gtech så finns de inställningar för hur "stiff" fjädring bilen har vet ej hur den kompenserar i beräkningarna, men de kan ju va nått du bör kika upp.
Den mäter även varvtalet, så man kan få en vridmomentskurva ingeom varvtalsregistret.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vet inte om den här sidan kan ge något intressant?
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Re: Tack för alla svar!!!

Inlägg av Snabelost »

BadBone skrev:...dock sitter en snällare kam med lite andra öppningstider för att passa lustgasen bättre, men den borde ge över 1250Hkr.
Låter ju riktigt skoj. Grannen hemma håller på med en Volvo 240 med V8 och riktigt stilig fyr-länk bak.

Ang. citatet... Man vill ju inte ha en kam som bara har öppet under kontorstider! :lol:

/Magnus
Skriv svar