Ändra noggrannheten på en termostat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Men ska man ha bättre noggranhet behöver ju att gå till PWM-styrning med en PID-reglering, då kan man få en skaplig "termostat".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om det är hysteresen han är ute efter så är det nog svårt, då alla termostater måste ha en hysteres för att inte självsvänga.

Kan inte riktigt förstå varför man är ute efter en så liten hysteres.

Om man har krav på en precis temperaturkontroll är en termostat värdelös, utan man måste använda sig av en PID regulator som man kan kompensera för den termiska fördröjningen i mediet man skall kontrollera.

Tror i princip inte det är möjligt att tillverka en termostat med mindre hysteres för vanliga pengar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är inte en termostat en regulatorför att hålla konstat temperatur. Hålla "temperaturen statisk" Sen om ett är allt eller inget reglering, P reglering eller PID reglering, är en annan sak. Det är termostater ändå.
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Inlägg av Fransson »

danei, du har tyvär fått en detalj om bakfoten.

Sub gruppen "Termostater" ingår för visso i den större gruppen "Regulatorer".
Men "P", "PI" och "PID" regulatorer ingår inte i gruppen "Termoster".

P, PI och PID-regulatorer är kontinuerliga regulatorer (~analoga) medan termostater är Till/Från, som du sa.

Så det är inte samma sak.

Termostaten kan aldrig hålla en temperatur konstant, den måste per definition växla mellan övre och nedre hysteresvärdena.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har då aldrig hört någon kalla det för annat än termostat. Tex. radiatortermostatet är en typ av P reglering.

Så där har du allt fel.
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Inlägg av Fransson »

:humm: Humm...

Språk bryderier.
Vi har nog båda rätt. (Och fel.)
Vredet som sitter på element brukar nog av de flesta (även mig) kallas för "termostat", även om det bara är en vanlig kran.

Men enligt lite mer tekniska definitioner är det så som jag skrev i mitt förra inlägg. I varje fall var det så jag fick lära mig när jag läste "Styr och regler teknik" på gymnasiet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

På elementet är det inte en kran det är en termostat. Den reglerar ut lämpligt flöde beroende på temperaturen. Mer avancerade regulatorer än P kommer vanligt folk i princip aldrig i kontakte med. Men jag tycker att det är rätt att kalla dom för termostater de med.
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Inlägg av Fransson »

När jag skrev "även om" menade jag att det kunde vara en P-regulator, termostat eller en vanlig flödesregulator "kran". Och det andra magiska ordet i inlägget var "kallas".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ordet "termostat" kan väl härledas ur orden Termo och Statisk, dvs temperatur och fast. Därmed per definition är en "termostat" en "Termisk Regulator med fasta reglertillstånd" dvs Till/Från.
Beträffande radiatorventilerna så är väl det ett olyckligt val av benämning egenteligen.

Åter till Huvudfrågan, En Termostat, dvs en temperaturregulator med fasta fasta reglertillstånd, behöver en kopplingsdifferans för att fungera.
Av skulle jag tro, diverse skäl, främst tillverkningstekniska, kan man ej göra denna för liten, då dels pga ojämnheter i produktionen, samt andra orsaker, behöver vara ett minsta värde för att inte börja oscillera.
Behöver man en nogrannare reglering får man välja konirnuerliga reglermetoder, dvs P, I, D eller kombinationer av dessa.

Kort sagt, Nej det går inte att ändra hysteresen hur mycket som helst, Funktionen blir opålitlig.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Sökte runt på nätet lite efter definitioner på "Termostat". Majoriteten sa något i stil med:

Anordning som automatiskt styr temperaturen på en apparat eller i en lokal inom angivna gränser.

Det är nog faktiskt min uppfattning också att betydelsen är så allmängiltig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

finns ju i och för sig bra termostater med, dom till äggkläcknings värmare har bra noggranhet och liten hysterens, sen finns det bra termostater där man även kan ställa hysterensen, fanns förr till oljepannor där man inte ville att dom skulle starta och stoppa hela tiden

att få bra reglering med termostater kräver att man placerar dom rätt och man kan även montera ett accelerationsmotstånd vid termostaten,

nu föredrar jag i och för sig elektroniksa varianter om man vill ha koll på läget
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Hysteres hit och dit, kan det inte vara så att denna termostat är gjord med +-0,5 grads hysteres, jag skulle då bli tokig om en kontaktor dunkar till och från varje minut för att hålla temperaturen "statisk",

Däremot har jag ett el-element på verkstadstoaletten som slår till under ca 20 sekunder och sedan från någon minut men den är triacstyrd så den klonkar inte.

En fullbrygga med en komparator utan medkoppling ger oerhört liten hysteres.

Då är bara frågan om temperaturen ska regleras någonstas vid 65-70 grader

Prototypen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

närmare 73 grader misstänker jag :oops: :lol:
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Inlägg av BMI »

Är det 73 man är efter ska man använda en dimmer :) för att reglera effekten.
Sedan kyler man med vatten över en tryckregulator :wink: för konstant flöde "Glöm effekt reglering baserat på temp "
Detta är en väldigt statisk process
Skriv svar