RCA-signal till balanserat slutsteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kajje
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 oktober 2006, 23:34:27
Ort: finland

RCA-signal till balanserat slutsteg

Inlägg av kajje »

Tjena.

Har för tillfället datorns ljudkort kopplat till mina balanserade förstärkare via en dj-mixer. Mixern tar bara en massa utrymme där den är nu och vill därför koppla signalen direkt via nån sorts "adapter"...

Själva kopplande (RCA->XLR) är väl inga problem men däremot kommer jag att behöva nånsorts förstärkare på vägen för att höja signalen från -6dB till +10dB.

Detta skulle jag nu behöva hjälp med, hur skall jag bygga för att få det å fungera? Har sett dylika adaptrar till salu med kostar biten över 1000kr och det anser jag vara lite väl dyrt...

Tack på förhand,

- kajje
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vill du ha äkta balansering på köpet, eller bara möjlighet till buffring och förstärkning/dämpning? Vad har du för krav på ljudkvalité? Menar du något integrerat 16-bit ljudkort med begränsad ljudkvalité eller sitter du på ett 24-bit riktigt ljudkort?

Här, här och här hittar du byggbeskrivning på hur man balanserar signalen på riktigt. Om du dessutom vill ändra volymen så är det bara att slänga in en logaritmisk potentimeter på ingången, eventuellt buffra med ännu en OP.

Struntar du i att balansera så behöver du bara en OP och potentiometer för att förstärka och buffra signalen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Som jag fattar det har förstärkaren balanserad ingång. Så det ska väl inte behövas någon balansering. -6dB och +10dB vad är det i förhållande till? Är det dBu du menar?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är ju bra att balansera signalen nära ljudkällan om det är tiotals meter till slutsteget, det är det ju inget sagt om.
Men annars är det helt onödigt om kajje ändå ska ha förstärkning på signalen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Lite skumma siffror du har. Standard för semipro (rca) är -10dBV och standard pro är +4dBm (tele,xrl). Rms spänningen för respetive skala kommer jag i på nu? Typ semipro 0,316 Vrms och pro över 1,2 Vrms.

EDIT: Blandade ihop dBu med dBV. Enligt kjell fakta (se länk nedan) är dBu = dBm, trodde att dBu och dBV var samma men tydligen inte!
Senast redigerad av psynoise 26 oktober 2006, 16:42:27, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är inte 0,775V=0dBu?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Tror det är 0 dBm? 1 mW genom 600 Ohm.

Edit: Hittade en bra länk: http://www.kjell.com/kjellfakta/decibel/
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

dBu, dBm och dBv är i princip samma sak lite olika definierat men nästan samma. i praktiken 0,775 V

Medan dBV är 1V

Wikipedia
kajje
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 oktober 2006, 23:34:27
Ort: finland

Inlägg av kajje »

hellou, å tack för alla svar.

erkänner dock att jag int vet om jag _måste_ balansera på riktigt eller kan jag "fejka" signalen. mixern jag nu har (som jag vill ta bort alltså) e en pioneer djm-3000; å signalen kommer in via normal rca och går ut som xlr (master output)...
Skriv svar