trådlös servo motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

trådlös servo motor

Inlägg av squiz3r »

hej,

jag satt här på mitt rum i ensamheten när jag helt plötsligt fick idén att styra ett rc servo trådlöst från basicstampen! :D


sändare:

jag tänkte mig en 555krets som jag gör av en invator som sedan går till en IR diod, ir dioden sitter kopplad till en NPN transistor som öpnas av pulsout komandot på basic stampen, på basic stampen sänder man sedan ut pulsout som om den var sladd bunden till servot (som det brukar va)

då till motagaren:

motagaren har en vanlig avstämd ir-motagaresom är kopplad till jord o +5v, sedan går outputen på den direkt till signal kabeln på servot. servot är såklart ochså anslutet till jord o +5v


problemet jag kom på nu är bara att ir-motagaren är aktiv utansignal... vilket betyder att det blir bakvänt.. kan man köra det genom en invator?

kan man köpa nån slags filter så att man kan använda tre ir signaler på samma går utan att dem stör ut varandra? (ir motagaren har ju en sån i sig men den till låter ju över hela 38khz...


tror ni att detta skulle gå? kom gärna med andra förslag!

tack på förhand!!

//Daniel
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det går fint att "vända" på ir-mottagarens signal med en snabb inverterare (jepp, så heter det) eller med en transistor (som då inverterar signalen).


Däremot hänger jag inte med på denna text:

"kan man köpa nån slags filter så att man kan använda tre ir signaler på samma går utan att dem stör ut varandra? (ir motagaren har ju en sån i sig men den till låter ju över hela 38khz..."
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

vad jag menar med det är att jag skulle vilja ha ett filter som gjorde att jag kan sända till ett servo på TE.X 38,3khz o ett annat servo på 38,6khz o ett tredje servo på 38,9khz.

med andra ord ett filter so tar bort alla signaler som inte ligger mellan T.EX 38,3khz o 38,6khz


hoppas jag beskrev tydligt nog nu :)

tack för svaret!!

//daniel
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Mycket tydligt beskrivet. Men inte för att jag vill vara en glädjedödare men om du tittar i figur 1 på sid 3 (Acrobat Reader) här: http://www.elfa.se/pdf/75/07530389.pdf så kan du se att 38 kHz är en bärvåg för att överföra informationen och varje puls skall vara 600uS (mikrosekunder).
Men din idé är intressant och tål att kluras på.

Lycka till!!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Om du vill styra ett flertal RC-servo med en trådlös länk har jag lagt ut en beskrivning på min hemsida (under "Freebies"), då kan du med bara en länk skicka kommandon till ett antal servon via serieporten.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

MicaelKarlsson: sicket tramseri!! :P har jag aldrig brytt mig om funkar fin fin ändå...
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

icecap: tack!det är väll en pic? vilken är det o vad använder du för program på datorn för att styra servona? RS232???? vad är det är det där man ska koppla in den till serie porten eller? :roll: feresten så suger jag på pic jag har inte hunnit lära mig det än... men ddet kanske bara är att kopiera in dit prog?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Den är färdig med program o allt, det är bara att bygga o lägga in det.

Serieporten (RS232) är inte ett program, det är en kommunikationsstandart.

Man kan koppla till en vanlig serieport från en PC eller liknande, all dokumentation finns i källkoden som finns där som en ZIP-fil.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

styr-programmet är gjort för PIC16F628A.
"RS232 in" kan kopplas till datorns serieport.

edit: Upphovsmannen hann före. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

??? :shock: nu blir jag snurrig??? :shock:

fråga 1: vilken pinne på serie porten ska den kopplas på??

fråga 2: vad har man för program på datorn för att styra servona??
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Data ut på serieporten :-)

När du väl har LÄST dokumentationen bör det framgå mycket tydligt att ett terminalprogram är en möjlighet, t.ex. Hyperterminal.

Läs och begrunda först....
Skriv svar